Gayrimenkul Sektöründe COVID19...
Karayollarının 2020 Yol Haritası Devrede
Yollar “Akıllanacak”, Ulaşımda...
Kamu Yatırımlarında En Büyük...
İstanbul'da En Fazla Yatırım...
Yeni Kentsel Yatırım Süreçleri ve Ulaştırma Projeleri
Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan ve Araştırmacı Mehmet Çağrı Kızıltaş, yeni dönemde ulaştırma yatırımlarının önemi ve mahiyeti ile ilgili açıklamalarda bulundu.
İstanbul Aydın Üniversitesi AFAM Müdürü Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan ve İstanbul Ticaret Üniversitesi’nden Araştırmacı Mehmet Çağrı Kızıltaş, yeni dönemde ulaştırma yatırımlarının önemi ve mahiyeti ile ilgili açıklamalarda bulundu. Çağrı Kızıltaş, yaptığı açıklamada “Yapay zekâ teknolojilerinin geldiği nokta, ulaştırmada otonom teknolojilerle kendini gösterecek. Önümüzdeki 50 yılın yenilikçi ulaştırma unsurlarından birisi otonom araçlar olacak. Elektrik enerjisi ile çalışması nedeni ile de ülkemiz gibi otomobile bağımlılığı yüksek ancak petrol fakiri coğrafyalar için daha da derin anlamları ifade edecektir.” dedi. Otonom araçların ulaştırma ve trafiğe nüfuz edişinin on yıllar alacak bir süreç olduğunu ifade eden Kızıltaş, “Kentleşme, altyapı ve gündelik hayat başta olmak üzere hayatın ve tekniğin birçok veçhesi söz konusu süreçten ciddi anlamda etkilenecek ve dönüşüme uğrayacaktır. Alt kent bölgelerinin, kent kır arası bölgelerin yeni form ve normlarla yaygınlık kazanması beklenebilir. Türkiye bu bağlamda Osmanlı ve erken dönem Cumhuriyet tecrübelerini, eğitimden kalkınmaya tekrar kapsamlı tahlil etmeli ve kimilerini güncellemek sureti ile plan ve stratejisini yeniden donatmalıdır. Söz konusu süreç özellikle ülkemizin göç, nüfus ve kentleşme politikaları dâhilinde yeniden değerlendirilmelidir.” şeklinde konuştu. Prof. Dr. Mehmet Fatih Altan ise “Ulaştırmada yapılan ciddi yatırımlar hepimizin malumu. Bunlar hem nicelik ve hem de nitelik olarak büyük. Ayrıca her ulaştırma yatırımı aynı zamanda bir inşaat sektörü yatırımıdır. Bu çerçevede altyapı kurulumu bağlamındaki belirleyiciliği de ortadadır. Geçtiğimiz günlerde Çanakkale 1915 Köprüsü’nün inşaatında önemli bir merhale daha geçildi. Tamamlandığında İstanbul Boğaz köprüleri ve İzmit Körfez Köprüsü ile birlikte Marmara denizinin etrafını bütünü ile karayollarından seyahat etmek mümkün olabilecek. Diğer taraftan bu yıl içerisinde Ankara-Yozgat-Sivas yüksek hızlı treninin açılması beklenmekte. Böylelikle de İstanbul’dan Sivas’a kadar yüksek hızlı tren ile kesintisiz yolculuk 2020 yılı itibariyle gerçekleşmiş olacak. Yeni İstanbul havalimanının açılmasının sahip olduğu potansiyeli de zaman içerisinde zaten göreceğiz.” şeklinde konuştu.
Ulaştırma projelerinin ne denli etkili ve hızlı ilerlediğinin görüldüğünü belirten Prof. Dr. Altan, “Türkiye altyapı kurulum sürecini hızla olgunlaştırmaktadır. İnşaat sektörünün ekonomimizdeki rolü ve ağırlığı ortadadır. Ulaştırmanın inşaat sektörü içerisindeki yeri ve önemi de açıkça anlaşılmaktadır.” diye devam etti. Prof. Altan ve Kızıltaş ulaştırma yatırımlarında ülkemizin geleceğinde şu noktaların altını çizdiler: • Yüksek hız ve yüksek kapasiteli ulaştırma hem kent içi hem de kentler arası ulaştırmada önemini ve yerini arttıracaktır. • Kent kır arası yerleşimler artırılıp yaygınlaştırılabilir. • Taşımacılık imkânlarının arttırılması ile birlikte yöresel özelliklere has üretim, tedarik ve pazarlama daha etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilebilir. • Havalimanları inşası paralelinde havalimanlarında ve havayolu sektöründe yerli malzeme üretimi ve bu konuda ülkemiz ve bölgemizde geçerlilik hedefiyle ilgili standartların teşekkülü noktasında çalışmalar hızlandırılabilir. • Kentsel dönüşüm konusuna deprem başta olmak üzere diğer yeni gelişen eğilim ve ihtiyaçlar dâhilinde, sosyal tabanlı bir bakış açısıyla daha etkili bir şekilde yoğunlaşılması önemli olacaktır. • Büyükşehirlerde yapılmakta olan ve yapılacak olan ulaştırma yatırımları için yüksek hız ve yüksek kapasite bağlamında yeniden bir değerlendirme ve tasnif yapılmasında fayda olabilir. • COVID 19 sürecinde Sağlık idaresinde yapılandırılan ve genel olarak başarılı bir performans icra ettiği görülen Bilim Kurulu benzeri yapılar kalıcı hale getirilip inşaat sektörü ve ulaştırma sektörü de dâhil olmak üzere T.C. Cumhurbaşkanlığı, Bakanlıklar (hükümet) veya daha karma yapılar şeklinde birçok sektör, alan ve disiplinde tahkim edilebilir. |