img src="http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2007\sektorel\52908.jpg" align="left" hspace=5 vspace=5>Ev tekstili sektörü 2006 yılı yazında önceki yıla göre yüzde 7.5 oranında büyümesine rağmen, bütün yıl dikkate alındığında yüzde 2.7 oranında küçüldü. Sektörün toplam büyüklüğü 1.2 milyar dolara ulaştı. Cirosal anlamda en büyük harcama yatak odası segmentinde olurken, bunu halı, perde ve nevresimler izledi. KMG Araştırma'nın yaptığı araştırmayı yorumlayan Perakende Ölçüm ve Araştırmaları Koordinatörü Renan Burduroğlu, ev tekstili olarak adlandırılan sektör içinde halı - kilimden oturma odası - salon tekstil ürünlerine kadar çok çeşitli ürün kategorisi yer aldığını söyledi. Burduroğlu, "Türkiye'de ev tekstili pazarının, hazır giyim pazarında olduğu gibi markalaşmanın oldukça düşük bir orana sahip olduğu dağınık bir yapı içerisinde bulunduğunu söylemek hiç de yanlış olmayacak" dedi.
KMG'nin raporunda öne çıkan veriler şöyle:
* Türkiye'de ev tekstili pazarı 2006 yılında 1.2 milyar dolarlık bir değer yarattı. Bu değer geçmiş yılla karşılaştırıldığında yüzde 2.7'lik bir küçülmeye denk geliyor.
* Yapı itibariyle ev tekstili pazarı dönemsel / sezonsal olarak farklılıklar gösteriyor. Yaz dönemlerinde artarken kış dönemlerinde azalıyor.
* 2005 Eylül-2006 Şubat arasını kapsayan 6 aylık dönemden 2006 yaz dönemine (Mart-Ağustos arası 6 ay) geçişte ciro bazında yüzde 39.8'lik bir artış görülüyor. 2006 yaz dönemi cirosunun 2005 yaz dönemi cirosuna göre yüzde 7.5 üzerinde olduğu ancak 2006 kış dönemindeki alımların ise bir önceki kışa göre yüzde 14 oranında düştüğü görülüyor.
* Bu nedenle toplam bir yıllık ev tekstili alımları yaz döneminde bir öncekine göre daha fazla gerçekleşmiş olsa da, kış döneminde tüketicilerin ev tekstili ürünlerine önceki yıl aynı dönemine göre daha az para ayırması ile azalma görülüyor.
* Halı-kilim-yol halısı, perde, banyo ev tekstili ürünleri, yatak odası ev tekstili ürünleri ve oturma odası-salon ev tekstili ürünleri gibi kategorilere ayırarak incelediğimiz sektörde "yatak odası ev tekstili" kategorisi en yüksek ciro ve payı oluşturuyor. ikinci sırada yakın bir payla "halı; kilim; yol halısı" kategorisi geliyor.
* Ürün grupları bazında incelediğimizde ise halı en yüksek ciroyu oluştuyor. 2006 yılı verilerine göre 3.4 milyon parça halı satın alındığı ve yaklaşık olarak 310 milyon dolarlık bir değer yaratıldığı öngörülüyor. Perde ve nevresim gerek ciro gerekse pazar içinden aldığı pay itibariyle öne çıkan diğer ürün grupları olarak görülüyor.
* Hanede yaşayan kişi sayısının artması ev tekstili ürün alışverişini çok büyük oranda etkilemiyor. Nitekim, hane büyüklüğü ile ev tekstili alımları arasındaki korelasyon incelendiğinde 3-4 kişilik hanelerin toplam ev tekstili alışverişlerinin neredeyse yarısını oluşturduğu, 5 kişi üzeri hanelerde ise bu payın yüzde 31 seviyesinde olduğu görülüyor. 1-2 kişilik hanelerde ise 2006 senesinde gerçekleşen ev tekstili alımlarının oranı yüzde 11.8.
|