Dünyanın en eski 2. metrosu olan Tünel’in 136.
yılı etkinliklerle kutlanıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclis 2.
Başkan Vekili Göksel Gümüşdağ ve İETT Genel Müdürü
Hayri Baraçlı, 136. yıl etkinlikleri çerçevesinde tarihi
Tünel’i gazetecilerle birlikte yürüyerek geçti. Karaköy’den 573 metrelik Tünel’e
giren Gümüşdağ ve Baraçlı, hızlı adımlarla birkaç dakika süren gezinin ardından
İstiklal Caddisi’nin başlangıç noktasına ulaştılar. Burada gazetecilere açıklama
yapan Göksel Gümüşdağ, 136. yılı kutlanan dünyanın 2. metrosundaki bu etkinliğin
çok anlamlı olduğunu belirterek, şöyle konuştu;
"Biliyorsunuz İETT Genel
Müdürlüğü de 140 yıllık bir kurum. Türkiye’de 140 yıllık tarihe sahip çok az
kurum ve şirket var. İETT’nin bu derin tarihi içinde 136. yılını kutladığımız
Tünel’in de bizim için çok önemli anlamı var. İstanbul’un çok önemli bir
noktasında Beyoğlu ile Karaköy’ü birleştiren bu tüneli günde yaklaşık 10 bin
kişi kullanıyor".
Teknik
özellikleri
• Tünel, İETT Raylı Sistemler Daire Başkanlığı
çatısı altında hizmet vermekte ve 1875 yılından bu yana Galata ile Beyoğlu
arasındaki yolculuğunu sessiz sedasız şekilde sürdürüyor. • İETT’nin;
Beyoğlu İstasyonu üzerine inşa edilen yönetim binası Metrohan, adını dünyanın
ikinci metrosu Tünel’den aldı. • Tünel, olağanüstü durumlar ve günlük
bakım süreleri dışında yolcularından hiç ayrılmadı. • Galata ile Beyoğlu
arasında çalışan vagonlar 573 metrelik hatta, günde ortalama 200 seferle 12 bin
dolayında yolcu taşıyor; iki istasyon arasındaki yolculuk 90 saniyede
tamamlanmaktadır. Yıllık yolcu sayısı 4,5 milyonu buluyor. • Cumhuriyetin
ilan edildiği 1923 yılında Tünel’de seyahat eden yolcuların sayısı 12 milyon 100
bini bulurken sistem 1956 yılında 12 milyon 536 bin yolcu ile zirve yaptı. En
yüksek yolculuk verilerine ise 1954-1958 yılları arasında ulaşıldı. Tünel’de
1954 yılında 10 milyon 673 bin yolculuk yapılırken 1955 yılında 11 milyon 469
bin, 1957’de 11 milyon 418 bin, 1958’de ise 10 milyon 445 bin rakamına
ulaşıldı. • Karşılıklı hareket eden iki vagon ortada hat değiştirmekte,
dolayısıyla sistem neredeyse sıfır kaza riskiyle çalışmakta. •
Tünel’in Karaköy ve Beyoğlu olmak üzere iki istasyonu bulunmaktadır. •
Tünel’de karşılıklı hareket eden iki vagon bulunmaktadır. 18 koltuğu bulanan
vagon bir seferde 170 yolcu almaktadır. • Yolcuları gibi yolculuğu da
kendine has olan Tünel’de yolcu bekleme süresi 3.5 dakikadır. • Tünel’de
6 elektrik bakım ustası, 1 makine bakım amiri, 1 elektrik bakım amiri, 9
tamirci-operatör, 3 temizlik görevlisi olmak üzere toplam 21 kişi görev
yapmaktadır. Tünel’in işletme şefi bayandır. • Tünel’e büyük özen
gösteren İETT, bakım-onarımlarını hassasiyetle yapmakta, günlük, haftalık, aylık
ve yıllık bakımlarını aksatmadan sürdürmektedir. Bu nedenle Tünel’de görev yapan
ustalar ve diğer çalışanlar uzun yıllar çalışmaktadır. Birim müdürleri dahi 10
senenin üzerinde görevde kalmaktadır. • Tünel’in galeri genişliği 6.6,
yüksekliği 4.60 metre iken Karaköy ile Beyoğlu arasındaki kot farkı 61
metredir. • Tünel, ilk açıldığı tarihlerde İstanbul Tüneli, Galata-Pera
Tüneli, Galata Tüneli, Galata-Pera Yer altı Treni, İstanbul Şehir Treni, Yer
altı Asansörü ve Tahtelarz gibi çeşitli isimlerle
adlandırılmaktaydı. • Osmanlı Hükümeti’nin Tünel şartnamesinin 21.
maddesinde buhar makinelerine filtre (fümivor) takma mecburiyeti
getirmesi, çevre temizliğine olan duyarlılığın bir
göstergesidir.
Dünyanın
en eski ikinci metrosu...
Londra’dan sonra dünyanın en eski
ikinci metrosu olan Tünel’in oluşum hikayesi Fransız mühendis Henri Gavand’ın
girişimiyle başlar. Gavand, dönemin ticaret ve bankacılık merkezi olan Galata
ile Pera arasında sürekli mekik dokuyan insanları gözlemler ve Yüksekkaldırım
Yokuşu ile Galip Dede Caddesine alternatif bir yol düşünür. Bu iki merkezi
birbirine bağlayacak asansör tipinde bir demiryolu projesi için Osmanlı Padişahı
Abdülaziz Han'ın huzuruna çıkar, 10 Haziran 1869’da Tünel yapım imtiyazını alır.
İşletme süresi 42 yıl olarak belirlenen Tünel`yap-işlet` modeliyle inşa edilir.
Tünel yapım çalışmaları 30 Haziran 1871’de başlar. Temmuz 1872’de
İngiliz uyruklu “The Metropolitan Railway Of Constantinople From Galata to Pera”
adlı şirketin tescili yapılır. 05 Aralık 1874’de yapımı tamamlanan
Tünel’de hayvan taşımalı deneme seferlerinin ardından 10 Para yolculuk ücreti
karşılığında insan taşımacılığına geçilir. Tünel, 17 Ocak 1875’te yerli ve
yabancı muteber davetli topluluğunun katıldığı görkemli bir törenle hizmete
alınır.
İlk yapım maliyeti 180 bin Osmanlı Lirası olan Tünel
tesislerinin enerjisi 150 beygir gücünde iki buhar makinesiyle sağlanır. Tünel,
sefere başladığında iki tarafı açık olan vagonlar elektrik olmadığı için gaz
lambalarıyla aydınlatılır.
1910’da elektrikli tramvaylara
geçilince şirket, 1911 yılında Osmanlı uyruğuna geçer ve “Dersaadet
Mülhakatından Galata ve Beyoğlu Beyninde Tahtel’arz Demiryolu” unvanını
alır. Daha sonra devlet tarafından 175 bin Türk Lirası’na satın alınarak 01 Mart
1939’da millileştirilen Tünel, 16 Haziran 1939’da 3645 sayılı yasa ile kurulan
İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Umum Müdürlüğü’ne
devredilir.
İkinci dünya savaşında; bazı malzemeleri satın alınamadığı
için üç buçuk ay yolcularından ayrı kalan Tünel, Fransız Eletctro Enterprise
tarafından 33 Milyon Lira sarfla tamamıyla yenilenerek şimdiki halini alır. 350
beygir gücündeki elektrikli sistemiyle 573 metrelik mesafeyi 90 saniyede aşan
Tünel, 16 metre boyunda iki vagonuyla bir seferde 170 kişiyi
taşır.