Kartal - Kadıköy metro hattının, başta zaman konusunda büyük tasarruf sağlayacağına dikkat çeken Başbakan Erdoğan, kişi başına yıllık 15 güne tekabül eden bir zaman tasarrufunun bu hat sayesinde sağlanacağını belirtti. Akaryakıttan, bakım giderlerinden, yol bakım ve onarım giderlerinden büyük tasarruf sağlanacağını ifade eden Erdoğan, “Yaptığımız hesaplamalara göre, bu hatla birlikte, yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandırmış olacağız” dedi. Erdoğan, söz konusu metro hattının yapılmasıyla birlikte ilk yılda 572 otobüsün, bin 227 minibüsün trafikten çekilmesini beklediklerini açıkladı.
Yaklaşık 15 milyon nüfusa sahip İstanbul'a günde 450 motorlu taşıtın giriş yaptığını belirten Erdoğan, trafik sıkışıklığına yönelik sorunların toplu taşımanın tercih edilmemesine bağlı olarak arttığına dikkat çekti. Otomobil kullanım alışkanlıklarına bağlı olarak sorunlar yaşandığını belirten Erdoğan, özellikle bu yaz döneminde Haliç Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'ndeki tamir bakım sebebiyle İstanbul trafiğinde ciddi sıkıntılar yaşandığını vurguladı.
"Hedefimiz, 29 Ekim'e Marmaray'ı yetiştirmek"
Hedeflerinin, önümüzdeki yıl 29 Ekim'e Marmaray'ı yetiştirmek olduğunu da sözlerine ekleyen Erdoğan, "Marmaray'la birlikte Londra ile Pekin'i birbirine bağlıyoruz" dedi. 3. köprünün de ihalesini yaptıklarını belirten Erdoğan, 3. köprünün ihalesiyle birlikte ağır vasıtaların daha çok 3. köprü güzergahına kaydırılacağını aktardı.
Konuşması kapsamında Kanal İstanbul projesine de değinen Erdoğan, Kanal İstanbul'un şu anda proje çalışmalarının büyük ölçüde bitmiş vaziyette olduğunu aktardı. Erdoğan, "Bu söylediklerimin yaklaşık maliyeti 60 milyar lira, eski rakamla 60 katrilyon" dedi.
Açılış töreninde konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da dünya nüfusunun yüzde 50'sinin şehirlerde yaşadığını, bütün kentlerin ortak sorununun ulaşım olduğunu söyledi. Teknolojik gelişmelere ulaşımın ayak uydurması gerektiğinin altını çizen Topbaş, “Bir şehrin medeniyet ölçüsü o şehirde yaşayan insanların toplu taşıma araçlarını kullanmalarına bağlıdır. Bugüne kadar yaptığımız 52 milyarlık yatırımın 24.3 milyar lirasını ulaşıma harcadık” dedi.
“Hedefimiz 2016 yılına vardığımızda günde 7 milyon İstanbullunun raylı sistemi kullanır hale gelmesidir” diyen Topbaş, çalışmalarda emeği geçen herkese teşekkürlerini iletti. Kartal – Kadıköy metro hattına, Pendik – Kaynarca da ilave edildiğinde hattın 26.5 kilometreyle çıkacağını ve bu hatla birlikte 1.5 milyon insanın bu metro hattını kullanacağını anlatan Topbaş; “Bu metro hattımız bir çevreci proje aynı zamanda. Çünkü metroyu kullananlar araçları bırakacak ve çevre kirliliğine mani olmuş olacak. İstanbullulara zamanını iade ediyoruz. Zaman kaybı artık olmayacak” dedi.
Kadıköy-Kartal metrosu hakkında
Anadolu yakasının ilk metrosu olan Kadıköy-Kartal metrosunun hizmete açılmasıyla, bu hat arasındaki ulaşım süresi 32 dakikaya düşecek. 22 kilometrelik Kadıköy-Kartal metrosu 16 istasyondan oluşuyor. Günlük yolcu kapasitesi 700 bin olan 48,572 kilometre ray uzunluğuna sahip hattın maliyeti 1,6 milyar dolar. Hattın Kaynarca'ya kadar uzatılması ile hat uzunluğu 24,5 kilometreye ulaşacak, maliyet 1,9 milyar dolar olacak. Şehir içinde açılan dünyanın en hızlı tünel çalışmasıyla metro hattında günde 150 metreyi bulan rekor tünel kazıları yapıldı. Anadolu yakasının ilk metro hattı için 144 vagon alındı. Hatta kullanılacak tüm araçlar, sürücüsüz kullanım özeliğine sahip. Bu sayede geceleri parklanma, tamir-bakım atölyesine intikal gibi operasyonlar, kontrol merkezindeki bir operatör vasıtasıyla ve sürücüsüz olarak yapılabilecek. Bu durum, hem işletme ekonomisine hem de hareket kabiliyetine fayda sağlayacak.
Kadıköy-Kartal metro hattında kullanılacak vagonlar arasında birbirine geçiş imkanı sağlayan ara geçiş yolları da bulunuyor. Ayrıca yolcuların 4 vagondan oluşan bir tren içerisinde homojen dağılımı da mümkün olacak.
Isıtma, soğutma ve havalandırma gibi özelliklere de sahip olan vagonlar, araç içi ve dışı, kapalı devre kamera sistemiyle izlenecek. Vagonlardaki Dinamik Yol Haritası ile yolculara, aracın hangi istasyona doğru gittiği, hangi istasyonları geride bıraktığı ve diğer ulaşım sistemlerine aktarma noktaları hakkında bilgi verilecek.
Her araçta yolcuları bilgilendirmek ve reklam amaçlı kullanılmak üzere 8 adet yolcu bilgilendirme ekranı (LCD ekran) bulunacak. Metro hattında kullanılacak vagonlarda, yolcu ile makinist arasında aktif iletişimi sağlayacak sistem de bulunuyor. Konforlu bir yolculuk için, titreşim ve ses izolasyonu ile yangın izolatörleri de vagonların diğer özellikleri arasında yer alıyor.
2013'te tam entegrasyon
2013 yılında Marmaray'ın, Yenikapı'da metro, metrobüs, tramvay, deniz otobüsü ile buluşması ve Haliç Metro Geçiş Köprüsü'nün tamamlanmasıyla tam entegrasyon gerçekleşecek. Böylece İstanbul'un her yerine dakikalar sürecek yolculuk başlayacak.
Tam entegrasyonla 2013 yılında Kartal-Topkapı 55 dakika, Kartal-Atatürk Havalimanı 81 dakika, Üsküdar-Yenikapı 9 dakika, Başakşehir-Üsküdar 54 dakika, Üsküdar-Atatürk Havalimanı 45 dakika, Taksim-Atatürk Havalimanı 43,5 dakika, Kartal-4. Levent 66 dakika, Yenikapı-Hacıosman 33 dakika olacak.
|