Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu Genel Başkan (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, 2015 yılı ilk verilerine göre, Türkiye’de toplam alanı 10 milyon metrekareyi geçen 344 alışveriş merkezi bulunduğunu ifade ederek, “İstanbul’da yaşlanan, işlevini kaybeden 37, Ankara’da 11 AVM var. Ülke çapında 10 yaşın üzerinde yenilenmeyi bekleyen 83 AVM var” dedi. Milliyet Gazetesi'nin haberine göre, 2 milyon metrekare alışveriş alanına sahip eskiyen AVM’ler mevcut alanın yüzde 20’sine denk geliyor. Bu sayı beş yıl içinde iki katına çıkacak. Yaşlanan, atıl duruma düşmüş batan AVM’leri konuşmamak için Perakende Yasası’nın düzenlemelerinin bitirilerek bir an önce hayata geçirilmesini bekliyoruz. Şimdiden çevre için çirkin görüntülerin oluşmaması için yetkililer önlem almalı” dedi.
Perakende Yasası’nın etkisini esnaf ve sanatkar olarak daha hissetmediklerini belirten Palandöken, şöyle devam etti: “AVM açılışları çığ gibi devam ediyor. Sosyal alan olabilecek yerlere artık yan yana yapılmaya devam eden AVM’lerin 2018 yılı itibariyle toplam sayısı 421’e, toplam alanın da 12.8 milyon metrekareye ulaşması bekleniyor. 25 bin metrekarelik AVM’ler artık küçük ölçekli kalacak. Önümüzdeki süreçte, otel, rezidans, hipermarket, kültür merkezi ve AVM birleşiminden oluşan devasa AVM’lerin peşi sıra geldiğini göreceğiz. Bir an önce Perakende Yasası’nın yönetmelikleri hazırlanarak, piyasanın kuralları hayata geçirilmeli.”
"Mantar gibi heryerden AVM çıkıyor"
AVM yapımının her sermayesi olanın yapacağı iş olarak görülmesinin hem esnaf ve sanatkara hem de milli sermayeye zarar verdiğini açıklayan Palandöken, “Bazı bölgelerde AVM enflasyonu başladı. Bu güne kadar 47.5 milyar liralık yatırım yapılmış. Sayı olarak ilk sırada yer alan İstanbul’da, 2009 yılında 40 olan AVM sayısı bugün 103 adet. 2018 yılına kadar açılacak 31 yeni AVM ile sayı 134 olacak” diye konuştu. Palandöken, “Büyük şehirlerdeki yoğunlaşma artık birbirine zarar verir durumda. Mantar gibi AVM bitiyor her yerden” dedi.
"İhtiyaç doğrultusunda yenileme yapılıyor"
AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları söyledi: “Türkiye’deki AVM’ler Avrupa ve Amerika’daki benzerlerinden bile daha üst düzey standartlarda geliştirilen yapılar. Sadece AVM’ler değil her türlü kamusal binanın ortalama 5 yıllık bir amortisman süresi vardır ve bu sürenin sonunda yenileme çalışmaları başlar. Amortisman süresi içinde de gerekli olan yenilemeler yine bina yönetimleri tarafından yapılmaktadır. AVM’lerimiz zaman içinde değişen müşteri beklenti ve ihtiyaçları doğrultusunda da kendini yenileme çalışmaları yapıyor. AVM yatırımcısı tüm kanunlara olduğu gibi Perakende Yasasına da tümüyle uyuyor ve uyacaktır. Ancak asıl önemli olan yatırımcılarımız kanuni zorunluluk olmaksızın da ziyaretçisini maksimum seviyede memnun edebilmek adına gerekli tüm düzenlemeleri bugüne kadar yaptı. Yapmaya da devam edecektir.”
"Yaşlılık doğru bir tabir değil"
KDM Danışmanlık'tan Murat İzci ise, şöyle konuştu: “Yaşlılık doğru bir tabir değil. AVM dediğimiz yapılar elbette 10 yıldan sonra yenilenmeyi gerektiriyor. Bazı AVM’ler geleceğe yönelik olarak planlanmıyor. Böylece rekabet güçleri de azalıyor. Elbette yanlış planlanan AVM’lerde sıkıntı yaşanacaktır. Bu nedenle projeler doğru konseptle oluşturulmalı. Yoksa ‘oldu, bitti, AVM’ler işlevini bitirdi’ diye bir durum yok.”
|