rta Asya ve Hazar Havzası ham petrol kaynaklarını, Türkiye üzerinden dünya pazarlarına açacak, Türkiye’nin stratejik önemini güçlendirecek ve boğazların petrol trafiğini azaltacak projelerden biri olan Trans Anadolu Ham Petrol Boru Hattı Projesi’nin - Trans Anatolian Pipeline Project - TAP (Samsun-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı) temeli bugün törenle atılacak.
Çalık Enerji ve İtalya merkezli petrol şirketi ENI’nin birlikte hayata geçireceği ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler ile İtalya Endüstri Bakanı Pier Luigi Bersani’nin de katılımıyla gerçekleşecek temel atma töreni için yoğun hazırlıklar sürüyor.
Geçen yıl yüzyılın projesi olarak hayata geçen Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı’nın devreye girdiği Adana’nın Ceyhan ilçesinin yanı başında bulunan Yumurtalık ilçesine bağlı Gölovası köyü yakınlarında gerçekleşecek tören için, 200 şirket görevlisi, son bir haftadır 24 saat süreyle aralıksız çalışıyor.
Çalık Enerji ve İtalyan ENI’nin yüzde 50-50 ortaklıkla kurdukları Trans Anadolu Petrol Boru Hattı Şirketince (TAPCO) inşaatı gerçekleştirilen TAP projesinin temel atma törenine, Çalık Grubu Başkanı Ahmet Çalık ile İtalyan ENI şirketi CEO’su Paolo Scaroni ev sahipliği yapacak.
Proje neden önemli?
Rusya’nın, Bulgaristan ve Yunanistan ile Karadeniz’i Eğe denizine bağlayacak Burgaz-Dedeağaç petrol boru hattı üzerinde anlaşmaya varmış olmasına rağmen, Samsun-Ceyhan hattı projesinin geçerliliğini koruyarak temelinin atılması Türkiye’nin stratejik konumuna katkı sağlıyor.
Burgaz-Aleksandropolis Petrol Boru Hattı Projesine göre, Rus petrolü gemilerle Bulgaristan’ın Burgaz limanına getirilecek, oradan inşa edilecek boru hattı yoluyla Yunanistan’ın Ege Denizi’nde bulunan Aleksandropolis Limanı’na pompalanacak, daha sonra ise gemilerle istenen yere nakledilecekti. Türkiye ise Samsun-Ceyhan hattı projesinde ısrarlı oldu.
1.5 milyar dolara malolacak
Karadeniz’i Akdeniz’e bağlayarak, İstanbul ve Çanakkale Boğazları ile çevrenin ve enerji sevkinin güvenliğini garanti altına alacak projenin 1.5 milyar dolara mal olması bekleniyor.
İlk yıllarda günde yaklaşık 1 milyon varil kapasite ile çalışacak hattan daha sonraki aşamada günde 1.5 milyon varil petrol taşınacak. Samsun ve Ceyhan arasında 550 kilometre olarak planlanan hattın inşaatı iki yıl içinde tamamlanacak.
Boğazları by-pass edecek
Son 3 yılda tanker trafiği yüzde 50 artan boğazları by-pass edecek Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı Projesi’ne ilişkin 2002 yılından bu yana fizibilite çalışması yürütülüyordu.
Boğazlarda 2013’te günde 4 milyon varil petrol ve petrol ürünleri taşıma trafiğinin olacağı tahminleri dikkate alındığında projenin önemi daha da iyi anlaşılıyor. Çünkü, normal şartlarda petrol tankerlerinin boğaz geçişi 16 saat sürüyor, kış döneminde bu süre 25 güne kadar uzuyor.
Proje ile Ceyhan, “Doğu Akdeniz’in Rotterdam’ı” olma kapasitesini güçlendirecek. Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı güzergahı, Ceyhan’ın önemli bir petrol ve petrol ürünleri ticaret merkezi olmasını destekleyecek. Ceyhan, petrol piyasasının oluşmasında etkili bir arz merkezi olacak.
|