br />
Toplum yönlendiriyor
Küresel firmaları yeşil ve sürdürülebilir politikalar uygulamaya iten toplum.
Toplum neden şirketi direkt ilgilendirmekte veya şirket politikalarında söz
sahibi olacak güçte? Bu sorunun en basit yanıtı: müşterilerin toplumu
oluşturması. Bugün, ister son kullanıcıya hitap eden bir ürün veya servis olsun,
ister sanayi alanında kullanılan şirketlerin uygulamalarında en büyük söz sahibi
yönetim değil, hissedarlar değil, müşterilerin ta kendisi. Şirketlerin var olma
sebebi müşterilerinin ürünlerine veya servislerine olan ihtiyaçları.
Müşterilerin şirkete olan bağlılıkları sadece ürünlerle kısıtlı kalmıyor,
şirketin çevreye gösterdiği duyarlılık, yerine getirmesi gereken sosyal
sorumluluk projeleri bilinçli müşterilerin takip ettiği konular içinde yer
alıyor. Sürdürülebilir değerler ülkelerin ve şirketlerin gündeminde olduğu
gibi, vatandaşların ve müşterilerin takipleriyle daha da önem kazanıyor. Müşteri
ve şirket arasındaki çift yönlü iletişim şirketin marka değerini ve
karlılılığını pozitif yönde etkilerken, müşterilerin kendi çevreleriyle ilgili
söz sahibi olmasını, yarınları kurtaracak uygulamaları aktif olarak
desteklemesini sağlıyor.
OnTrack Consulting firmasının kurucu ortaklarından Sue Morgan
sürdürülebilirlik alanında şirketlerin müşterilerle çalışmasının her iki tarafa
faydaları olduğunu savunuyor: Beraber çalışmak için müşterilerle duygusal bağ
kurmanın en etkili yolu iki yönlü etkileşime açık olmak. Sadece ürün ve
servislerle ilgili yorumları değil, sürdürülebilir stratejiler ve sosyal
sorumluluk projeleri de müşterilerin görüşlerine açılmalı. Bu sayede, müşterinin
yakın çevresine etki edecek bir yenilikten haberdar olması, çevreyi korumaya
yönelik çalışmalarda aktif katkıda bulunması mümkün olabilir.
Müşteriyle iletişim
Kimi şirketler projelerini web üzerinden paylaşırken, diğerleri fiziksel
ortamlarda müşterilerle buluşarak görüş alışverişi etmekten yana olabiliyor.
Starbucks sosyal sorumluluk konusunda müşterilerin fikirlerini paylaştığı bir
web sayfasıyla kahve severlerle iletişim kuruyor. Enerji tasarrufu,
sürüdürebilirlik ve karbon salınımını düşürmek alanlarında müşterileriyle
iletişime giren bir diğer şirket Vers. Ses sistemleri üreten şirket
müşterilerine fidan hediye ediyor. Hewlett Packard müşterilerine bilgisayar
ürünlerine geri dönüşüm seçenekleri sunuyor. Bazı firmalar çalışanları için
düzenledikleri aktivitelere müşterilerini de dahil ediyor. Örneğin, yeşil giyim
firması Patagonia çevreci grupların sunumlarına müşterilerini de davet ediyor ve
hangi projelere şirketin katılacağı kararını verirken müşterilerinin de söz
sahibi olmasını istiyor.
Sürdürülebilirlik şirketler, ülkeler ve bireyler için ortak değer. Bu ortak
değeri korumak için çalışmak tüm partilerin birleşip aynı amaca ilerlemesi
herkesin kazanmasını sağlayacaktır. Ülke ekonomilerinin yarınlarına yatırım
yapılacak, şirketler uzun soluklu planların başarısını görecek ve müşteriler
destekledikleri bu süreçlerin sonuçlarına şahit olabilecek.
|