STRONG>Vatandaşlar, artık tapu işlemleri için taşınmazın kayıtlı
bulunduğu tapu müdürlüğünde işlem yaptırmak zorunda
kalmayacak.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Tasarısı, TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonunda kabul edildi.
Tasarı, tapu, kadastro ve haritacılık alanlarında düzenleyici,
denetleyici rol üstlenen Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün görev ve yapısını
yeniden düzenliyor.
Tasarıya
göre, Genel Müdürlük, askeri haritalar hariç, harita üretim hizmetlerini
yapacak, mekansal bilgi sistemi altyapısını ve harita üretim izleme merkezini
oluşturacak, coğrafi bilgi sistemleri konusunda verilecek görevleri
gerçekleştirecek.
Genel
Müdürlük, yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin ülkedeki tapu kadastroyla
ilgili işlemlerini yapacak, Türkiye Cumhuriyeti uyrukluların yurt dışındaki
taşınmazlarıyla ilgili hak ve menfaatlerini
koruyacak.
Harita ve
kadastro mühendislik bürolarına lisans verecek, bu büroların faaliyetlerini
belirleyecek olan Genel Müdürlük, taşınmaza yönelik aracılık faaliyetini
düzenleyecek, lisans verecek.
Genel Müdürlüğe, en fazla 3 genel müdür yardımcısı
atanabilecek.
Doğrudan
Genel Müdüre bağlı, Tapu ve Kadastro Kurulu oluşturulacak. Kurul, Genel
Müdürlüğe ulaşan tapu ve kadastroyla ilgili konularla bunlara ilişkin uygulama
ve görüş farklılıklarını giderecek.
Yurtdışındaki işlemler
Genel Müdürlük, merkez ve
taşra teşkilatından oluşacak. Merkez teşkilatı; ana hizmet, danışma, denetim ve
yardımcı hizmet birimlerinden meydana gelecek.
Ana hizmet birimleri;
Tapu Dairesi Başkanlığı, Kadastro Dairesi Başkanlığı, Harita Dairesi Başkanlığı,
Yabancı İşler Dairesi Başkanlığı ve Arşiv Dairesi
olacak.
Yabancı İşler
Dairesi Başkanlığı; yurt dışındaki Türk vatandaşlarıyla, yabancı uyruklu gerçek
ve tüzel kişilerin her türlü tapu, kadastro işlemlerini, bulundukları ülkede
yerine getirebilmesi için gerekli düzenlemeleri yapacak, iş ve işlemleri
yürütecek.
Bu işlemleri yürütmek üzere, yurt dışında personel
görevlendirilebilecek.
Tapu müdürlüklerinin görev ve yetkileri, ilçenin sosyal ve ekonomik
gelişmişlik durumu, nüfus yapısı ve tapu işlemi hacmi dikkate alınarak, başka
tapu müdürlüğüne devredilebilecek. Buna, Genel Müdürlüğün teklifi üzerine Bakan
yetkili olacak.
Genel
Müdürlük ana hizmet birimlerinde, tapu ve kadastro uzmanıyla, uzman yardımcısı
istihdam edilecek.
Genel
Müdürlük, ürettiği her türlü tapu, kadastro, harita ve arşiv bilgi, belgeleriyle
sunduğu hizmetlerden gelir elde etmek üzere merkez veya bölge müdürlükleri
bünyesinde döner sermaye işletmeleri kuracak.
Döner sermaye işletmeleri
için kendi kaynaklarından karşılanmak üzere 4 milyon lira sermaye tahsis
edilecek. İptal ve
ihdas edilen kadrolar
Tapu müdürlükleri, hak sahibinin talebi
üzerine, kendi yetki alanı dışında bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemlerini
yapabilecek.
Bunun için tapu müdürlüklerinin, taşınmazın bulunduğu tapu
müdürlüğünden yetki alması ve kanunen bir engel olmadığını tespit etmesi
gerekecek.
Tasarıyla, merkez
teşkilatında aralarında Tapu Arşiv, Fen, Fotogrametri ve Geodezi, Tasarruf
İşlemleri, Personel, İdari ve Mali İşler daire başkanlıklarının da bulunduğu
bazı kadrolar iptal ediliyor.
Bunun yerine Harita, Arşiv, İnsan
Kaynakları, Destek Hizmetleri, Bilgi Teknolojileri daire başkanlıkları
oluşturuluyor.
Taşra
teşkilatında kadro iptal ve ihdası yapılacak. (AA)
|