Foto: Xinhua (AA)
Ülkenin ekonomi başkenti Şanghay'da 271 kişinin
yaralanmasıyla sonuçlanan metro kazasının ardından soruşturma halen
sürerken, gözler ülkenin büyük şehirlerinde metroların
sinyalizasyon hizmetini sağlayan şirket Casco'ya çevrilmiş durumda.
Ulusal basında ülkenin resmi ajansı Şinhua'yı kaynak olarak gösteren birçok
haberde, kazanın temel nedeni olarak sinyalizasyon hatası gösterilirken, yerli
ve yabancı basın da yıldırım düşmesi sonucu yine sinyalizasyon hatası nedeniyle
temmuz ayında meydana gelen ve 40 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlı tren
kazasını hatırlatıyor.
Yüksek hızlı tren kazasının ardından ülkede yeni demiryolu projeleri ve
mevcut hatlarının tekrar güvenlik kontrolleri yapılırken, devletin yayın
organlarından Global Times gazetesi, şehirlerdeki yetkililere trenlerde sürat
artırımının kamu güvenliğine mal olmaması gerektiği çağrısında bulundu.
Vıncou'da yaşanan hızlı tren kazası ve Şanghay'daki metro kazasını "trajedi"
olarak niteleyen gazete, başyazısında, Şanghay'ın hali hazırda gelişmiş bir
şehir görünümünde olduğunu ancak metro kazasının ve geçen yıl 53 kişinin de
ölümüyle sonuçlanan gökdelen yangınının Şanghay'ın "özünde gelişmekte olan bir
şehir olduğunu ortaya çıkardığını" yazdı.
Öte yandan Çin'in twitter'ı olarak da bilinen "weibo.com" adlı sosyal
paylaşım sitesinde, birçok kullanıcı konuyla ilgili olarak eleştirilerde
bulunarak tepki gösteriyor. Ayrıca bu konunun yanında temmuz da yaşanan hızlı
tren kazasıyla ilgili de birçok eleştiri yapılıyor.
Yetkililer konuyla ilgili ayrıntılı bir soruşturma yürütüleceği yönünde söz
verirken, yerel yetkililerin yanı sıra bağımsız uzmanların da soruşturmaya
katılacağı duyuruldu.
Sinyalizasyon hatası kronik
Bu kazanın ülkenin hızla gelişen demiryolu ağına benzer olarak şehirlerde
hızla genişletilen ve büyüyen metro ağlarına gölge düşürdüğü yorumu yapılan
ulusal basında, sinyal sisteminin devreden çıkmasının ardından operatörlerin
telefon ile yönlendirildiği kaydediliyor.
Ülkedeki bu metro kazası aslında ilk kaza değil. Zira Şinhua ajansı son iki
ayda Şanghay metrosunda iki tane sistem hatası olduğunu, hatta bir trenin zıt
yöne girdiğini yazmıştı.
China Daily gazetesi de 2009 yılında 1. hatta iki trenin çarpışması sonucu
onbinlerce kişinin 4 saat boyunca metroda mahsur kaldığını, milyonlarca kişinin
de geciktiğini yazdı.
Kazadan sonra Casco şirketinin soruşturulduğunu yazan gazete, hiçbir sonucun
açıklanmadığını kaydetti.
5 milyon kişinin metroyla seyahat ettiği Şanghay'da şu anda toplam 420
kilometre uzunluğunda 11 hat bulunuyor. Şanghay metrosu ilk olarak 1995 yılında
ilk hattını hizmete açmıştı.
Çin hızla gelişen ekonomisine paralel olarak kentsel yeraltı projelerine de
büyük paralar harcıyor. Ülkede iki düzineden fazla büyük kentte 2009 yılından bu
yana birçok büyük proje başladı ve 2016'ya kadar büyük şehirlerinde 89 metro
hattının devreye girmesi planlanıyor. Çin bu konu için de tahmini bütçe olarak
880 milyar yüen (yaklaşık 256,3 milyar TL) ayırmıştı.
|