br/>
Aylık Mimarlık, Kültür ve Sanat Dergisi "YAPI"nın 285. sayısı çıktı.
32 yıldır kesintisiz yayınlanan derginin Ağustos sayısında 3 - 9 Temmuz 2005 tarihleri arasında yapılan UIA İstanbul kongresiyle ilgili değerlendirmeler ve ana konuşmacılarla söyleşiler yer alıyor. Mimarlar Odası Başkanı Oktay Ekinci'nin "UIA 2005 İstanbul Kongresi'nden İlk Çıkarsamalar" başlıklı değerlendirmesinde kongrenin ünlü konuklarının her örnekte bölgesel ve yerel kimliklerini koruyan bir modernlik ile geçmiş çağlarla kültürel bağları olan bir çağdaşlığın değişik açılardan savunulduğunu söylüyor. UIA 2005 İstanbul Kongresi Başkanı Suha Özkan'ın "25 Yıllık Özlem Rüzgâr Gibi Geçti" başlıklı değerlendirmesindeyse kongrenin genelinde çoksesli, çoğulcu bir mozaik içinde 'Mimarlık ve Kentler'in tartışıldığı, yönetici ve işverenlere de doğru karar vermek ve nitelikli çevreler yaratmak için mimarlara güvenmelerini ve onlardan yararlanmalarının salık verildiği görüşüne yer veriliyor. UIA 2005 İstanbul Kongresi Bilim Kurulu Başkanı Prof. Doğan Kuban "Çağdaş Mimari Söylemin Etik Boşluğu ve Yüzeyselliği" başlıklı değerlendirmesinde de günümüz mimari söyleminin içi boş bir kabuk, bazı insanların, egolarını tatmin eden bir öznel söylem ve bazen bir safsata olduğunu, çağdaş mimarinin kent adı altında sınıflandırılan, örgütlenlenmeden yoğunlaşmış yerleşmeler bağlamında ortaya atılan söyleminin yüzeyselliği dile getiriliyor.
Doğan Hasol'un "Olaylar - Yorumlar" başlıklı yazısı 'UIA 2005 İstanbul Dünya Mimarlık Kongresi'nin ardından' - 'Istanbul City Guide Rezaleti'- 'Mimarlık ve Diploma' alt başlıklarıyla dergide yer alıyor.
Dergide ayrıca Tadao Ando, Shigeru Ban, Charles Correa, Massimiliano Fuksas, Moshe Safdie, Alexandros Tombazis, Robert Venturi, Denise Scott Brown ve UIA 2008 Torino Başkanı Riccardo Bedrone ile yapılmış kapsamlı söyleşiler yer alıyor. UIA'nın 2005 Altın Madalya'sını kazanan Japon mimar Tadao Ando günümüz mimari yaklaşımını eleştirirken yıldızlara değil, toplumsal bilince sahip mimarlara gereksinmemiz olduğunu dile getiriyor.
Derginin bu sayısında, açılışı Haziran 2005'te gerçekleştirilen, tasarımını Renzo Piano'nun yaptığı "Paul Klee Müzesi" projesi geniş yer kaplıyor. Kendisi bizzat bir heykeli anımsatan Bern İsviçre'de yer alan müze, sanatçıya ve yapıtlarına saygının bir ürünü olarak tasarlanmış. Alplere yaslanan müze, arazinin topografyasına uyum sağlayarak çevresindeki tepelerin şeklini almıştır.
Diğer bir proje de Zürih Havalimanı Airside Merkezi A500. Projenin tasarımı Grimshaw Architects'e ait. Yapı, Zürih şehri için bir simge görevi görüyor. Merkezin tasarımında kullanılan geniş camlar doğal ışığın optimum kullanımını sağlarken, aynı zamanda çevredeki olağanüstü manzarayı da içeri alıyor.
Ağustos sayısında ayrıca, 9. Ulusal Mimarlık ödülleri "Proje Dalı"nda başarı ödülü kazanan Tunus Mahdiyya'da otel ve konut projesi yer alıyor. Arolat Mimarlık'ın tasarladığı proje Mahdiyya'nın kültürel ve doğal peyzajını ve iklimin dayatıcı etkilerini hesaba katarak geliştirilmiş.Tasarımda, içeri süzülen ışığın bütün alanda yinelenerek ortamı malzemesizleştiren çıplak beton tekstür üzerinde yumuşatıcı etkisi aranmış.
Dergide yer alan bir başka yapıysa Nevzat Sayın'ın tasarımı olan Fethiye Kızılbel Evleri. Sahipleri tarafından kısa süreli tatil evleri olarak kullanılacak yapılar, olabildiğince parçalı bir yerleştirme anlayışıyla ele alınmış. Arazinin topografik yapısı, mevcut ağaçlar ve bitkiler, karşı yamaçtaki köyden görülebilirlik yerleşme düzeninin temel girdilerini oluşturuyor.
Dergide bu ay Sanat Eleştirmeni Özkan Eroğlu'nun 'Yeni izlenimcilik felsefesi "Seurat'dan Klee'ye" başlıklı yazısı da yer alıyor.
Yapının güncel sayfalarında gündemdeki tartışmalar, mimarlık ve sanat haberleri, yapı malzemeleri ve yeni çıkan kitaplara da yer veriliyor.
|