Beton yol uygulamaları, Trabzon’da düzenlenen, kamu ve özel sektörden çok sayıda temsilcinin katıldığı bir toplantı ile masaya yatırıldı. Toplantının açılış konuşmasını yapan Aşkale Çimento İcra Kurulu Başkanı Nihat Kılıç; beton yolların, son günlerde artan petrol fiyatları nedeniyle ilk yapım maliyeti artan asfalt yollarla rekabet edebilir duruma geldiğine dikkat çekti. Kılıç, beton yolların asfalt yollara göre avantajlarını şu sözlerde açıkladı:
Nihat Kılıç“Servis ömrünün asfalt yollara nazaran uzun olması ve bakım masraflarının az olması, beton yolları asfalt yollara göre daha ekonomik bir seçenek olarak karşımıza çıkarmaktadır. Beton yolların öz kaynaklarla üretilmesi, asfalt yollara kıyasla daha yüksek trafik yükünü taşıyabilmesi, daha açık rengi sayesinde gece görüş mesafesini artırması önemli noktalar. Çimento yerli bir malzeme iken asfalt ithalatla ilgilidir; temininde de zaman zaman güçlük yaşanmaktadır. Ayrıca beton yolu aydınlatmak için gereken ışık miktarının asfalt yola göre az olması sayesinde elektrik tüketiminde tasarruf sağlanabilir. Tekerleklerin asfalt yollarda olduğu kadar yola gömülmemesi sayesinde yakıt tüketimini, dolayısıyla karbon salınımını azaltması beton yolların daha ekonomik, çevreci ve teknik açıdan daha uygun bir seçim olduğunu göstermektedir. Başta Amerika ve Avrupa olmak üzere Asya ve Afrika ülkelerinde kullanılan yol projelerinin büyük bölümü beton yoldur ya da beton yola çevrilmektedir. Yanı başımızdaki Gürcistan'ın ülkemizden çimento ithal ederek bu güne kadar 100 km’lik beton yol inşa etmesi karşısında bizim 5-6 kilometrede kalmış olmamız manidardır”.
Toplantıda ODTÜ İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Özgür Yaman, 'Niçin Beton Yol' isimli sunumunda beton yolların özelliklerini anlattı. Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisi Öğretim Üyesi Doç. Dr. M. Vefa Akpınar, Doğu Karadeniz’deki beton yol uygulamaları konusunda bilgi verdi. Akpınar’ın ardından yeniden söz alan Prof. Dr. Özgür Yaman, bu kez 'Silindirle Sıkıştırılmış Beton Yollar ve Türkiye Uygulamaları' isimli sunumunu gerçekleştirdi.
Türkiye'de beton yol uygulamaları
Bugün Türkiye’de Karayolları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olan yaklaşık 2.000 kilometresi otoyol ve 30 bin kilometresi devlet yolu olmak üzere 65 bin kilometreyi aşan bir karayolu şebekesi bulunmaktadır. Ayrıca, il özel idareleri ve belediyelere ait yolların ise 300 bin kilometreyi bulduğu tahmin ediliyor. Bu yolların neredeyse tamamı esnek üstyapı yani asfalt yoldur. Sadece son yıllarda Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı yollarda Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB)’nin finansmanı ile toplam 5.5 km beton karayolu yapılabilmiş, buna daha çeşitli kuruluşlarca yapılan bazı yollar ilave edilmiştir. Öte yandan, özellikle Karadeniz bölgesinde İl Özel İdareleri himayesindeki yollarda beton yollar bir seçenek olarak değerlendirilmektedir.
|