Projenin tanıtım toplantısında konuşan TAV İnşaat İzmir Proje Koordinatörü Mehmet Ali Türkel, İzmir Adnan Menderes Havalimanı İç Hatlar Terminali'ni son teknolojilerle hayata geçirmek için harekete geçtiklerini ve bir yıldır gerçekleşen çalışmalarla terminali sanal dünyada ayağa kaldırdıklarını söyledi. Bu çalışmayla inşaat sırasında tüm aşamalarda sistem entegrasyonunun nasıl sağlanacağını ve işlerle nasıl ilişkilendirileceğini kaydeden Türkel, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Teknolojinin bu kadar hızlı ilerlediği bir dönemde dünyanın en büyük 3 havaalanı firması arasına girmiş bir firmanın buna tepkisiz kalması söz konusu olamazdı. Kendimizi aşmak adına ve Türkiye'yi bu konuda bir adım daha öteye götürmek adına uygulamayı İzmir projesinde hayata geçirdik. Her projenin başında ve ilerleyen zamanlarında ve bittiğinde 'bu projenin bütçesi nedir, parasal durumu nedir, inşaat hangi duruma gelecektir, o duruma geldiğinde bir yerler eksik kalacak mıdır' bu her yapımcının işin başındayken planmlaması gereken faaliyetlerden bir tanesidir. Bunu klasik yöntemlerle tamamen kağıt üzerinde yaparız. Ancak bu uygulamayla biz bütün bu planlamaları ve bu projeyi hangi şartlarla bitirip bitiremeyeceğimizi izleme şansımız olabildi. Biz bu projede bunu başardık. Bundan sonraki projelerde bunu bir adım daha öteye götürmeyi hedefliyoruz".
Türkel, İzmir Adnan Menderes Havalimanı projesinde sadece bu uygulamaya bağlı kalmamaya çalıştıklarını vurgulayarak, "Bunun yanında hem Türkiye'nin hem dünyanın bir çok ilk uygulamasını da gerçekleştirmeyi hedefledik. Bunlardan bir tanesi de Türkiye'nin ilk altın yeşil sertifikalı binası olması. Böylece geri dönüşüm konusunda Türkiye'de çok önemli bir ilke imza atmış olduk. Terminal binasını yapabilmek için yıktığımız eski binaların yaklaşık yüzde 99'unu yeniden kullanım ve geri dönüşüme çevirmiş olduk" şeklinde konuştu.
"Avrupa'da bu alt yapısı olmayan firmaların ihalelere girme imkanı olmayacak"
TAV İnşaat Yapısal Tasarım Koordinatörü Dr. Ahmet Çıtıpıtıoğlu da, TAV inşaat olarak endüstrinin geleceği olan Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) teknolojisini uygulamaya koyduklarını aktararak, "Bu yazılım ve donanım biçimi dünyada gittikçe yerleşmeye başlayan bir çok ülkede zorunlu hale gelen bir inşaat yapma yöntemi olacaktır. Avrupa'da ve yavaş yavaş Ortadoğu'da da bu alt yapısı olmayan firmaların ihalelere girme imkanı olmayacak" diye konuştu.
TAV olarak bir inşaat firması olmanın ötesinde havalimanları yapan ve işleten bir firma olarak bütün adımlarını BIM'e entegre etmek amacında olduklarını anlatan Çıtıpıtıoğlu, şunları kaydetti:
"Tasarım aşamasında binayı yapmadan süreç sahiplerinin binanın temeli atılmadan görsel olarak hazırlanıp üzerinde çalışabilecek ortam olarak görülebilir. İnşaat'da da 3 boyutlu modelin üzerine 4. ve 5. boyut dediğimiz maliyet ve planlama yani sahada yapılacak işlerin sıralamasını, yapılacak işlemlerin önceden planlanmasını ve olası hataların önceden görülüp müdahale edilmesini sağlıyor. Dünyada bu uygulamalarda yaklaşık yüzde 30'lara kadar maliyet düşüşü olduğu söyleniyor. Tasarım aşamasında bir çok problemli yerin görülüp önceden düzenlenmesinin tasarımı hızlandırma açısından da faydasını gördük. Bir havalimanı 25-30 yıllık işletme sürecinde bir çok değişikliklerden geçiyor. İlk günkü tasarım bilgilerinin tek bir yerde toplanmış olması çok büyük bir fayda sağlıyor. İleriki yıllarda yapılacak değişiklikleri çok daha hızlı ve ekonomik hale getiriyor".
Çıtıpıtıoğlu ayrıca TAV'ın yeni projelerini de yapı bilgi modellemesi kullanarak sanal gerçekliğe taşıyacaklarını ifade etti.
|