'Tektonik' Mimarlar için Neden Önemlidir?
Bilgi Üniversitesi Mimarlık Bölümü ve Yapı-Endüstri Merkezi işbirliğinde düzenlenen “Yapım Aşaması: Mimarlığın İnşası Üzerine Tektonik Söyleşiler" başlıklı konferansta, mimarlığın uygulama aşaması, akademisyenler ve ünlü mimarlar tarafından mercek altına alındı. Toplantıda, tektonik kavramının mimarlar için ne ifade ettiği sorusuna yanıt arandı.
Yapı-Endüstri Merkezi'nde 4 Mayıs 2016 Çarşamba günü gerçekleşen “Yapım Aşaması: Mimarlığın İnşası Üzerine Tektonik Söyleşiler" konferansına konuşmacı olarak katılan İstanbul Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Elif Kendir Beraha, Mimarlar Tasarım Kurucusu Han Tümertekin, Çinici Mimarlık Ortağı Can Çinici ve Yale Mimarlık Okulu Eski Dekan Yardımcısı Peggy Deamer, 'tektonik' kavramını mimarlık pratiği ve düşüncesi açısından değerlendirdi.
Açılışta konuşan Bilgi Üniversitesi Mimarlık Bölüm Başkanı Şebnem Yalınay Çinici, fakülte bünyesinde Elif Kendir tarafından 2013'ten bu yana sürdürülen Tektonik Söyleşiler'in devamı niteliğindeki konferansın önemine dikkat çekti. Gelişmekte olan teknolojilerin tasarım ve yapma konusunda yeni tartışmaları doğurduğunu belirten Yalınay Çinici, 'Yapım Aşaması' temasının, tasarım aşamasında tektonik düşüncenin nasıl vuku bulduğunu ele alırken, ülkenin inşa halinde olmasına da atıfta bulunduğunu ekledi. Şebnem Yalınay Çinici Han Tümertekin: "Tasarım aşamasında tüm detayları görebilmek için ince uçlu kalem kullanırım" Tektonik konusunun kendisi için nasıl önemli olduğunu "Konsept proje teriminin havada uçuştuğu bir dönemde, mimarlığın temelini oluşturan tektoniğin konuşulması çok önemli. Konsept proje, tasarım metodolojimizde olmayan bir şey. Yapı tasarımı söz konusu olduğunda hayata geçirilmeyecek hiçbir çizgi çizmem. Mümkünse tasarım aşamasında tüm detayları görebilmek için ince uçlu kalem kullanırım." sözleri ile ifade eden Han Tümertekin, bu kavramı, B2 Evi ve Strasbourg'daki Türk Dışişleri Bakanlığı Kompleksi projeleri üzerinden değerlendirdi. Han Tümertekin Büyükhusun Köyü'nde hayata geçirilen B2 Evi'nin tasarımında, İstanbul ile köy arasındaki mesafenin belirleyici olduğunu dile getiren Han Tümertekin, sınırlı bütçe ayrılan proje için yerel ustalar ile işbirliğine gittiklerini, tasarımı bu doğrultuda mümkün olduğunca sadeleştirdiklerini, ustalara yardımcı olacak ayrıntı ve çözüm araştırıcı çizimler yaptıklarını ekledi. Han Tümertekin AB Daimi Temsilciliği, Konsolosluk, Konsolos Rezidansı ve Konsolosluk Hizmetleri Binası olmak üzere 4 yapıdan oluşan Strasbourg'daki Türk Dışişleri Bakanlığı Kompleksi'nde ise, farklı işlevde yapıları aynı alanda, aynı teknik yapı ile var etmeye çalıştıklarını ve kompleksin şehirle kuracağı ilişkiye odaklandıklarını belirtti. Elif Kendir Beraha: "Her şey görüntüden ibaret gibi algılanıyor, işin mutfağı çok tartışılmıyor" "Tuhaflık, Empati ve Tektonik" başlıklı bir sunum yapan Elif Kendir, "Her şey görüntüden ibaret gibi algılanıyor, işin mutfağı çok tartışılmıyor. İnşaat teknolojilerinin gelişmesiyle de farklı bir ekosistem oluşuyor. Olduğunuz mimar cinsine göre önemseyeceğiniz ya da yok sayacağını şeyler değişiyor. Ülkemiz inşaat ile çok haşır neşir gözükse de ar-ge konusunda çok sınırlı çalışma var." diyerek mimarlık pratiğinde tektoniğin önemini vurguladı. Elif Kendir Beraha "İnşaat fotoğraflarını incelemek bana çok ilginç geliyor. Ustaların aslında mimarın hiç ulaşamayacağı noktalara ulaştığını görüyorsunuz" diyen Elif Kendir Beraha, bitmiş nesnenin, yapım aşamasındaki potansiyelleri gösteremediğini ekledi. Can Çinici: "Çalışma biçimi mimarlığı doğrudan etkiler" Tektoniğin aslında bütün mimarlığı esir alan bir kavram olduğunu belirten Can Çinici, bina ve inşa etme serüvenini başka bir bakış açısıyla aktardı. Çalışma biçiminin mimarlığı/yapıyı doğrudan etkilediğini söyleyen Çinici, bu bağlamda maket ile çalışmanın önemini vurguladı. Can Çinici "Malzeme bolluğu içinde insan kendine perhiz uygulamaya başlıyor" "Artık binalar tekil malzemeden değil, katmanlardan oluşmaya başladı. Mesleği yepyeni bir açıdan keşfetme durumu ortaya çıktı." diyen Çinici, inanılmaz bir malzeme arzı yaşandığını gündeme getirerek "Bu kadar bolluk içinde insan kendine perhiz uygulamaya başlıyor. Malzeme konusu bizim ofisin gündeminde öncelikli değildir. Malzeme kategorilerine daha fazla önem veririz." şeklinde konuştu. İşler arası malzeme geçişi yaptıklarını ekleyen Çinici, memnun kaldıkları malzemeyi başka projelerde de kullandıklarını söyledi. Peggy Deamer: "Mimarlar bilgi işçileridir" "Detay, Tasarım ve Emek" başlıklı bir konuşma yapan Peggy Deamer Architects Kurucusu ve Yale Mimarlık Okulu Eski Dekan Yardımcısı Peggy Deamer ise, tasarımcının inşai değerler sistemini en açık biçimde ifade ettiği alan olan mimari detayların yeni dijital teknolojiler bağlamında nasıl okunduğunu irdeledi. Doğa ve malzemeler ile doğrudan iletişim kuran, tekil ve duyarlı kullanıcı-mimar figürünün romantikleştirilmesinin mimari işi üreten aktörlerin ve karmaşık ilişkilerin anlaşılmasına engel olduğunu savunan Deamer, "Mimarlar bina inşa etmezler, parametreleri düzenlerler. Başka bir deyişle bilgi işçileridir." dedi. Peggy Deamer Mimarın tasarım işçisi olarak sosyal sorumluluğuna dikkat çeken Deamer; Who Builds Your Architecture (WBYA) inisiyatifinin Birleşik Arap Emirlikleri'nde düzenlediği konferanslara davet edilen hiçbir mimarın bu toplantılara katılmadığını örnek göstererek "Sanatçılar Louvre Abu Dhabi'de eser sergilemeyi reddederken, mimarların bu konuda sessiz kalmalarını anlayamıyorum" şeklinde konuştu. Ayrıntılı haber için tıklayınız. |