oruma Kurulu tarafından sit alanı ilan edilmesine rağmen özelleştirilmesi için her gün yeni yollar icat edilen Haydarpaşa’da sular durulmuyor. Gar çalışanları, Haydarpaşa ve çevresini uluslararası ticaret merkezi haline getirmek için planlayacak yabancı firmalara yer açmak için başlatılan inşaatların yasal kılıfına uydurulduğunu açıkladılar. Tarihi sit alanı olan binanın tahrip edildiğini belirten demiryolcular, yaşananlara tepki gösterdiler.
Sit kararına rağmen
Gar önünde dün açıklama yapan KESK’e bağlı Birleşik Taşımacılık Sendikası üyesi demiryolcular, usulsüz ve kanunsuz yapılan restorasyon çalışmalarıyla Haydarpaşa’nın yamalı bohçaya dönüştüğünü söyledi. 3 bin 500 kişinin çalıştığı ve her gün ortalama 70 bin yolcunun ayak bastığı Haydarpaşa Tren Garı merdivenlerinde yapılan açıklamaya katılan gar çalışanları, yakalarına “sit kararı uygulansın” kokartı taktılar.
“Kadıköy ve çevresi küçük ABD olmayacak” pankartı açan demiryolcular adına basına açıklama yapan BTS Genel Merkez Yöneticisi Soner Önal, Haydarpaşa Gar Binası’nın 26 Nisan 2006’da “Kentsel ve Tarihi Sit Alanı” ilan edilerek korumaya alındığını hatırlattı. Gar binasında, Haydarpaşa’nın satılması için yeniden düzenleyecek yabancı firmalar için kaçak başlatılan inşaatı mahkeme kararı ile durdurduklarını hatırlatan Önal, “Ancak ‘yasalar bize uymuyorsa, uydururuz’ mantığını güden TCDD yetkililerinin, kaçak inşaatı basit bir tadilatmış gibi göstererek kuruldan onay aldı ve böylece inşaata yasal kılıf sağladı” diye konuştu.
‘Restorasyon değil tahribat’
Önal, “Bina, TCDD bürokratları tarafından , sanki kiralık işyeri ya da büfeymiş gibi özel firmalara hiçbir bedel dahi alınmaksızın, üstüne bir de para ödenerek tahsis edilmek isteniyor. Rölöve ve restitüsyon projeleri çıkartılmadan restorasyon yapılıyor. Binanın mevcut yapısı bir daha hiç düzeltilmemek üzere değiştiriliyor. Kaldı ki, TCDD’nin hazırladığı restorasyon projesi binanın sadece 3. katı içindir. Diğer katlarda, bağlı uzantılarla ilgili hiçbir restorasyonu içermemektedir. Bu şu anlama gelmektedir; yerli ve yabancı firmalara kullandırılmak için binanın tarihi özelliği ve orijinali bozulmuş, bina yamalı bohça haline getirilmiştir. Ve ne yazık ki koruma kurulu skandal haline gelmiş bu projeye onay vermiştir. Hem de 1997 yılında TCDD’ye yazdığı, binanın üzerinde yapılan oynama ve değişikliklerin düzeltilmesi yönündeki uyarı yazısının üzerinden 9 sene geçmiş ve hâlâ hiçbir şey yapılmamış olmasına rağmen” dedi.
İnşaatın projesini 40 gün önce koruma kurulundan ve TCDD Genel Müdürlüğü’nden istemelerine rağmen, hâlâ bir yanıt alamadıklarını ve daha üst makamlara ihbarda bulunduklarını söyledi. Önal ayrıca, TCDD’nin otel yapmakla demiryolu yapmayı birbirine karıştırdığını ve her ne olursa olsun Haydarpaşa’yı işgal ettirmeyeceklerini belirtti.
|