ünya genelinde tüketici tercihlerinin tüplü TV'den likit kristal ekrana (LCD) doğru yönelmesi elektronik üreticilerini değişime zorluyor.
Vestel Pazarlama CIS ve Ortadoğu Bölgesi Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Levent Hatay, tüm dünyada TV üreticilerinin dönüşümle karşı karşıya olduğunu belirterek, "İnanılmaz bir değişim yaşanıyor. Tüplü TV'den LCD'ye geçiş çok hızlı. Kimse bu talebi tahmin edemedi" dedi.
2004'de Avrupa'da tüplü TV'nin pazar payı yüzde 90 iken 2008 sonunda bunun yüzde 16'ya düşeceğini söyleyen Hatay, Türk firmalarının 'Avrupa'da pazar kaybediyor' gibi gözükmelerinin tüplü TV pazarındaki daralmadan kaynaklandığını söyledi.
Avrupa'da yüzde 12 pay
Hatay, "2004'te Türkiye'de 20.5 milyon TV üretilirken 2007'de sayı 13 milyona düştü. Ancak 2004'te 100 bin olan LCD üretimi 5.5 milyona çıktı. LCD'nin fiyatı tüplüye göre 4 - 4.5 kat fazla. Yani üretim adedi düşse de, ciro arttı" dedi.
Vestel'in 2007'de Avrupa'da 3.2 milyon LCD TV satışıyla ikinci olduğunu belirten Hatay şöyle konuştu:
"Avrupa'da yüzde 12'lik pazar payıyla dünya devlerini geride bıraktık. Uzakdoğu'dan aldığımız LCD cam panelin üzerine kendi araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) bölümümüzde yaptığımız teknolojiyi koyuyoruz. Panel kadar yazılım da çok önemli. Avrupa'da ödüller alıyoruz. Dünyada 1000'e yakın Ar-Ge mühendisiyle çalışıyoruz. Yatırımlarımız 2007'ye yansımadı ama 2008'de çok daha iyi görünecek."
Hatay, bir 'devrim' yaşanan sektörde yeni bir masa kurulduğunu ve Vestel'in burada yerini alacağını söyledi.
'Zararı kapattık, kâra geçtik'
Hatay, Vestel'in 2007'nin ilk altı ayında açıklanan zararını ikinci altı ayda kapatacağını hatta bir miktar kâr açıklayacağını söyledi. Vestel'in son 4 yılda toplam 500 milyon dolar yatırım yaptığını belirten Hatay, "Bu yılı da elektronik sektöründe ihracat şampiyonu olarak kapatmayı planlıyoruz. 2008 yılında 3 milyar dolar ihracat, 1 milyar dolarlık da iç pazar satışı bekliyoruz" dedi.
'Ortak fabrika olabilir'
LCD televizyonun en önemli parçası olan ve yalnızca Uzakdoğu'da birkaç tesiste üretilen cam paneller için Türkiye'de bir fabrika kurulmasının çok iyi olacağını vurgulayan Hatay, "Hükümetin LCD cam panel üretimini desteklemesi çok önemli. Devlet kesinlikle teşvik etmeli. Arçelik, Profilo ve Vestel olarak birlikte ortak bir LCD panel fabrikası kurulabilir. Ancak bu fabrika yapılmazsa da sonumuz demek değildir. Şu an Vestel zaten Avrupa'daki en güçlü LCD üreticilerinden" diye konuştu. Hatay, LCD panel fabrikası için 3 - 3.5 milyar dolarlık yatırım gerektiğini ve bunun 3 yılda bir tekrarlanması gerektiğini de hatırlattı.
Bakan tek tek görüşüyor
Elektronik üreticilerinin yaşadığı sıkıntılar üzerine Sanayi Bakanı Zafer Çağlayan'ın sektörü mercek altına aldığını belirten Hatay, Bakan Çağlayan'ın firmalarla tek tek görüşmeye başladığını söyledi. Hatay, "Vestel'le de görüşme yapıldı. Durumu anlattık ve bir sunum yaptık" dedi.
Yaşadığı sıkıntılarla gündeme gelen Profilo'nun, Uzakdoğu rekabetine karşı Türkiye'nin diğer iki büyük elektronikçisi olan Arçelik ve Vestel'e yaptığı işbirliği çağrısına da değinen Hatay, Rekabet Kanunu'nu çiğnemeden bir işbirliğinin mümkün olduğunu söyledi.
Hatay, 2008'de biri Kazakistan'da olmak üzere yurtdışında iki televizyon fabrikasını hayata geçireceklerini de kaydetti.
'Monitor deyip TV getiriyorlar'
Levent Hatay, Türkiye'de ihtisas gümrüklerinin olmamasının elektronik üreticilerini ciddi sıkıntıya soktuğunu söyledi. Avrupa Birliği ülkelerinde ithal edilen televizyonların ihtisas gümrüklerinde incelendiğini belirten Hatay, şunları söyledi:
"Bizde böyle bir uygulama yok. Türkiye'ye 40 - 50 bin tane 70 ekran üstü bilgisayar monitörü girmiş gözüküyor. Kaç evde 70 ekranlık monitör var? TV'de vergi yükü yüzde 40'a varınca bazıları monitör diyerek LCD TV getiriyor. Biz de ihtisas gümrüğü oluşturmalıyız."
|