Matkap, vidalama, testere gibi elektrikli el aletleri pazarı ekonomik krizde
tasarruf etmek isteyenler ile ev hobisi geliştirenler sayesinde geçen yıl
yüzde 10 büyüdü. Bosch Elektrikli El
Aletleri’nin Türkiye sorumlusu Tuna Çağla, “Şehirli,
bekâr kadınlar da pazarı büyüttü. Artık eski eşi ya da sevgiliyi aramıyor,
matkap, vidalama gibi aletleri kendi kullanıyor” dedi.
Matkapla duvar delme, gevşeyen vidaları sıkma veya demonte alınan
mobilyaların kurulması gibi işleri eskiden sadece ustaların ya da erkeklerin
yapabileceği düşünülürdü. Fakat bütün bu inanış biçimini, kendi ayakları
üzerinde dururken gerekirse duvarı da kendi delen şehirli bekar kadınlar
değiştirdi. Elektrikli el aletleri pazarı Türkiye’de büyürken, kadınların
cirodaki payı da hızla artıyor. Bosch Türkiye’nin Elektrikli El Aletleri
bölümünün başında bulunan Tuna Çağla, krizle büyüme hızı iki katına ulaşan
sektörde kadınların itici güç olacağına inanıyor. Tuna Çağla ile krizin sektöre
etkilerini, asfalt ve betondan sıkılan insanların toprağa, tahtaya dokunma
özlemlerini konuştuk.
Krizde büyüme 2’ye katlandı
* Krizde büyümeniz iki katına çıkmış.
- 2007, 2008 yıllarında yüzde 5 civarında artış yaşadık. Kriz yılı
2009’da ise artış hızı 2 katına çıktı; yüzde 10’u aştı.
* Krizde sizi büyüten itici güç nedir?
- Maliyet bilinci arttı krizde. Ustaya vereceği paraya kendi yapıyor.
Ayrıca dışarı çıkmayıp evde kaldıkları için evle veya çeşitli hobilerle
uğraşmaya başladılar. Hem hobi, hem de tasarruf... Televizyonda futbol maçı
izlemek de bir hobi ama artık evle, bahçeyle uğraşmak istiyor. Bu ürünlerin
hafiflemesi, daha az gürültülü hale gelmeleri, ergonomik olmaları ve
ulaşılabilirliğin artması da etkili. Yapı marketlerin artması bizi büyütüyor.
Üstelik fiyatları da daha ucuz. Erkeğe ihtiyaç duymak istemiyor
* Kadın kullanıcı oranı nedir?
- Şu anda kadın kullanıcıların oranı yüzde 5 civarında. Eskiden bu oran
yüzde 2’yi geçmezdi. Bunu 3 yılda yüzde 10’a çıkarmak istiyoruz. Asıl hedefimiz
kadın tüketici oranını yüzde 20’ye çıkarmak. Almanya’da kadın kullanıcı oranı
yüzde 30. Gelecekte sektörün itici gücü kadınlar olacak.
* Kadın kullanıcı oranının artmasını neyle
açıklıyorsunuz?
- Büyük şehirlerde çalışan, yalnız yaşayan ciddi bir kadın kitlesi var.
Bunlar evle ilgili küçük onarım, tamirat, duvar delme işlerini kendileri
yapıyor. Duvarı delsin diye bir usta, eski eş veya sevgiliyi çağırmak
istemiyorlar. Ustaların yanında rahat edemeyebiliyor. Eski sevgili-eşe ise ona
ihtiyaç duyduğunu göstermek istemiyor. Doğrusu onlara ihtiyaç duymak istemiyor.
Kadın oranı İstanbul’da yüksek. Onu Ege ve İç Anadolu içliyor.
200 milyon liralık bir pazar
* Elektrikli el aletleri deyince neler giriyor bunun
içine ve Türkiye’de ne kadarlık bir pazardan bahsediyoruz?
- Amatör ve profesyonel olarak elektrikli el aletleri iki gruba
ayrılıyor. Aksesuvar ve bahçe ürünleri de dahil. Bizim Bosch dışında Dremel ve
Skil alt markalarımız da bulunuyor. Amatör ürünler yeşil, profesyoneller mavi
ile birbirinden ayrılmış. Mavi ürünler sadece bayi, yeşiller ise bayi ve yapı
market kanallarında satılıyor. Matkap vidalama, taşlama, zımpara, testere, akülü
makas gibi ürünlerden oluşan elektrikli el aletleri pazarı 100 milyon TL
büyüklüğünde. Bahçe ve aksesuvarı ekleyince de 200-210 milyon liraya ulaşıyor.
Artık bir asfalt ve beton toplumu olmanın getirdiği sıkıntıdan kurtulmak istiyor
insanlar. Taşa, toprağa, tahtaya dokunma isteği duyuyorlar. Son yıllarda bahçe
özlemiyle müstakil evlerin sayısı arttı. Bahçelerde akülü kesme makinaları büyük
ilgi görüyor. Bahçe kategorisi geçen yıl yüzde 10 büyüdü. Profesyonel ürünlerin
tamamı bayide; amatör ürünlerin yüzde 35’i bayi yüzde 65’i yapı marketlerde
satılıyor.
Türkiye’de 10 evden birinde var
* Türkiye’de en çok hangi ürünler satıyor? Bu Avrupa’dakinden
farklı mı?
- Avrupada en çok multi testere, akülü vidalama ve matkap satılıyor.
Türkiye’de sıralama matkap, vidalama ve taşlama aletleri şeklinde. Almanya’da
hanelerin yüzde 70’inde en az bir tane elektrikli el aleti var. Türkiye’de bu
oran yüzde 10. Almanya’da yapı market sayısı Türkiye’dekinin 10 katı. Neden
testere Almanya’da ilk sırada? Çünkü zaten evinde matkap, vidalama var. Türkiye
daha çok başında. İnsanlar kullanmaktan zevk aldıkça yönelim artıyor.
Komşuluk ilişkisi zayıfladı herkes kendi aletini aldı
* Komşuluk ilişkilerinin zayıflaması nasıl
etkiliyor?
- Bir ihtiyaç halinde komşudan alıp kullanıyor, ilgi artıyor. Komşuluk
ilişkileri zayıfladığı için ödünç almalar azaldı; herkes kendi aletine sahip
oluyor. Ayrıca yapı marketlerin sayısının son yıllarda artması ulaşılabilirlik
kazandırdı. Türkiye’de 100 civarında yapı market var ve her yıl en az yüzde 10
büyüyor. 10 yıl önce çok azdı.
Büyüme Almanya’yı memnun etti, reklam harcamasını
artırıyor
* Avrupa’da Türkiye kadar hızlı büyüyen ülke var
mı?
- Türkiye’deki büyümeyi Almanya merkez de hayretle izliyor. Ciroda değil ama
büyüme hızı ve yenilikçi ürünlerde Türkiye ilk 3’e aday. Avrupa ülkeleri
arasında bizim tanıtım, reklam ve pazarlama çalışmalarımız en iyi uygulama
seçildi. Merkez de bizim reklam harcamamızı artırıyor.
|