Tapu ve Kadastro Genel Müdürü Zeki Adlı, tapu
müdürlüklerindeki yoğunluğun çok fazla olduğunu belirterek, buradaki yığılmaları
engellemek ve daha objektif, sağlıklı hizmet verebilmek amacıyla pilot
uygulamalar yürüttüklerini söyledi. Pilot uygulama için tapu işlemlerinin fazla
olduğu Antalya, İstanbul, Adana, Mersin, Samsun gibi illerin tercih edildiğini
belirten Adlı, 2 yöntem üzerinde çalıştıklarını söyledi. Bunlardan ilkinin
internet üzerinden işlemin yapılacağı gün ve saate ilişkin randevu alınması,
ikincisinin de tapu müdürlüklerindeki numeratörden işlem sırası belirlenmesi
olduğunu kaydeden Adlı, uygulamalara ilişkin şu bilgileri verdi:
"Sadece pilot illerde uygulanan internet sisteminde, vatandaş internetten
randevusunu alıyor, evraklarını tamamlıyor, verilen saatte müdürlüğe gidip,
işlemlerini yaptırıyor. Hiç beklemiyor, aynı emniyet müdürlüklerindeki pasaport
uygulaması gibi. İkincisinde de müdürlüklerimize numeratörler koyduk. Bunu
sadece pilot illerde yapmıyoruz, oralarda yoğunlaştırdık ancak diğer illerimizde
de var. Vatandaş müdürlüğe geliyor, numeratörden numarasını alıyor. Başvuru
masamıza evrağını teslim ediyor. Vatandaşa, 'sen bekleme git' deniliyor,
bekletilmiyor. İşi yapacak memur da vatandaşı hiç görmüyor. Evrak başvuru masası
üzerinden içerdeki memura veriliyor, memur işi tamamladığı zaman, vatandaşa
'işiniz hazır, harcınızı yatırın, gelin' diye sms'le mesaj gönderiliyor. Bu aynı
gün içinde gerçekleştiriliyor. Daha sonra vatandaş harcını yatırıp, belirtilen
saatte geliyor evrağını alıp, gidiyor."
"Takip masaları, vatandaşları telefonla arıyor"
"Tapuda rüşvet iddiaları çok büyük ölçüde işlemlerin hızlandırılması,
dosyanın öne çekilmesi gibi noktalarda gündeme geliyor. Bunun önüne geçmeyi mi
hedefliyorsunuz?" sorusu üzerine Adlı, "Memur vatandaş ilişkisini özellikle
koparıyoruz ki bu tür parasal ilişkilerle ilgili dedikoduların önüne geçelim.
Dikkat ederseniz burada işlemi yapan memur ile vatandaş hiç karşılaşmıyor" dedi.
Adlı başka bir soru üzerine çalışmanın yaklaşık 2 aydır devam ettiğini belirtti.
"Bu süre içinde rüşvet olaylarıyla ilgili olumlu gelişme gözlendi mi?" sorusuna
karşılık da Adlı, şunları kaydetti:
"Biz, Türkiye'de bütün bölgelerimizde, 22 noktada, takip masaları kurduk.
Tapuda iş yaptıran insanların bizde telefon numaraları var. Sondaj usulüyle bu
insanları arıyoruz, herhangi bir olumsuzlukla karşılaştılar mı, işlemleri
zamanında yapıldı mı, kendilerine iyi davranıldı mı gibi konularda anket
dolduruyoruz. Sözkonusu yerlerde, bu uygulamadan sonra ciddi anlamda olumlu
değerlendirmeler aldık. Tabii bazı emlakçılıkla uğraşanlardan, ufak tefek
sızlanmalar oldu. Burada emlakçılık müessesesi biraz daha devre dışı
kalınca...Onun dışında ciddi anlamda olumlu tepkilerle karşılaştık."
Zeki Adlı, uygulamanın ne zaman yurt geneline yaygınlaştırılacağı ile ilgili
soru üzerine de bu amaçla 1,5-2 ay içinde bölge müdürleriyle bir toplantı
yapacaklarını belirtti. Adlı, çalışmanın, aşamalı olarak ülkeye
yaygınlaştıracaklarını belirtti. Adlı, uygulamanın mali boyutuna yönelik soru
üzerine de bu konuda çalışmaların devam ettiğini, müdürlüklerin büyüklüklerine
göre rakamın farklılık gösterdiğini söyledi. Adlı, "Tabii bir mali boyutu var
ama vatandaşa hizmet noktasında doğrusunu sorarsanız mali boyutunu sonuna kadar
zorluyoruz. İşin mali boyutundan ziyade hizmet boyutuna bakıyoruz" dedi
Tapuda "imaj yenileme" süreci devam ediyor
Adlı, tapu müdürlüklerinde yürüttükleri çalışmalar hakkında bilgi verirken de
vatandaşların işlemlerini mümkün olduğu kadar müdürlük içinde gerçekleştirmeyi,
"git-gel" yapmalarının önüne geçmeyi istediklerini söyledi. Bu amaçla
müdürlüklere "fotokabinler" yerleştirdiklerini, fotokopi işlemlerinin ücretsiz
gerçekleştirildiğini, çay-kahve makinelerinden ücretsiz yararlanılabildiğini
anlatan Adlı, randevu sisteminden binaların yenilenmesine kadar tüm bu
çalışmaların Tapu'da yürütülen "imaj yenileme" sürecinin parçası olduğuna
dikkati çekti.
Yurt genelindeki tapu ve kadastro müdürlük binalarında yürütülen onarım,
yenileme ve tefriş çalışmalarının da yarıya yakınının tamamlandığını belirten
Adlı, yıl sonuna kadar tümünün bitirileceğini bildirdi. Genel Müdürlük'te merkez
teşkilatın ISO 9001 Kalite Belgesi ve Sertifikası aldığını da anımsatan Adlı,
bölge müdürlüklerinin de kalite belgesi alabilmesi için yoğun bir çalışma
yürütüldüğünü, gelecek yıl sürecin tamamlanmasının planlandığını
söyledi.
|