garajistanbul'un İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Ajansı desteğiyle hayata geçirdiği İSTANPOLİ,
yıl boyunca İstanbul’un farklı ve görünmeyen hayatlarına odaklandı.
İSTANPOLİ’nin son oyunu "Dağaçar Bey ve Çöpün Altın
Tektoniği"nde, Avrupa’lı ünlü performans grubu Rimini
Protokoll katı atık toplayıcılarının hikayeleri ile Ekim
ayında garajistanbul’da.
"Dağaçar Bey ve Çöpün Altın
Tektoniği", şehre olan üstünkörü bakışı reddederek şehrin içinden
bireysel bakış açılarını dürüstçe dışa vuran bir oyunun başlığı olarak
sunuluyor.
Dağaçar Bey, "İstanbul’un taşı toprağı altın"
diyerek elinde çekçeği, bu altından az da olsa payını alabilmek için
yola koyuluyor: Her gece sayısız genç adam İstanbul’un sokaklarına akın
edercesine, yerlerden ve dükkan önlerinden başkalarının atıklarını toplayarak
kendileri ve Doğu Anadolu’daki aileleri için bu çöpleri ufak miktarlarda da olsa
paraya çeviriyor.
Helgard
Haug ve Daniel Wetzel de onlara şehir içindeki bu
yolculuklarında eşlik ederek, dünya piyasasında bakırın, demirin, altının
fiyatlarına göre değişen çöp piyasasına olan bu mikroskobik bakış açısını
paylaşıyorlar. Hayatta kalma stratejileri ile kırılgan zeminin hassas
hareketlerini göz önünde bulunduran yönetmenler, Deprem Gözlem Merkezi’ni ve
jeologları oyuna dahil ediyorlar.
Oyunda Dağaçar Bey ve arkadaşlarına
ışık ile perde arasındaki alanda şehre ve şehirde yaşayanlara dair hikayeleri
anlatacak olan bir karagöz oyuncusu da eşlik ediyor.
Gerçeklik
Akımı'nın yaratıcısı; Rimini Protokoll
Giessen'de bulunan
Institut für Angewandte Theaterwissenschaft'ta eğitim gören Helgard
Haug (1969), Stefan Kaegi (1971) ve Daniel
Wetzel (1969), Rimini Protokoll adı altında birlikte
çalışıyorlar. Alternatif tiyatro sahnesi üzerinde güçlü bir etki yaratan ve
"Gerçeklik Akımı" (Theater der Zeit) olarak bilinen tiyatro
akımının öncüleri ve yaratıcıları arasında yer alan sanatçılar, her bir projeye
belli bir alandaki somut bir olayla başlıyor ve yoğun bir araştırma süreciyle
bunu geliştiriyorlar. Gerçeklik ile kurgu arasındaki gri alanda oluşturdukları
dramatik çalışmaları uluslararası boyutta ilgi çekiyor. Rimini Protokoll, 2000
yılından beri tam da bu sebeple “uzman-bilirkişi” (experts)
denilen, profesyonel olmayan aktörlerce yorumlanan "uzman
tiyatrosu"nu (theatre of experts) sahneye ve kent alanlarına
taşıyor.
Rimini Protokoll’ün yönetmenleri son 10 yılın kendini ifşa etme
gösterilerine ihtimam ve özenle yaklaşarak, kimseyi gösterinin odak noktasına
oturtmuyorlar. Bu nedenle tumturaklı bir şekilde "meslekten
olmayan" kişilerden ziyade, "günlük hayatın
bilirkişileri" hakkında konuşuyorlar. Bu
"bilirkişiler", aydın izleyici kitlesini kendi
yaşamlarına davet ederek onları bilmedikleri dünyalar hakkında aydınlatıyorlar.
Bir yandan da politikanın sadece bir gösteriye indirgendiği, baştan aşağı
tasarımdan oluşan bir evrende kendi eksiklerinden, sinirli hallerinden, konuşma
zorluklarından ve çok da mükemmel olmayanın cazibesinden yararlanıyorlar.
(Der Spiegel, 2009)
Yapımcılığını
garajistanbul'un üstlendiği “Dağaçar Bey ve Çöpün Altın
Tektoniği”, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın
desteği ve Hebbel am Ufer, Berlin, Rimini Apparatve RUHR.2010
Kulturhauptstadt Europas, Rotterdamse Schouwburg ile Utreht
Stadschouwburg'un işbirliğinde sahneleniyor.
Oyunun; Ruhr 2010
Kulturhauptstadt Europas, Berlin HAU, Rotterdamse Schouwburg’a ve Utreht
Stadschouwburg’a da turne yapacağı belirtiliyor.
DAĞAÇAR BEY VE
ÇÖPÜN ALTIN TEKTONİĞİ İSTANPOLİ 5
Yönetmen:
Helgard Haug, Daniel Wetzel (Rimini Protokoll) Dramatürji:
Sebastian Brünger İstanpoli Koordinatörü: Aslı
Demir Yönetmen Yardımcısı: Pınar Başoğlu Sahne
Düzenlemesi: Yiğit Adam Ses Tasarım: Selçuk Artut
Işık Tasarım: Turan Tayar Ses Tasarım
Asistanı: Alp Tugan Işık Tasarım Asistanı: Ahmet
Ozan Tarhan Oyuncular: Abdullah Dağaçar, Aziz İdikurt,
Bayram Renklihava, Hasan Hüseyin Karabağ, Mithat
İçten
Tarihler: 15 Ekim 2010, Cuma (Prömiyer) 16
Ekim 2010, Cumartesi 17 Ekim 2010, Pazar Saat: 20.30
Tam: 25 TL / İndirimli: 20 TL /
Öğrenci: 15 TL
İSTANPOLİ
hakkında ayrıntılı bilgi için ilerleyiniz.
|