İstanbul Boğazı'nda Tarabya-Beykoz
arasında yapılacak 3. köprü projesi, rant ve çevre endişelerini
de beraberinde getirdi. Çevre örgütleri ve şehir plancıları, 3. köprünün kent
içi trafiğin akışını kolaylaştırmayacağını, sadece şehirlerarası transit geçişe
yardımcı olacağını söylüyor. 3. köprünün İstanbul'un ormanlarını ve su
havzalarını önemli ölçüde tahrip edeceğini vurgulayan uzmanlar, "3. köprü trafik
yükünü artıracağı için yeni bir köprünün de yapımını tetikleyecek" uyarısında
bulunuyor. Köprünün güzergâhını kamuoyuna duyuran ilk isim olan CHP İstanbul İl
Başkanı Gürsel Tekin'se projenin "İstanbul'un katli" anlamına
geldiğini belirtiyor.
Köprüyle ilgili haritayı, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ı
by-pass ederek Başbakan Tayyip Erdoğan'ın hazırladığını iddia eden Tekin,
"Kamuoyuna duyurduğumuz belge, İstanbul'un altını üstüne getirecek bir planın
haritaya dökülmüş haliydi. Bu belge, gözünü kâr ve rant hırsı bürüyenlerin
doğayı nasıl katletmek istediğini gösteriyordu" ifadesini
kullandı. Rant sağlandı
Tekin, AK Parti çevrelerinin aksi yöndeki açıklamalarına karşın, son 8 ayda
güzergâh üzerindeki arsaların el değiştirdiğini ve bazı çevrelere büyük
miktarlarda rant sağlandığını söyledi. Topbaş'ın da 3. köprüye karşı olduğunu
öne süren Tekin, "Bir düşünün, köprü planı yapılıyor, buna Başbakan talimat
veriyor. Belediye başkanı karşı çıkıyor, köprüyü istemiyor. Bürokratlar 'Burada
olmaz, ormanlar yok olur' diyor, imza atmıyor. Kimse 'ormanı katledecek, su
havzalarını bitirecek' suç planına ortak olmak istemiyor. Ama Başbakan, 1997'de
karşı çıktığı planı hararetle savunuyor" diye
konuştu. 'Köprü cinayet'
İnşaat Mühendisleri Odası ise Başbakan Erdoğan'ın İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde üçüncü köprü için "cinayet" dediğini
anımsatarak, Erdoğan'ın üçüncü köprüye onay vererek "üçüncü cinayetin" ortağı
olduğunu savundu. İMO'dan yapılan açıklamada, üçüncü köprünün, kent trafiğini
rahatlatmayacağı, aksine trafik yükünü çoğaltarak yeni bir köprü yapımını
tetikleyeceği ifade edildi. Açıklamada, "Üçüncü köprü kentin kuzey
bölgelerindeki ormanlık alanların yok olmasına yol açacak, su havzalarını tahrip
edecektir. Yeni köprü, sağlıksız ve kaçak yapılaşmayı tetikleyecek, yeni
Sultanbeyliler oluşacaktır" eleştirisinde bulunuldu.
Trafiğe çare olmaz
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Erhan
Demirdizen, 3. köprünün kent trafiğine muhtemel etkisini şöyle anlattı:
"3. köprü kuzeyden geçiyor. Yani İstanbul'un köprülerindeki trafik yükünü
alabilecek bir köprü değil. Sadece Edirne tarafından gelip Adapazarı tarafına
giden şehirlerarası transit trafiği aktarmaya yardımcı olacak. İstanbul
trafiğinin içinde bu transit trafiğin payı sadece yüzde 1,5. 2015'e kalmaz 4.
köprü gündeme gelir. Boğaz ve çevresinde yeni yapılaşmalara yol açacak köprü
yerine İstanbul'un yükünü kaldıracak bir metro projesi ve yatırımına öncelik
verilmelidir."
|