MasterIndex araştırması, ''ev almanın''
Türk halkının önceliği olduğunu ortaya koydu. MasterCard
tarafından kentsel nüfusu temsil eden 11 il merkezinde
yaptırılan MasterIndex araştırması, ''Elinize fazladan 40 bin lira geçse nasıl
değerlendirirsiniz?'' sorusuna yanıt aradı.
Araştırmaya katılanların yüzde 19'u ''ev alırım'', yüzde
15'i ''otomobil alırım'' ve yüzde 9'u ''altına yatırım yaparım'' yanıtını verdi.
MasterIndex'in son 5 yıllık verileri, Türk halkının ellerine geçen fazladan
40 bin lira ile ev alma isteğinin her zaman birinci, otomobil alma isteğinin de
her zaman ilk üç sırada yer aldığını, yıllar içerisinde bu iki tercihte sapma
olmadığını ortaya koydu.
Katılımcıların yüzde 8'i ''borç ödemek'', yüzde 8'i ''eğitim'' ve yüzde 6'sı
''tasarruf yapmak'' için harcama yapacağını ifade etti.
Araştırmanın sonuçları geçen yılın tercihleriyle karşılaştırıldığında
''borçlarımı öderim'' diyenler azalırken, otomobil almak isteyenlerin sayısı
arttı.
Fazladan 40 bin lirayı değerlendirme yöntemleri kadın ve erkek ayırımına göre
incelendiğinde, her iki grupta da ev almanın birinci, otomobil almanın da ikinci
tercih olduğu görüldü.
Kadınların üçüncü ve dördüncü tercihlerinin, fazladan paralarını ağırlıklı
olarak ''altına yatırmak'' ve ''eğitim için harcamak'' olduğu görülürken,
erkekler arasında ''altın alma'', ''borç ödeme'', ''tasarruf yapma'' ve ''yeni
iş kurmak'' isteyenlerin yüzde 8'de kaldığı görüldü.
Ayrıca erkeklerin yeni iş kurma/işini geliştirme konusundaki isteği
kadınların bir hayli önünde (erkek yüzde 15, kadın yüzde 10). Kadınlar ise
sağlık harcamalarına erkeklerden daha çok önem veriyor.
Yanıtlar yaş kırılımına göre değerlendirildiğinde, 15-24 yaş grubunun ilk üç
önceliğinin eğitim harcaması, otomobil ve gezi/eğlence/tatil, 55 yaş üstü grubun
önceliğinin ise ev almak, sağlık ve altına yatırım olduğu görüldü.
Araştırma sonuçlarına göre, Ege Bölgesi'nde yaşayan halkın ellerine geçen
fazladan 40 bin lirayı öncelikle otomobil almak, ikinci olarak da borçlarını
ödemek, üçüncü olarak ev almak için harcayacağı belirlendi. Sonuçlar, Karadeniz
Bölgesi'nde yaşayanların ise işlerini geliştirme ve yeni iş kurmaya diğer
bölgelerden daha hevesli olduğunu ortaya koydu.
|