Sultanahmet’te belediye Yerebatan Sarnıcı’na zarar
vermeye devam eden tramvayın geçişine ya son verecek
ya da sarnıç hasar görmeye devam edecek.
İstanbul’un tarihi mekanlarından Yerebatan Sarnıcı’nın geleceği konusunda
Koruma Kurulu’nun aldığı kararda zor bir noktaya gelindi.
Ağır araçların yaydığı titreşimin Yerebatan Sarnıcı’na zarar verdiğini tespit
eden kurul, acilen sarnıcın bulunduğu yolun araç trafiğine kapatılmasını istedi.
Kurul, 28 Temmuz 2010 tarihinde hem de ‘ivedi’ notuyla aldığı bu kararı,
İstanbul Valiliği ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne yolladı.
Koruma Kurulu’nun “…eserin gelecek kuşaklara korunarak aktarılmasını sağlamak
ve geri dönüşü olmayacak zararların önüne geçmek…” cümleleriyle başlayan
gerekçeli kararı üzerine belediye, 1 Ocak 2011 tarihi itibariyle Yerebatan
Caddesi başta olmak üzere, bu caddeye çıkan birçok cadde ve sokağı araç
trafiğine kapattı. Bu tarihten itibaren sarnıç ile Ayasofya Müzesi arasındaki
yoldan otomobil dahil motorlu araçların geçişine izin verilmiyor. Ancak kurulun
‘ağır araç trafiğine kapatılmalı’ kararına rağmen bu güzergâhta tramvay halen
işliyor.
Otomobil geçişi yasaklanırken tramvayın geçişine izin verilmesi şaşırtıyor.
Radikal gazetesinin haberine göre aslında tramvay da yasak kapsamında; ancak
kurul kararında ‘tramvay’ kelimesi geçmediği için belediye, şimdilik bu kararı
uygulamıyor. Ama bir taraftan da yetkililer zor bir tercihle karşı karşıya çünkü
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 61. maddesine göre
‘kurum, kuruluşlar, belediyeler ile gerçek ve tüzelkişiler’ koruma kurulunun
kararlarına uymak zorunda.
Eğer belediye yetkilileri kurul kararı uygulanmazsa hem suç işlemiş olacaklar
hem de tarihi esere zarar vermekle itham edilecekler. Karar uygulandığında ise
Beyazıt- Eminönü yönünde çok ciddi ulaşım problemi ortaya çıkacak.
Bu arada Koruma Kurulu’nun yakın bir zamanda yeni bir karar alması ve bu
kararda ‘tramvay’ adını da açık olarak zikretmesi bekleniyor. Çünkü kurulun
kararında ‘bütün uyarılara rağmen korunması gereken kültür varlığına zarar
verildiğinin tespit edildiği ve esere ağır fiziki müdahaleler olduğu’
belirtiliyor.
Tarihi Yarımada, Kentsel ve Arkolojik SİT alanı. Yerebatan Sarnıcı da bir
numaralı korunması gereken tarihi eser statüsünde. Aslında Koruma Kurulu’nun
Yerebatan Sarnıcı ile ilgili hassasiyeti yeni değil; 1997’den bu yana sarnıcın
bulunduğu yoldan geçen araçların yaydığı titreşimlerin tarihi eserlere zarar
verdiğini vurgulayan üç kararı var.
Bu kararların üçünde de ağır taşıtların -metronun adı da yazılarak- sarnıca
verdiği zararlardan açık açık bahsediliyor. Kurul, daha önce de bu zararların
önlenmesi için acilen önlem alınmasını, analitik rölöve çalışmasının
yapılmasını, statik raporun hazırlanmasını ve koruma raporuyla birlikte
kendilerine sunulmasını istemişti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ise konuyla
ilgili açıklama yapmadı.
Yerebatan Sarnıcı
542 yılında Bizans İmparatoru I. Justinianus tarafından Büyük Saray’ın su
ihtiyacını karşılamak üzere yaptırılan Yerebatan Sarnıcı, 9 bin 800 metrekarelik
bir alanı kapsayan dev bir yapı. Burada her biri 9 metre yüksekliğinde 336 sütun
bulunuyor. Sarnıç, İstanbul’un en çok ziyaret edilen mekânlarından biri.
Özel idare de yıkılacak
İstanbul 1 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, 1999 yılında
da Yerebatan’ın üzerinde yer alan ve sarnıca zarar veren Özel İdare Müdürlüğü
Hizmet Binaları ile İl Genel Meclis Salonu’nun yıkılması kararını almıştı. Fakat
bu karar da uygulanmadı. Yakında binaların boşaltılıp yıkılması
bekleniyor.
|