merikan Mimarlar Enstitüsü’nün (AIA) “Eğitim için Mimarlık Komitesi”
tarafından verilen “AIA Eğitim Yapıları Ödülleri”ni almaya hak kazanan 13 eğitim
yapısı açıklandı. Ödül programı, mimarların örnek çalışmalarını onurlandırmanın
yanı sıra eğitim yapılarında takip edilen tasarım eğilimlerini tespit etmek ve
eğitim sektöründeki en iyi uygulamalar hakkında bilgi sağlamak ve bunları geniş
kitlelerle paylaşmayı amaçlıyor.
Ödüller bu sene Üstün Başarı, Yetenek ve Mansiyon olmak üzere
üç kategoride verildi.
AIA tarafından bu yıl seçilen eğitim yapıları arasında gün ışığından en
fazla verim alan, doğal havalandırmalı ve peyzajla başarılı ilişkiler kuran
yapılar çoğunluktaydı. Jüri raporunda, ödül alan yapıların ortak özelliği
olarak, bağlamın anlaşılmış olması ve önerilen çözümün alan üzerindeki etkisi,
yapının sosyal ve kültürel anlamı, binanın bir eğitim aracı olarak kullanılması,
tasarım çözümleriyle öğrenmeyi kolay ve anlaşılır hale getirmesi, çevre ve
kaynakların kullanımında duyarlılık ve mimari tasarım ve yenilik alanlarında
üstünlük olarak sıralandı.
Bu yılki jüride Gerald (Butch) Reifert (FAIA, Mahlum Architects, Seattle);
Daniel Friedman (FAIA, Washington Üniversitesi, Yapılı Çevre Fakültesi Dekanı,
Seattle); Patricia Wasley (Washington Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dekanı,
Seattle); William Leddy (FAIA, Leddy Maytum Stacy Architects, San Francisco);
Margaret Gaston (Santa Cruz Öğretim ve Öğrenimin Geleceği Merkezi Genel Başkanı,
Kaliforniya) ve Caroline Lobo (AIA, Orcutt Winslow Partnership, Phoenix) görev
aldılar.
Üstün Başarı Dalı Ödülleri
Kızılderili Toplumu için Okul Milwaukee, Wisconsin Antoine Predock
Architect PC
Yaklaşık 810 dönümlük
ormanlık bir arazide, Milwaukee kent merkezine 16 km uzaklıktaki okul, arazinin
doğal topografyasını takip ederek öğrencilerin çevrelerinde bulunan peyzajla
ilişki kurmalarını sağlıyor. Tasarım, bir açıkhava eğitim mekanı yaratmak için
çayırların ve sulak alanların yeniden değerlendirilmesini ve bunların sorunsuz
bir şekilde iç mekanlara bağlanmasını sağlıyor. Değişik seviyelerde birbirlerine
rampalarla bağlanmış platformlar küçük toplanma mekanları ve eğitim alanları
oluşturuyor.
Yale Üniversitesi Heykel Binası ve Galerisi New Haven,
Connecticut Kieran Timberlake (Fotoğraf: Peter Aaron/Esto)
Bina,
gün ışığını içeri alırken gölgeleme araçlarıyla da ısıyı ve ışığı kontrol eden
yüksek performanslı bir cephe barındırıyor. İç mekanlarda kullanışlı ve
işlenmemiş yüzeyler, açıkta çelik kirişler ve doğal havalandırmayı kolaylaştıran
2,5 metrelik pencereler göze çarpıyor. LEED-Platinum sertifikalı bina, üç katta,
bireysel stüdyolar, grup stüdyoları, dükkanlar ve öğrencilerin ve konuk
sanatçıların işlerinin sergilendiği bir sergi salonu barındırıyor. Yapımı tipik
bir üniversite yapısının yapım süresinin yarısından da az süren bina 22 ayda
tamamlandı.
Çevre Eğitimi Ziyaretçi ve Etkinlik Merkezi National Park
Service, Pennsylvania Bohlin Cywinski Jackson (Fotoğraf: Nic
Lehoux)
Pennsylvania’daki bu
ziyaretçi merkezi geri dönüşümlü malzemeler kullanarak Ulusal Park
Hizmetleri’nin çevrecilik alanındaki yönetim anlayışını yansıtıyor. Kuzey
cephesinde kullanılan ve yakınlarda bulunan parklardan toplanmış atık
lastiklerden üretilen kaplama malzemesi kolay bakımı ve çevreye verdiği minimum
zararla bu konuya katkı sağlıyor.
|