Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB)
Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu, ''Şu anda dünyanın üretiminin
yüzde 51'i Türkiye'nin doğusuna kaymış durumdadır.
Yüzde 49'u da Türkiye'nin batısında, yani dünya yeni bir üretim
üssü seçmiş durumda'' dedi.
Sakarya'nın Sapanca ilçesindeki Güral Otel'de Gümrük Müsteşarlığı, Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM), İstanbul Ticaret Odası (İTO) ile İstanbul Tekstil ve
Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) işbirliğiyle düzenlenen Gümrükler 2023
Vizyonu 1. Arama Konferansı'nın kapanışında konuşan Hisarcıklıoğlu, gümrüklerin
önemine değindi.
Dünya üretim merkezinin batıdan doğuya kaydığına işaret eden Hisarcıklıoğlu,
''Şu anda dünyanın üretiminin yüzde 51'i Türkiye'nin doğusuna kaymış durumdadır.
Yüzde 49'u da Türkiye'nin batısında, yani dünya yeni bir üretim üssü seçmiş
durumda. Dünyada üretim merkezi doğudayken, tüketim merkezi de Türkiye'nin
batısında. Üretim doğuda, tüketim batıda. O zaman bu üretici ve tüketiciyi,
üretilen ürünle tüketiciyi buluşturmak gerekiyor. Bunun en önemli noktalarından
biri Çin'' dedi.
Dünya ekonomisinde iki ülkenin lokomotif konumunda bulunduğuna işaret eden
Hisarcıklıoğlu, Çin ve Hindistan'ın hızla büyüdüğünü söyledi. Çin ve Hindistan
ekonomisine takılmış olan ülkelerin de hızla büyüdüğüne dikkati çeken
Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu:
''Çin'de 1 milyar 250 milyonluk nüfus için yeni üretim merkezi Çin'in
batısını seçti. Çin'in batısı Uygur Özerk Bölgesi biliyorsunuz. Orada 20 milyon
Uygur vatandaşımız yaşıyor. Çin burasının demografik yapısını değiştirmek
istiyor. Değiştirmek için de yeni bir üretim üssü kurmuşlar. Sincan Uygur Özerk
Bölgesi yeni bir üretim üssü. Yaklaşık, şu ana kadar yapmış oldukları yatırım
350 milyar dolar. Yaklaşık bunun da üzerine çıkacak, 5 yılda 5 ile çarpacak
şekilde üretim üssünü tamamıyla Çin'in batısına kaydırıyor. Sebep şu: Çin burada
100 milyon insanın yaşamasını istiyor. Burada bir önemli nokta var. Burada
üretilecek ürünler dünyanın batısına gidecek. Nasıl gidecek?''
Çin'in batısında üretilen ürünlerin kara ve demiryoluyla batıya
taşınabilmeleri için üç alternatif yol bulunduğunu belirten Hisarcıklıoğlu,
''Kazakistan, Rusya üzerinden indirmek. Bu yol 6 bin 500 kilometre. İkinci bir
yol, bizi çok ilgilendiriyor, orta yol dediler. Bu yol da Kazakistan, Hazar
Denizi, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye üzerinden gitmesi. O da 5 bin
kilometre. 6 bin 500 kilometrelik yolda harcanan para gün mesafesine baktığınız
zaman 14 günde gidiyor. Bin 500 kilometre kısa olan yol ise 18 gün sürüyor ve
maliyeti çok fazla. TOBB olarak, Türkiye iş aleminin çatı kuruluşu olarak bunu
yaklaşık 6 yıl önce hedefimize aldık'' diye konuştu.
Hisarcıklıoğlu, ticaret yolları üzerinde bulunan ülkelerin bütün dünya
ülkeleri tarafından korunduğunu kaydederek, ülkelerin kendi güvenlikleri için
ticaret ve enerji yolları üzerinde bulunmaları gerektiğine işaret etti.
Güçlü ülkelerin enerji ve ticaret yolları üzerinde bulunan ülkelerde
istikrarsızlık istemediklerine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, ''Bu yolların
üzerinde oturabilirsek, o zaman sizde hiç kimse istikrarsızlık istemiyordur ki
orada 'istikrar olsun ve benim mal akışım devam etsin' diye. İkincisi, zenginlik
açısından da çok önemli. Geçen kamyonun tozu ülkemizde kalsa yeter de artar
bile. Dünya taşımacılık sektörü açısından dünya ikincisi konumuna geldik''
dedi.
|