u sıralar geçirdiği askeri darbe nedeniyle adından söz ettiren Asya'nın gözde ülkelerinden Tayland yeni havaalanına kavuştu. 40 yıla yaklaşan planlama ve çok sayıda badirenin ardından nihayet tamamlanabilen havaalanı yaklaşık 4 milyar dolara mal oldu. Havaalanına verilen ve 'altın ada' veya 'altın ülke' anlamına gelen Suvarnabhumi ismini ise Kral IX Rama özel olarak seçti.
Her ne kadar yapımında altın yerine ağırlıklı olarak çelik kullanılmış olsa da yapı ilginç tasarımı ile daha ilk günden ilgi odağı olmayı başardı. Ancak 28 Eylül'de resmi açılışı yapılan havaalanında yaşanan ilk gün krizi sonucunda çok sayıda bavul sahibine ancak uzun saatler sonrasında ulaştırılabildi. Yıllık 45 milyon yolcu kapasitesine ulaşması beklenen Suvarnabhumi'nin yapılacak ek inşaatlarla 2015 yılından itibaren 100 milyon yolcuyu ağırlayabilecek hale gelecek.
Krizler inşaat durdurdu
Havaalanının ilk planlamaları 1960 yılında yapıldı. Ancak peş peşe gelen ekonomik ve siyasi krizler planın bir türlü projeye dönüşmesine fırsat tanımadı. Taylandlılar yaklaşık 40 yıllık gecikmeyle gerçekleşen Suvarnabhumi Havaalanı'nı dünyanın en uzun süren inşaatı olarak niteliyor. 1990'lı yıllarda Bangkok'un ilk havaalanı olan Don Muang'ın mevcut hava trafiğini taşıyamayacak hale gelmesi üzerine Suvarnabhumi, projesi yeniden gündeme geldi.
Yapılan planlarda yeni havaalanının yalnızca hava trafiğini çözmekle kalmayıp aynı zamanda bölgenin en dikkat çekici yapısı haline gelmesi hedeflendi. Bunun için 1994 yılında düzenlenen proje yarışmasında en çarpıcı tasarımı sunan ABD'li Murphy/Jahn mimarlık bürosu ipi göğüsledi. Yetkililer inşaatın başlaması için düğmeye bastı. Ancak aynı geçmiş yıllarda olduğu gibi bu sefer de 1997 yılında patlak veren Asya Krizi inşaatın durmasına neden oldu. Krizin atlatılması ve yeni yönetimin projeye ilgi göstermesi tam 5 yıl sürdü. Suvarnabhumi Havaalanı'nın inşaatına yeniden başlanması ancak 2002 yılında mümkün oldu. Yapımı bu yıl başında tamamlanan havaalanında ilk deneme uçuşları yurtiçi ulaşıma yönelik yapıldı. İlk resmi yurtdışı uçuş ise 28 Eylül 2006'da gerçekleştirildi.
Terminalin boyutları 79 futbol sahasına eşit
- Havaalanı 4 bin 200 hektar alan üzerine kuruldu.
- Terminal çelik ağlarla örüldü.
- Uzunluğu 126 metre.
- Toplam 560 bin metre.
- Bu ölçüler 79 futbol sahasına eşit.
- Uçaklara 101 giriş bulunuyor.
- Uçaklar için 60 adet park alanı bulunuyor.
- Pistlere saatte toplam 76 uçak inip kalkabiliyor.
- Yılda 45 milyon yolcu taşınacak.
- Yıllık yük taşıma kapasitesi ise 3 milyon ton olacak.
- İki tane daha ek iniş ve kalkış pisti yapılacak.
- Ek inşaatın ilk bölümü 2015 yılında tamamlanacak.
- Ek inşaatlarla alanın kapasite 100 milyona çıkacak.
- Yük kapasitesi 6.4 milyon tona yükselecek.
- Aynı anda 51 uçak terminale yanaşabilecek.
|