Milli Emlak Genel Müdürü Abdullah Kaya,
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in düzenlediği basın toplantısında
2B alanlarının satışını düzenleyen kanun kapsamında uygulama sürecinde
yapılacaklar konusunda bilgi verdi. 2B çalışmalarının Maliye
Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve
Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile birlikte sürdürüldüğünü
kaydeden Kaya, bu çalışmalar kapsamında 410 bin hektar alanda çalışma
başlatıldığını söyledi. İlk
etapta 38 ilde 300 bin hektarlık çalışmanın tamamlandığını ve bu
çalışmalar sonrasında 203 bin hektar 228 hektarda 457 bin 56 adet parselin
hazine adına tescil edildiğini kaydeden Kaya, yollar, dereler, kanal veya özel
mülklerde kalan alanların 2B alanları içerisinde hazine adına tescillerinin
yapılmadığını söyledi. İkinci etap olan 17 ildeki çalışmaların
halihazırda devam ettiğini belirten Kaya, 110 bin hektarı kapsayan ve daha çok
tarımsal nitelikli taşınmazlar olan bu etabın çalışmalarının da 2 ay içerisinde
sonuçlandırılacağını bildirdi. 6292
Sayılı 2-B Orman Arazilerinin Satışına İlişkin Mecliste Kabul Edilen
Kanun ile hak sahiplerine değişik kolaylıklar ve uzun vadeli ödeme
imkanları getirildiğini de dile getiren Abdullah Kaya, 31 Aralık 2011 tarihinde
önce taşınmazların kullanıcısı olan kişileri muhatap kabul ederek doğrudan satış
işlemlerini gerçekleştireceklerini ifade etti. Kanuni halefiyet ve akdi
halefiyet konularında açıklamalarda bulunan Kaya, İdare olarak bunların
satışının ilgili müdürlüklere tebliğ edileceğini ve tebliğ edilen bedellerin
dava veya itiraz konusu etmeksizin kabul edilmesinin şart olduğunu bildirdi.
Hak sahiplerinin listeleri ilgili
idarelerde Kaya'nın verdiği bilgiye
göre, hak sahiplerinin yer aldığı 2B kullanıcı listeleri defterdarlık, mal
müdürlükleri, belediyeler, muhtarlıklara gönderilecek ve milliemlak.gov.tr
adresinden sorgulama suretiyle ilgili taşınmazla ilgili bilgilere ulaşılabilecek
ve ödeyecekleri başvuru bedeli öğrenilebilecek. Başvurular, illerde ve merkez
ilçelerde defterdarlıklara, ilçelerde ise mal müdürlüklerine yapılacak. Başvuru
süresi 26 Nisan 2012 tarihinden başlamak üzere 6 ay olacak. Akdi halefler
noterde düzenlenecek muvafakatnameyi başvuru sırasında verecekler veya iadeli
taahhütlü olarak başvuruda bulunulabilecek.
Başvuru süresi bittikten sonra başlamak üzere 6 ay içinde tüm satışlar
gerçekleştirilecek. Başvuru bedeli olarak belediye mücavir sınır alanları
içerisinde 2 bin lira, belediye mücavir alanı dışında bin lira alınacak. Tahsil
edilen başvuru bedeli satış bedellerinden mahsup edilecek. Birden fazla
kullanıcısı olan taşınmazlarda başvuru bedeli her bir kullanıcıdan tahsil
edilecek. Kanuni mirasçılar ise tek kullanıcı olarak kabul edilerek başvuru
bedeli tek tahsil edilecek. Peşin
ödeyene indirim imkanı 100 liralık bir
taşınmaz, tamamı peşin ödenirse 56 liraya, yarısı peşin ödenirse 63 liraya,
tamamı taksitle satılırsa 70 liraya satılacak. Satış bedelinden son 5 yıl
içerisinde bir ecri misil tahsil edilmiş ise o da mahsup edilecek. Satış
bedelleri belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde 3 yılda 6 eşit taksitte,
belediye mücavir alan sınırları dışında ise 4 yılda 8 eşit taksitle kanuni
faizsiz olarak ödenebilecek. Bu şekilde yüzde 10'unu yani 100 liralık bir
taşınmazın 7 lirasını ödeyen bir hak sahibi taşınmazın üzerine ipotek koydurmayı
da kabul ederse veya banka teminat mektubu getirirse taşınmazın tapusunu hemen
alabilecek. Taksitlerden 2 tanesi aksatılırsa buna rağmen satış işlemi iptal
edilmeyecek ve 3'üncü taksitte geçmiş borçlarıyla birlikte ödemek şartıyla
taksitler ödenmeye devam edilebilecek. Taşınmazlar satın alındıktan sonra üçüncü
kişilere devredilebilecek ve devirden sonra kalan borçlardan tamamen üçüncü
kişiler sorumlu olacak. Tapuda ayrıca
bir masraf ödenmeyecek Tapular hak
sahiplerinin ismine çıkartılacak. Bu işlemler sırasında da tapuda herhangi bir
masraf ödenmeyecek. Hak sahipleri 6 aylık sürede başvuruda bulunmazlar veya
başvuruda bulunduktan sonra 3 ay içerisinde peşinat veya ilk taksiti ödemezlerse
doğrudan satın alma hakları düşecek. Ödenmeyen ecri misiller varsa bunlar tahsil
edilecek, aleyhlerindeki davalar da devam edecek. Taşınmazların üzerinde 2003
yılından sonra yapılmış yapılar varsa Hazine'nin olarak işlem yapılacak. İade
edilemeyen veya doğrudan satılamayan başka vatandaşlara bu taşınmazlar
önerilebilecek veya 3 yıl içerisinde normal ihale ile satılabilecek.
Orman niteliği devam eden, ağaçlandırmak üzere
orman idaresine tahsis edilen, kamu hizmetleri için ayrılan, içme veya kullanma
suyu havzalarına 300 metrelik bant içerisinde yer alan taşınmazlar doğrudan
satış veya iade kapsamında değerlendirilemeyecek. Doğrudan satış hakkından
yararlanamayacak hak sahiplerine öncelikle 2B taşınmazları eşdeğer olarak
satılabilecek. İade hakkından yararlanamayan hak sahiplerine iade edilemeyen
taşınmaz rayicine değer başka bir taşınmaz önerilecek veya rayiç bedeli
ödenebilecek. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı,
TOKİ, büyükşehir belediyeleri veya diğer belediyeler 2B alanlarını proje alanı
olarak belirlerse bu Maliye Bakanlığı tarafından ilgili hak sahibine
bildirilecek. Hak sahibi bu şekilde devir edilen taşınmazı imar yapıldıktan
sonra doğrudan satın alabileceği gibi, Maliye Bakanlığı'na ödeyeceği bedeli
proje sahibi idarelere öderse taşınmaz kendisinin olarak kabul edilerek proje
alanlarından pay alabilecek. Bu arada,
toplantıda Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan
'2/B Başvuru Kılavuzu' da dağıtıldı. Kılavuzda, ''2B nedir, kanunun sağladığı
avantajlar nelerdir, başvuruda bulunulmaması durumunda yaptırımlar nelerdir,
başvurular nerelere yapılacak, doğrudan satış hakkından kimler yararlanabilecek,
doğrudan satın alma hakkı için başvurular ne zaman yapılacak, doğrudan satış
hakkından yararlanacaklardan başvuru sırasında istenecek belgeler neler,
doğrudan satın alma hakkında başvuru bedeli ne kadar, doğrudan satış
işlemlerinde satış bedeli ne kadar, satış bedeli taksitle ödenebilir mi,
ödemeler nerelere yapılacak, iade hakkından kimler yararlanabilecek'' gibi
bilgiler yer alıyor.
|