br />
Dünyanın
en eski ikinci metrosu...
Londra’dan sonra dünyanın en eski
ikinci metrosu olan Tünel’in oluşum hikayesi Fransız mühendis Henri Gavand’ın
girişimiyle başlar. Gavand, dönemin ticaret ve bankacılık merkezi olan Galata
ile Pera arasında sürekli mekik dokuyan insanları gözlemler ve Yüksekkaldırım
Yokuşu ile Galip Dede Caddesine alternatif bir yol düşünür. Bu iki merkezi
birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesi için Osmanlı Padişahı
Abdülaziz Han'ın huzuruna çıkar, 10 Haziran 1869’da Tünel yapım imtiyazını alır.
İşletme süresi 42 yıl olarak belirlenen Tünel`yap-işlet` modeliyle inşa edilir.
Tünel yapım çalışmaları 30 Haziran 1871’de başlar. Temmuz 1872’de
İngiliz uyruklu “The Metropolitan Railway Of Constantinople From Galata to Pera”
adlı şirketin tescili yapılır. 05 Aralık 1874’de yapımı tamamlanan
Tünel’de hayvan taşımalı deneme seferlerinin ardından 10 Para yolculuk ücreti
karşılığında insan taşımacılığına geçilir. Tünel, 17 Ocak 1875’te yerli ve
yabancı muteber davetli topluluğunun katıldığı görkemli bir törenle hizmete
alınır.
İlk yapım maliyeti 180 bin Osmanlı Lirası olan Tünel
tesislerinin enerjisi 150 beygir gücünde iki buhar makinesiyle sağlanır. Tünel,
sefere başladığında iki tarafı açık olan vagonlar elektrik olmadığı için gaz
lambalarıyla aydınlatılır.
1910’da elektrikli tramvaylara
geçilince şirket, 1911 yılında Osmanlı uyruğuna geçer ve “Dersaadet
Mülhakatından Galata ve Beyoğlu Beyninde Tahtel’arz Demiryolu” unvanını
alır. Daha sonra devlet tarafından 175 bin Türk Lirası’na satın alınarak 01 Mart
1939’da millileştirilen Tünel, 16 Haziran 1939’da 3645 sayılı yasa ile kurulan
İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Umum Müdürlüğü’ne
devredilir.
İkinci dünya savaşında; bazı malzemeleri satın alınamadığı
için üç buçuk ay yolcularından ayrı kalan Tünel, Fransız Eletctro Enterprise
tarafından 33 Milyon Lira sarfla tamamıyla yenilenerek şimdiki halini alır. 350
beygir gücündeki elektrikli sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan
Tünel, 16 metre boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişiyi
taşır.
|