STRONG>İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimari
Tasarımda Bilişim Yüksek Lisans ve Doktora Programı tarafından,
Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) ev sahipliğinde “Bütünleşik
Tasarım Stratejileri; Mimari Tasarımdan Strüktür Tasarımına Uzanan Kavramsal ve
Teknolojik Gelişmeler” başlıklı bir konferans düzenledi. Bütünleşik
tasarım süreçlerine farklı yaklaşımlar getiren konuşmacıları bir araya getiren ve 450 kişinin izlediği
toplantıda, bu alana ilişkin son gelişmeler örneklerle ortaya konuldu.
Konferansın açılışını yapan
İTÜ Mimarlık Fakültesi Bölüm Başkanı Gülen Çağdaş
, “bilgisayar bilimi üzerine
mikro-konferans” olarak adlandırdığı etkinliğin gerçekleşmesinde katkısı bulunan
Yapı-Endüstri Merkezi’ne teşekkürlerini sundu. Çağdaş aynı zamanda “Integral
Design Strategies: Istanbul Transitions” isimli hesaplamalı tasarım atölyesini
yürütmek üzere İstanbul’a gelen konferans konuşmacılarına, sponsorlara ve
workshopta emeği geçenler ile katılımcı öğrencilere teşekkür etti.
“Bütünleşik Tasarım Stratejileri”
konferansının ilk konuşmacısı, Yüksek Lisans ve Doktora Programı'nın davetlisi
olarak “Integral Design Strategies: Istanbul Transitions”
isimli hesaplamalı tasarım atölyesini yürütmek üzere İstanbul’a gelen UN
Studio Tasarım Yöneticisi mimar Christian Veddeler
oldu. Burnham pavyonu proje tasarım ekibi üyesi olan Veddeler, on
yılları kapsayan UN Studio pratiğinin klasik bir portfolyo sunumunu yapmaktan
kaçındı. Çoğu tasarım süreci matematiksel ya da geometrik bir altyapıya dayanan
ofisin, aralarında Mercedes-Benz Müzesi ve Staten Island Vapur Terminali’nin de
bulunduğu bir dizi önemli projesine tasarım yöntemleri açısından bakış sunan
Veddeler, kullandıkları üç boyutlu tasarım programlarının dinamikleri hakkında
da oldukça detaylı bilgi aktardı. Veddeler aynı zamanda bilgisayar ortamında
programlama sürecinin uygulamada ne gibi kolaylıklar sağladığına ve zaman ile
malzeme sarfiyatından nasıl kurtarabileceğine değindi.
FH Trier’den hesaplamalı
tasarım uzmanı mimar Prof. Dr. Holger Hoffmann
, “Proto
Architectures” başlıklı sunumunda bilgisayar destekli mimari tasarım eğitimine
dair deneyimlerini paylaştı. FH Trier’de gerçekleştirilen farklı ölçekteki
öğrenci projelerinden kapsamlı örnekler sunan Hoffmann, üniversitenin mimari
tasarım edimine yaklaşımı hakkında da ipuçları verdi. “Ortada olan, bilgisi
üretilmiş şeyleri öğretmeye çalışmıyoruz. Biz mimari spekülasyon yapmaya ve
mesleğin sınırlarını geliştirmeye çalışıyoruz” diyen Hoffmann, Corbusier’den
Peter Eisenmann’a ve Zaha Hadid’e uzanan bir dizi örnek eşliğinde tektonik ve
geometri kavramlarının gelişen dinamiklerini de irdelemeye çalıştı.
“Bütünleşik
Tasarım Stratejileri” konferansının son konuşmacısı, Buro Happold’dan
strüktür mühendisi ve mimar Wolf Mangelsdorf oldu. Mangelsdorf,
“Karmaşık Geometriler: Tasarım ve Uygulama için Stratejiler” başlıklı sunumuna
“Bilgisayar ile ne tasarlayabiliriz? Giydirme nedir, strüktür nedir?” soruları
ile başladı. Mimari tasarımın bilgisayar teknolojileri yolu ile nasıl inşaata
dönüştüğüne açıklık getiren Mangelsdorf, karşılaştıkları form ve malzeme
kaynaklı strüktürel sorunlara ve çözümlerine de değindi. Rafael Vinoly
Architects’in Londra’da güç santrali yenilemesi, Foster + Partners’ın Gateshead
Müzik Merkezi ve Zaha Hadid’in Kahire Expo City projesi gibi yüksek prestijli
projelerin strüktür mühendisliğine dair detaylı bir anlatım gerçekleştiren
Mangelsdorf, proje sorumlusu olduğu Zaha Hadid imzalı Glasgow Ulaşım Müzesi
projesi örneği üzerinden de bütünleşik tasarım anlayışına ilişkin en son
kavramsal ve teknolojik gelişmeleri ortaya koydu.
|