STRONG>Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'ne (TKGM) intikal eden
tapu ve kadastroyla ilgili konular ile bunlara ilişkin uygulama ve görüş
farklılıklarını gidermek üzere Tapu ve Kadastro Kurulu
kurulacak.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun,
Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Kanun, mülkiyet hakkını tespit etmek üzere taşınmazların kadastro
çalışmalarını planlamak, yürütmek, yenilenmesini ve güncellenmesini sağlamak,
tapu sicillerini oluşturmak, arşivlenerek korunmasını sağlamak, harita yapmak,
üretim standartlarını tespit etmek ve arşivlenmesini sağlamak üzere, Bayındırlık
ve İskan Bakanlığına bağlı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'nün kuruluş, görev,
yetki ve sorumlulukları ile teşkilatlanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenliyor.
TKGM, askeri haritalar hariç, harita üretim hizmetlerini yapacak, mekansal
bilgi sistemi altyapısını ve harita üretim izleme merkezini oluşturacak, coğrafi
bilgi sistemleri konusunda verilecek görevleri gerçekleştirecek, yabancı uyruklu
gerçek ve tüzel kişilerin ülkedeki tapu kadastroyla ilgili işlemlerini yapacak,
Türkiye Cumhuriyeti uyrukluların yurt dışındaki taşınmazlarıyla ilgili hak ve
menfaatlerini koruyacak.
Harita ve kadastro mühendislik bürolarına lisans verecek, bu büroların
faaliyetlerini belirleyecek, taşınmaza yönelik aracılık faaliyetini düzenleyecek
olan TKGM bünyesinde, genel müdüre doğrudan bağlı, Tapu ve Kadastro Kurulu
oluşturulacak. Kurul, TKGM'ye ulaşan tapu ve kadastroyla ilgili konularla,
bunlara ilişkin uygulama ve görüş farklılıklarını giderecek. Kurul, genel
müdürün veya incelenen konunun niteliğine göre görevlendireceği bir genel müdür
yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, I. Hukuk Müşaviri, Tapu
Dairesi Başkanı ve Kadastro Dairesi Başkanı ile Genel Müdür tarafından
görevlendirilecek 4 üyeden oluşacak.
Tapu müdürlüklerinin görev ve yetkileri, ilçenin sosyal ve ekonomik
gelişmişlik durumu, nüfus yapısı ve tapu işlemi hacmi dikkate alınarak, başka
tapu müdürlüğüne devredilebilecek. Genel müdürlük ana hizmet birimlerinde, tapu
ve kadastro uzmanıyla, uzman yardımcısı istihdam edilecek.
Döner sermaye işletmeleri kurulacak
TKGM, ürettiği her türlü tapu, kadastro, harita ve arşiv bilgi, belgeleriyle
sunduğu hizmetlerden gelir elde etmek üzere merkez veya bölge müdürlükleri
bünyesinde döner sermaye işletmeleri kuracak. Döner sermaye işletmeleri için
kendi kaynaklarından karşılanmak üzere 4 milyon lira sermaye tahsis
edilecek.
Tapu müdürlükleri, hak sahibinin talebi üzerine, kendi yetki alanı dışında
bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemlerini yapabilecek. Bunun için tapu
müdürlüklerinin, taşınmazın bulunduğu tapu müdürlüğünden yetki alması ve kanunen
bir engel olmadığını tespit etmesi gerekecek.
Yasa ile TKGM'de mevcut daire başkanlıkları arasına Harita Dairesi
Başkanlığı, Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı da eklendi.
Kanundaki geçici madde uyarınca, TKGM teşkilatının mevcut kadrolarının
kullanımı, bu kanun esaslarına göre altı ay içerisinde yeniden düzenleninceye
kadar devam edecek.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte şube müdürlerinin görevleri devam edecek.
Merkez teşkilatı ana hizmet birimlerindeki şube müdürlerinin kadroları herhangi
bir şekilde boşalması halinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş
sayılacak. Kanuna göre yeniden düzenleme yapılıncaya kadar değişen veya yeniden
kurulan birimlere verilen görevler daha önce bu görevleri yapmakta olan birimler
tarafından yapılmaya devam edilecek. Genel müdürlük, teşkilat ve kadrolarını en
geç 6 ay içinde bu kanuna uygun hale getirecek, ilgili yönetmelikler 6 ay içinde
çıkarılacak.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, 'Tapu ve Kadastro Denetmeni' ve 'Tapu ve
Kadastro Denetmen Yardımcısı' olarak görev yapmakta olan personel, bir ay içinde
talep etmeleri halinde, sırasıyla 'Tapu ve Kadastro Uzmanı' ve 'Tapu ve Kadastro
Uzman Yardımcısı' kadrolarına atanacak.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte TKGM taşra teşkilatında kapatılan birimlere
ait taşınır, araç, gereç, malzeme, demirbaş, taşıt ve her türlü hak ve
yükümlülükler ile tahsisli hizmet binaları ve lojmanlar, hiçbir işleme gerek
kalmaksızın mevcut mevzuat hükümlerine göre belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde Tapu ve Kadastro Bölge Müdürlükleri, Kadastro Müdürlükleri ve Tapu
Müdürlükleri'ne devredilecek ve bu işlemler, her türlü vergi, resim ve harçtan
muaf olacak.
|