br/>
Erdoğan, belediye başkanı olduğu dönemde İstanbul için hazırladığı Ulaşım Master Planı'nda ağırlık verdiği raylı sistemden vazgeçtiğini itiraf etti
CHP İstanbul Milletvekili Mehmet Ali Özpolat'ın, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin başlattığı '7 Tepeye 7 Tünel' projesiyle ilgili verdiği soru önergesi, hükümetin ulaşımda raylı sisteme karşı karayolunu tercih ettiğini ortaya çıkardı.
CHP'li Özpolat'ın, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, projenin, Başbakan'ın belediye başkanı olduğu dönemde hazırlanan İstanbul Master Planı'na uymadığını belirterek, "Üçüncü köprü konusunda olduğu gibi bu konuda da fikriniz değişti mi?" diye sormuştu. Özpolat, önergesinde ayrıca şu sorulara yanıt istemişti:
"Bu karar nasıl alındı? Üniversitelerin ilgili birimlerinin, meslek odalarının görüşleri alındı mı? Bu denli yaşamsal bir karar oluşturulurken demokratik katılım süreçlerinin işletilmesi gerekmez mi? Yüksek deprem riski dikkate alınırsa, sizce İstanbul bu kadar çok tüneli taşıyacak zemin özelliklerine sahip mi? Kentin jeolojik yapısı göz önüne alınıyor mu, gerekli zemin etütleri yapıldı mı? Bu işin maliyeti ne kadar?"
Soru önergesine verilen yanıtta ise şöyle denildi: "1997 tarihli Ulaşım Master Planı, 2010 yılını hedefliyordu ve burada raylı sistem ağırlıktaydı. Bu planda, karayolu ağı öngörülmüyordu, ancak karayolu sistemlerinin, her geçen gün artan araç sayısı karşısında yetersiz kalması, ilave ulaşım güzergâhlarına gereksinimi ortaya çıkardı. İstanbul genelinde, karayolu tünel bağlantıları 30 noktada planlandı. Tünel güzergâhları etüt edilerek beş adet tünel güzergâhının projeleri hazırlandı.
Diğer güzergâhlarla ilgili etüt çalışmaları sürüyor. Karayolu tünelleri güzergâh etütleri çalışması idari bir iş olmakla beraber, diğer ilgili kurumlarla eşgüdüm halinde bir çalışma yürütülüyor.
Bu doğrultuda karayolu tünelleri projesinin 2012'ye kadarki süreçte İstanbul ulaşım sisteminde önemli rahatlama sağlayacağı tespit edildi. İlk bakışta pahalı bir yapı olarak algılanan tünellerin, belirtilen sebepler göz önüne alındığında, yüzeyde yapılacak yol kamulaştırmalarının çok büyük paralar ödenerek gerçekleştirilebileceği, plan, kadastro, tescil, mutabakat alınması vb. yapılması gerekli işlemler için uzun zaman harcanması gerektiği de dikkate alındığında, uzun vadede bu tür yolların daha ekonomik hale geldiği saptandı."
|