b>Anakent Belediyesi'nin "başkentin ulaşım sorununa çözüm getireceği" gerekçesiyle yaklaşık 6 ay süren inşaat çalışması sonrasında kısmen trafiğe açtığı Kuğulu-1 ve Kuğulu-2 kavşaklarının var olan sorunlara yenilerini eklediğine dikkat çekildi. Uzmanlar, kavşaklarda hızla seyreden araçların hem araç hem de yaya trafiği açısından güvenlik sorunu doğuracağına işaret ederken, başkentliler de daralan kaldırımlarda yürüyememekten ve yol boyunca karşıdan karşıya geçecekleri bir geçidin olmayışından yakınıyor.
Anakent Belediyesi, 6 Ekim'de çalışmalarına başladığı Kuğulu-1 ve Kuğulu-2 altgeçitlerini kısmen trafiğe açtı. Yurttaşlar, başkentin en önemli merkezlerinden biri olan Atatürk Bulvarı'nın yapılan kavşaklarla çirkin bir görünüme kavuşturulduğunu belirtirken, uzmanlar da açılan kavşaklarda " Kent merkezi araç yoğunluklu hale getirildi. Bulvar üzerindeki esnafa darbe vuruldu. Kavşak bitmeden açıldı, bazı yollar hâlâ kapalı ve asırlık ağaçlar kesildi" eleştirilerinde bulundu.
'Kent merkezleri yayanındır'
Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Zafer Şahin , yeni açılan kavşaklarla birlikte Ankara'nın kent kimliğinin yok edildiğini söyledi. Kent merkezinde yayaların ağırlıklı olarak yer alması gerekirken kavşaklarla beraber bulvarın araç yoğunluklu hale getirildiğini vurgulayan Şahin, Atatürk Bulvarı'nın başkent için ayrı bir önemi olduğunu dolayısıyla kavşakların başkentin ulaşım sorununu çözmekten çok yeni sorunları gündeme getirdiğine dikkat çekti.
Kuğulu kavşaklarından hızla inen araçların bir anda kent merkezinde yavaşlayacağına bunun sonucu olarak da trafikte bazı noktalarda yeni bir yoğunluğun yaşanacağına işaret eden Şahin, "Başkentte bir ulaşım sorunu var ancak bu sorun katlı kavşak yapımı ile sonuçlandırılacak gibi değil. Daha akılcı ve bilimin önderliğinde atılacak adımlarla sorun aşılabilir. Ancak Anakent Belediyesi her zaman bunun tam tersi olan uygulamalara imza atıyor. Yeni kavşaklar da bunun son örneği" dedi. Şahin ayrıca yurttaşların daha az kullandığı bir bulvar üzerinde bulunan esnafın da eskiye oranla daha az satış yapacağına, bunun sonucu olarak da kent içindeki ekonomiye ciddi anlamda darbe vurulacağına dikkat çekti.
Kaldırımlar daraldı, trafik yine kilitlendi
Dünya üzerindeki birçok ülkede kaldırımların belli bir standarda göre yapıldığını ancak başketteki kaldırımların bu standartlardan yoksun olduğunu dile getiren İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şube Başkanı Fehmi Toptaş , yeni açılan Kuğulu-1 ve Kuğulu-2 kavşaklarının inşaat çalışmaları bitmeden trafiğe açıldığını anımsatarak, "Kuğulu Kavşağı, mühendislik bilgisinden yoksun bir biçimde yapıldı ve trafiğe açıldı. Önceleri yayalar geniş kaldırımlarda dilediği gibi yürüyebilirken, kavşağın trafiğe açılmasıyla beraber genişliği 50 santimetreyi bile bulmayan kaldırımlarda yurttaşlar yürümeye zorlanıyor. Üstelik kavşak ile beraber yolların daha da genişlediğini söylüyorlar ama bu yayaların ve elçiliklerin alanlarının alınması sonucu oldu. Yani araç öncelikli bir anlayış kente hükmetti" dedi.
Kavşaklar boyunca yayaların karşıdan karşıya geçebilecekleri bir geçidin bulunmadığına da işaret eden Toptaş, yayaların yürüyebileceği alanların daraltılmasıyla birlikte kent merkezine hızla inen araçların trafik kazalarına neden olabileceğinin de altını çizdi.
Asırlık ağaçlar kesildi
Kırsal Çevre ve Ormancılık Sorunları Araştırma Derneği Başkanı Ahmet Demirtaş , başkentin en önemli merkezlerinden biri olan Atatürk Bulvarı üzerinde bulunan yaklaşık 40-50 yıllık ağaçların kesildiğine ve başkentin ortasında tam anlamıyla bir doğa katliamı yapıldığına işaret etti. Anakent Belediyesi'nin araç yoğunluğu fazla olan bulvar üzerine yeni fidanlar diktiğinin ancak bu fidanların da yaşama şansının bilimsel olarak çok zor olduğunun altını çizen Demirtaş, "Anakent Belediyesi, tartışmalı projelere imza atmaktan vazgeçmiyor. Başkentin en nezih yerlerinden biri olan ve özellikle hafta sonlarında başkentlilerin en çok tercih ettiği, geniş kaldırımların yer aldığı ve bu kaldırımlar üzerinde de birçok asırlık ağacın kenti süslediği bir alan talan edildi. Belediye ağaçlara zarar vermediğini onları başka yere naklettiğini söylüyorsa da nakil olan yeri bize göstersinler de biz de ona göre gidip ağaçların yerine ve durumuna bakalım" dedi.
Bir ağacın yetişebilmesi için uzun yıllar geçmesi gerektiğine işaret eden Demirtaş, bir kentte yurttaşların var olması için kent merkezindeki ağaçların en az su ve hava kadar yararlı olduğunu söyledi. Demirtaş aynı zamanda başkent gibi bozkır alanlarına sahip olan bir kentte yaşayan yurttaşların bu tür yapılaşma karşısında tepkilerini ortaya koymalarının hayati önem taşıdığına da vurgu yaptı.
Kavşak açıldı yollar kapalı!
Anakent Belediyesi'nin henüz tamamlanmayan kısımlarına karşın ulaşıma açtığı Kuğulu Kavşağı'nda inşaat çalışmaları sürüyor. Konserle açılışı yapılan kavşaktaki çalışmaların bir süre daha devam edeceğine işaret edilirken, kapalı yollar nedeniyle trafikteki sıkıntı devam ediyor.
Bulvar üzerindeki kaldırımlarda hem inşaat çalışmalarının devam etmesi, hem de eskiye oranla daralan kaldırımlarda yürümekte zorlanan yayalar araç trafiğine ayrılmış olan yoldan ilerlemek zorunda kalıyor. Sürücüler ise inşaatın tam anlamıyla bitirilmemesi nedeniyle gün içerisinde alternatif yolları kullanmak zorunda kalıyor. Saatlerce trafikte beklemek ve "kent turu" atmak zorunda kalan yurttaşlar, kavşağın tamamlanmamış olmasına tepki gösterirken, konserli açılışı ise "gösteriş" olarak nitelendiriyor. İnşaat nedeniyle kapalı olan yollar şöyle:
- Kennedy Caddesi üzerindeki inşaat çalışmaları devam ettiği için Atatürk Bulvarı yönünde sağa dönüşler kapalı. Bu sebeple de bulvar yönünde yol almak isteyen araçların katettiği mesafe arttı.
- Kavşaklar açılmadan önce araçlar, Şili Meydanı üzerinden Çankaya yönüne doğrudan yol alabilirken, yeni açılan kavşaklarla birlikte Şili Meydanı tek yön oldu.
- Paris Caddesi istikâmetinden gelen araçlar, Havuzlu Sokağı yönünden Atatürk Bulvarı'na dönüşlerde sıkıntı yaşıyor.
- Arjantin Caddesi yönünden gelen araçlara Atatürk Bulvarı üzerine dönüş izni verilmediği için Arjantin Caddesi üzerinde araç yoğunluğu yaşanıyor.
|