b>İstanbul'da Beykoz-Kireçburnu arasında yapılma olasılığı artan üçüncü köprüye bilim adamları da, sivil toplum örgütleri de şiddetle karşı çıkıyor. Hükümet ise kararlı....
Dünyada yapılan araştırmalar kentlerde yaşayan insanların günde 1.5 saatini yolda geçirdiklerini ortaya koyuyor. Ama İstanbul gibi büyük metropollerde bu iki katı artarak 3 saate kadar ulaşıyor. Ve sorun da burada başlıyor. Çünkü çoğu kez ulaşımı rahatlatmak için atılan adımlar tersi sonuçlar doğuruyor. Tıpkı İstanbul'da olduğu gibi. İstanbul'a ilk kez Boğaz Köprüsü yapılırken başlayan tartışmalarda bilim adamları tarafından ileri sürülen düşüncelerden biri bunun bir köprü tuzağı olacağı ve ardından ikinci, üçüncü ve dördüncü köprülerin geleceği şeklindeydi. Süreç gerçekten de bilim adamlarını haklı çıkardı. İstanbul ikinci köprüsünün ardından şimdi üçüncü köprüsüne kavuşmak üzere. Üçüncü köprü projesini tamamen destekleyen AKP Hükümeti bugünlerde köprünün yapılıp yapılmamasını değil yerinin neresi olacağını tartışıyor. Üstelik de eleştirilere kulaklarını tıkayarak. Üçüncü köprünün güzergahı konusunda çeşitli alternatifler ortaya atıldı. Bunlardan en çok kıyameti kopartanları Nakkaştepe-Ortaköy ile Vaniköy- Arnavutköy alternatifleri oldu. Yapılaşmanın yoğun olduğu bölgeleri kapsayan bu alternatifler, hem halkın tepkisini çekti hem de projenin kamulaştırma maliyetini çok yükseltti. Bunun üzerine yapılaşmanın nispeten seyrek olduğu İstanbul'un kuzeyindeki bölgeler için arayış başladı. Çubuklu-Yeniköy, Beykoz-Kireçburnu, Yuşatepesi-Rumelikavağı gibi alternatifler gündeme geldi. Bu projeler de ormanları tehdit ettiği gerekçesiyle çevrecilerin öfkesini kabarttı.
OK YAYDAN ÇIKTI
Ancak belediye başkanlığı döneminde yeni köprü yapımına karşı çıktığını imzasıyla açıklayan Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakan olarak üçüncü köprüyü desteklemesi hükümetin tüm tepkilere kulak tıkamasıyla sonuçlandı. Edinilen bilgiye göre, alternatifler içinde Beykoz-Kireçburnu seçeneği ağır basmaya başladı. İTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek, bu güzergahın İstanbul'un ormanlık alanları ve Elmalı, Belgrad, Ömerli gibi su havzalarından geçtiğini hatırlatarak, "İstanbul trafiğinin yoğun olduğu bölgeden uzak olması nedeniyle de olsa olsa İstanbul'dan geçen transit trafiğe hizmet edebilir" yorumu yaptı. Gerçek, transit trafiğin yoğunluk içindeki payı yüzde 2 olduğu için de projeyi "faydası az, zararı fazla" olarak niteledi.
KİMSE ORAYI KULLANMAZ
Gerçek'le aynı bölümde öğretim üyesi olan İnal Seçkin de Beykoz-Kireçburnu güzergahının İstanbul'un en kuzey tarafı ve en yeşillikli bölgesi olduğunu hatırlatarak, şöyle konuştu: "İstanbul'un yoğun oturulan kısımları Avrupa yakasında Eminönü ve Taksim, Asya'da da Kadıköy ve Üsküdar. Burada oturan insanların daha boş diye Beykoz'dan dolanacağını söylemek pek doğru bir görüş değil bence. Çünkü 20-25 km daha yol gitmek gerekiyor." Arnavutköy-Vaniköy hattının gündeme gelmesi üzerine şiddetli bir protesto hareketi başlatan Arnavutköy Girişimcileri platformu temsilcilerinden İsmail Üstün'ün önerisi ise, alternatif güzergah olarak adı geçen yerlerde yaşayanların seslerini yükseltmesi.
|