Bu arada İSPARK da iyi para ediyormuş!
Üç dört hafta kadar önce yabancıların yaptığı bir değerlendirme vardı İSPARK'ın değerini oradan söylüyorum yoksa biz bir değerlendirme yapmadık. İstanbul Belediyesi şirketleri kendi imkanı zaten kendisine yeterli. Borçlarımız ödenemeyecek borçlar değildir. Bunlar ödemesi 2028'e kadar uzanan borçlardır. Satışını hazırladığımız önce İDO arkasından da İGDAŞ satışları bize ciddi bir kaynak getirecek ve bize baskı yapan borçları telafi edebileceğiz.
Metronun gittiği semtler prim yapıyor, bize kaynak sağlayan olmuyor!
Bahçeşehir-Ataşehir-Çekmeköy sizden ulaşım için bir çözüm bekliyor. Ne zaman Bahçeşehir'e metro gelecek? Bu bölgelerde yaşayan İstanbullulara 2011'de müjdeniz olacak mı?
Bizim paramız İstanbullu vatandaşlarımızındır. Tüm kaynaklarımızı onlar için harcıyoruz. Yatırım yaparken hesabımızı doğru yapmamız gerekiyor. Londra 2012 olimpiyatlarını daha yeni almıştı, o olimpiyat komitesinden İstanbul'daki olası olimpiyatlarla ilgili bir mimar olarak brifing aldım. 2012 olimpiyatları için yeni bir köy kurduklarını anlattılar. 6,5 milyar pound harcayacaklarını söylediler. 18 katrilyon gibi bir rakama denk geliyor. 'Siz bu parayı nereden bulacaksınız?' dedim. 'Bizim bu köye giderken götüreceğimiz metronun geçtiği yerlerdeki arazinin değerlenmesinden, yollar götüreceğimiz arazinin değerlenmesinden alacağız' dediler.
İstanbul Belediyesi İstanbul'un her tarafına yol yapıyor, metro yapıyor. Kaynakları hep cebinden harcıyor ama hiçbir yerden kaynak gelmiyor. Bir yere metro götürdüğünüz zaman orada konutların ve arazilerin değerleri uçup gidiyor, arazilerin değerleri beşe katlanıyor ama bize oradan hiçbir şey gelmiyor. Buna karşılık sürekli ulaşım yatırımı bekleniyor. Kaynak olduğu zaman ancak ulaşım gidebilir.
2011’de açılacak metro hatları, yeni metro projeleri…
Bu bir sistem meselesi, o bölgelerdeki arazi sahiplerinden etmeyecek boyutta bir pay alınması lazımdı. Bahçeşehir kurulurken Bahçeşehir ile ilgili ulaşım fonları diye oradaki arazilerden belli bir miktar alınması gerekiyordu. Ve o alınan paralar sadece oraya gidecek metro için kullanılmak üzere ayrılmalıydı. Kaynak olmadan hizmet yapılması bekleniyor ve sonrasında da 'borcunuz var, battınız' gibi söylemler oluyor.
2011'de Kartal-Kadıköy hattını açıyoruz, İkitelli istikametinde olan, Olimpiyat Stadı’na metro açıyoruz. Yeni ihale aşamasına geldiğimiz bir metromuz var Üsküdar- Ümraniye, Tepeüstü, Çekmeköy başlangıcını hemen yapıyoruz. Diğer taraftan yine ihale aşamasına getirdiğimiz Kabataş'tan başlayacak Beşiktaş üzerinden Çağlayan, Kağıthane, Alibeyköy, Gaziosmanpaşa, Mahmutbey gişelerine kadar gidecek hattı yap-işlet olarak ihaleye sokuyoruz. Ulaştırma Bakanlığı bizim sunduğumuz bu projelerden iki tanesini kendisi yapmak üzere aldı. Bir tanesi, Bahçelievler'den Beylikdüzü'ne uzanan hat ki çok önemli o kadar yoğunduk ki o yoğunluğun bir kısmını buraya almamız gerekiyor. Bir de Bakırköy İDO İskelesi'nden Bağcılar Kirazlı mevkine kadar olan hattı bakanlık yapacak.
Kadıköy hattı Pendik'e kadar uzuyor oradan Sabiha Gökçen'e uzaması planlanıyor, Çekmeköy'e gelecek hattın Sultanbeyli istikametine uzaması planlanıyor. Silivri'ye kadar bir ulaşım ağı oluşturmayı planlıyoruz.
Bahçeşehir önceliğimiz değil
Bahçeşehir'e bir müjde çıkmadı?
Behçeşehir ile ilgili bir metro projemiz var ama şu anda Bahçeşehir öncelikli yerlerden değil. Bir de şunu yapıyoruz; bu bir mühendislik hesabı, şehrin yerleşim alanları ve yolculuk talebini hesaplıyorsunuz. En çok yolcunun nerede olduğuna bakıyorsunuz ve önceliği oraya veriyorsunuz. Kabataş'tan başlayacak hat üzerinde çok yolcu var bu proje yapılırsa ulaşımda çok büyük bir rahatlama yaşanacak.
|