ETT eski Genel Müdür Yardımcısı Cemal Acar, görevden ayrılır ayrılmaz, 7 yıllık görevi süresince tanık olduğu yolsuzlukları dün piyasaya çıkan “Büyükşehir Çalı(şı)yor” adlı kitabında topladı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ı “Cumhuriyet tarihinin en büyük yolsuzluklarına imza atmakla” suçlayan Acar, "İETT arazisi usulsüz satıldı, raylı sistem metro diye pazarlandı" dedi.
‘İETT arazisinde usulsüzlük yapıldı’
Gazeteport'un röportaj yaptığı Acar, İstanbul'un en değerli arazilerinden biri olarak bilinen ve geçtiğimiz aylarda Dubai Şeyhi El Maktum'a satılan Levent'teki İETT Garajı arazisinin satışının usule uygun olarak yapılmadığını belirtti. "Arsa İETT'ye ait olmasına rağmen, Büyükşehir Belediyesi'ne aitmiş gibi satıldı. Senin olmayan bir yeri satamazsın” diyen Acar, belediyenin arsayı kendi malıymış gibi satabilmesi için ilk önce hukuken satın alması gerektiğini ancak böle bir satın almanın gerçekleşmediğini vurguladı.
‘Topbaş 8 aydır suç işliyor’
Cemal Acar, İETT arazisinin satışının Cumhuriyet tarihinin en büyük skandalı olduğunu ifade ederek, şöyle konuştu:
"Arazinin satışı başka bir yasa maddesine dayandırılarak encümen kararıyla yapılmıştır. Dubai Şeyhi El Maktum, İETT Garajı'nın sadece 25 milyonluk peşinatını ödedi. İhale üzerinden sekiz ay geçmesine rağmen parayı ödemedi. Başkan Topbaş'ın ihaleyi iptal edip, Maktum'un peşinatını yakarak, yeni ihaleye çıkması gerekiyor. Burada Şeyh'in prestiji düşünülüyor. Böyle bir durumda ihaleye bir daha giremeyecek. Bu yüzden ihale iptal edilmeyip, teminat yakılmıyor. Sekiz aydır Topbaş suç işliyor."
İETT arazisinin, aralarında Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın da olduğu 14 yetkilinin imzasıyla gerçekleştirildiğini açıklayan Acar, "Neye imza attıklarını bilmiyorlar ama atıyorlar" dedi.
‘Buna taviz verenler bataklığa saplandı’
Araziyle ilgili 23 Mart 2007'de suç duyurusunda bulunduğunu belirten Acar, "Görevdeyken suç duyurusunda bulunan belki de ilk kişiyim. Ben tek başıma tepki gösterdim. İETT tepki göstermedi. Normalde sendikanın işidir. Teftiş Kurulu'nun müdahale etmesi gerekiyordu. Ama şunu da biliyorum ki, şu anda pozisyonunu koruyan insanlar, taviz verenler batağa saplandı" şeklinde konuştu.
Cemal Acar, Topbaş'ın yönetime geldiği Haziran 2004 tarihinde kendisiyle birlikte 3 İETT Genel Müdür Yardımcısı'nın görevden alındığını, açtıkları dava sonucu Mayıs 2005 tarihinde göreve geri döndüklerini belirtti. Acar, Topbaş döneminde yetkilerinin azaltıldığının da altını çizdi.
'Projeler amele kafasıyla yapılıyor'
Yapılan projeleri de değerlendiren Acar, "Bu projeler mühendis işi değil, amele işidir. Pek çok proje amele kafasıyla yapılıyor. Kendilerine yakın olan kişilerin ilgilendiği projeler hayata geçiriliyor. Bürokraside olgunlaşarak giden çok az proje var" dedi. Birgün
* * *
Metro ve raylı sistem ihalesinde büyük vurgun
Cemal Acar, "Temelini Başbakan Erdoğan'ın attığı ve Kadıköy-Kartal metro inşaatı diye vatandaşa yutturulan şey raylı sistem projesi inşaat işi. Buna benzer bir uygulama da Bağcılar-Başakşehir-Olimpiyat köyü projesinde yaşandı” diyerek, bu projelerdeki yolsuzluğu da anlattı. Bağcılar-İkitelli-Başakşehir-Olimpiyat Köyü metro hattının getirilip, “ihalesiz olarak”, Otogar-Bağcılar Hafif Metro Hattı sözleşmesine eklendiğini vurgulayan Acar, kitabında bunları şöyle anlattı:
‘İhalesi yapılan iş bu değildi’
"Tarih 29 Ocak 2005. Günlerden Cumartesi. Kadıköy meydanı hıncahınç dolu. Çünkü temel atmaya Başbakanımız Erdoğan geliyor. Kadıköy-Kartal Metrosu'nun temeli atılacak. Nereden baksanız milyar dolarlık bir iş. Oysa böyle bir ihale yapılmış değil! Daha doğrusu, ihalesi yapılan iş bu iş değil. İhaleye çıkılan ve ihalesi sonuçlandırılan iş, Kadıköy-Kartal Raylı Sistem Projesi İnşaat işi. İhale dokümanlarındaki iş tanımına göre, yaptırılacak iş ise; 3 km'si yeraltından ve yaklaşık 18 km'si de yer üstünde E-5 devlet yolunun ortasından geçmek üzere, toplam 21 km uzunluğundaki hafif metro projesinin sadece inşaat işleri."
Milyon dolar milyar dolar oldu
"İdare Encümeni'nden alınan bir kararla hat yüzde 30'luk keşif artışı yapılarak, Bağcılar'dan Kirazlı'ya kadar uzatıldı. Ardından, 2006 yılı Haziran ayında İdare Encümeni'nde alınan ve Topbaş tarafından da bizzat onaylanan başka bir kararla, kamu bürokrasisinde asla kabul edilemeyecek bir uygulamaya gidilerek, Büyükşehir Belediyesi'nde ihale hazırlıkları dahi yapılmış başka bir proje olan 'Bağcılar-İkitelli-Başakşehir-Olimpiyat Köyü' metro hattı getirilip, ihalesiz olarak, Otogar-Bağcılar Hafif Metro Hattı sözleşmesine eklendi. Böylece, bu usulsüz uygulamayla, başlangıçtaki 5 km'lik hafif metro hattının arkasına eklemlenen bu 17 km'lik hat ile toplam hat uzunluğu yaklaşık 22 km'ye; proje bedeli de 173 milyon dolardan, biraz da müteahhitlerin inisiyatiflerine bağlı olarak milyar dolar mertebesine çıkarılmış oldu.”
|