zelleştirilen Çeşme Limanı'nın yürütmeyi durdurma kararı nedeniyle durumu tartışılırken, bugüne kadar yedi limanın işletme devrini iptal eden Danıştay kararları bile uygulanamadı.
Özelleştirilen Çeşme Limanı'nın yürütmeyi durdurma kararı nedeniyle geri alınıp alınmayacağı tartışma konusu olurken bugüne kadar yedi limanla ilgili özelleştirmeyi iptal eden Danıştay kararlarının bile uygulanmadığı ortaya çıktı.
Liman-İş Sendikası tarafından limanların özelleştirilmesiyle ilgili hazırlanan raporda, işletme hakkı devredilen 'Tekirdağ, Hopa, Giresun, Sinop, Rize, Ordu ve Antalya' limanlarıyla ilgili sendikanın açtığı davalarda, Danıştay 10. Dairesi'nin verdiği iptal kararları ortaya konuldu. Karadeniz Bakır İşletmeleri'nin bir yanaşma yerinin kullanımıyla ilgili davada ise Yargıtay, işletme hakkı devrinin iptal edildiğine dikkat çekerek alıcı şirketin limanla ilgili ehliyet sahibi olmadığına hükmetti. Bu karara göre söz konusu limanlar, mahkemelerin ehliyet sahibi görmediği işletmeciler tarafından işletilmeye devam ediliyor.
Liman-İş Sendikası'nın raporunda, şirketlerin işletme hakkı devir bedellerini 2000 yılından itibaren ödememeye başladıkları, ödenmeyen borçlar nedeniyle teminatlara el konulduğu anlatıldı.
Özelleştirmeler sonucunda Hazine'ye ödenmesi gereken 165 milyon doların da tahsil edilemediği belirtilen raporda şu görüşlere yer verildi: "1998'den bu yana bu limanlar özel alıcılarca işletilmiş, zaten doğal olarak kârlı olan bu kuruluşların kârları da bu kişilere aktığı için kamu çifte zarara uğramıştır". Özelleştirme öncesi kârlılıkları dikkate alındığında kamunun 560 milyon dolarlık gelirden mahrum edildiği anlatılan raporda, toplam zararın da 725 milyon dolar olduğu savunuldu.
İptal kararı olan limanlar
Liman-İş'in raporuna göre yargının iptal kararları uygulanmayan liman özelleştirmeleri şöyle:
Giresun Limanı: Çakıroğlu A.Ş'ye, 30 Haziran 1997'de 39 yıllığına, 3.2 milyon dolara devredildi. Şirket 2000'den itibaren kira bedellerini ödemedi. Borcun tahsilatı için yeni imkânlar getirildi, yeni teminatlar istendi.
Sinop Limanı: Çakıroğlu A.Ş'ye 30 Haziran 1997'de 39 yıllığına 800.9 bin dolara 15 yıl vadeli ödeme koşuluyla devredildi.
Ordu Limanı: Çakıroğlu'na 30 Haziran 1997'de 39 yıllığına 1.6 milyon dolara devredildi.
Tekirdağ Limanı: Akport A.Ş' ye 17 Haziran 1997'de 5.2 milyon doları 104.9 milyon dolar bedelle 30 yıllığına devredildi.
Rize Limanı: Riport Yatırım A.Ş'ye 6 Ağustos 1997'de toplam 5.6 milyon dolara devredildi.
Hopa Limanı: Turgay Ciner'in sahibi olduğu Park Denizcilik ve Hopa Liman İşletmeleri'ne 17 Haziran 1997'de 30 yıllığına 4 milyon dolara devredildi. 1997'de kâr eden Hopa Limanı, 1999'da 1 trilyon TL zarar etti. Taksitlerini ödemeyen firma, borç erteleme başvurusu yaptı. Şu anda ödemelerin hangi aşamada olduğu bilinmiyor.
Antalya Limanı: Sümerbank'ın eski sahibi Hayyam Garipoğlu'nun ortağı olduğu Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri'ne 31 Ağustos 1998'de 29.1 milyon dolara 30 yıllığına devredildi.
|