Ulaştırma Bakanlığının İstanbul Boğazına üçüncü
köprü yapılmasını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu Proje
ihalesi için YPK onayı alındı. Köprüde demiryolu
bulunması ve projenin yapım ve işletiminde Karayolları Genel Müdürlüğünün hisse
sahibi olmasına yönelik çalışmaların kesinlik kazanmasıyla bu ay ihale ilanına
çıkılması bekleniyor. Öte yandan YİD ihalelerinde ikinci YPK onayını ortadan
kaldıran maddenin yer aldığı “Torba Yasanın” yürürlüğe girmesiyle “dev” ihalenin
sözleşmesi doğrudan Ulaştırma Bakanlığınca onaylanacak.
AA muhabirinin Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden aldığı bilgiye göre, YPK,
414 kilometre uzunluğunda olan ve Garipçe-Poyrazköy güzergahında yer alacak
proje için YİD modeliyle ihaleye çıkılması için gereken onayı verdi. Proje
kapsamında İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprüde demiryolunun da
bulunmasını planlayan ve bu konuda fizibilite çalışmaları yapan Ulaştırma
Bakanlığı, öte yandan projenin yapım ve işletiminde Karayolları Genel
Müdürlüğünün de hisse sahibi olmasına yönelik bir çalışma yürütüyor.
YİD mevzuatında “önemli” değişiklik
Bir çok kurumun başvurduğu YİD ihaleleriyle önemli başarılara imza atan
Ulaştırma Bakanlığının, projelerin YPK onayından geçiş sürecinde önemli zaman
kayıpları yaşaması YİD mevzuatında değişiklik yapılmasına neden oldu. İstanbul
Boğazı'nın altından sadece lastik tekerlekli araçların geçeceği “Tüp Tünel
Projesi” ihalesinin 30 aydır sonuçlandırılamamış olması, diğer önemli projelerin
gerçekleştirilmesinde de gecikme yaşanacağı öngörüsü yetkilileri harekete
geçirdi. Buna göre, TBMM'de görüşülmekte olan Torba Yasa'ya eklenen ve kabul
edilen bir maddeyle YİD ihalelerinde sözleşmelerin YPK onayına sunulması ortadan
kaldırıldı.
YİD mevzuatında projelerin ikinci kez YPK onayına sunulmasının önüne geçen
madde, yapılan yatırımlarda görevli şirketçe üretilen mal ve hizmetler için
idare tarafından talep garantisi verilebilmesine de imkan sağladı. Torba Yasanın
yürürlüğe girmesiyle Ulaştırma Bakanlığı, YPK'dan ilk onayı alınan Kuzey Marmara
Otoyolu Projesi ihalesinde sözleşmesini YPK'ya göndermeyecek. Bakanlık projenin
sözleşmesini kendisi onaylayarak bu konuda önemli bir ilke imza atmış olacak.
Hisse konusundaki “çekinceler”
Bu arada Ulaştırma Bakanlığı, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ihalesini
kazanacak girişime, Karayolları Genel Müdürlüğünün de yüzde 10 ortak olması
fikri üzerinde çalışıyor. Buna göre, projenin yapım ve işletmesinde Karayolları
Genel Müdürlüğünün en az yüzde 10 hisseyle temsil edilmesi düşünülüyor.
Ancak yetkililer, yaklaşık 6.5 milyar dolarlık projede, bu miktarda hisse
için gereken kaynağa nasıl ulaşılacağı konusunda çözüme ulaşılamadığını dile
getiriyor.
Öte yandan kısa süre önce yapılan yasal değişiklikle, yüzde 1 oranında bile
olsa kamu kuruluşlarının ortak olduğu şirketlerin Sayıştay denetimine tabi
tutulmasının, ihaleye katılacak şirketlerin “çekince” koymalarına neden olacağı
düşünülüyor. Yetkililer, Karayolları Genel Müdürlüğünün hisse sahibi olması
halinde projede “borca da ortak olacağının” gözönüne alınması gerektiği
uyarısında bulunuyor. (AA)
|