Fotoğraf: Tolga Albay
Türkiye Enerji Verimliliği Derneği (TEVEM) ve Enerji
Verimliliği Derneği (ENVERDER) tarafından başlatılan Plastik
Ambalajların Enerjiye Dönüşümü kampanyası, İzmir'in Aliağa ilçesinde
Petkim kampüsü içinde bulunan Gazi İlköğretim Okulu'nda tanıtıldı.
Aliağa'daki çeşitli okullardan öğrencilerle vatandaşların da katıldığı
toplantıda konuşan ENVERDER Başkanı ve TEVEM İcra Kurulu Başkanı Erkan Gürkan, 5
Haziran Dünya Çevre Günü etkinlikleri kapsamında ülke genelinde başlattıkları
kampanyayla, kadınlar ve çocukların farklı mesajlarla bilinçlendirilmesini
amaçladıklarını kaydetti.
Gürkan, Türkiye'de toplamı 350 bin tonlara ulaşan plastik atıkların enerjiye
dönüştürülmesi halinde 3,4 milyar kilovat saat enerji elde edilmesinin ve 1,5
milyon kişinin yıllık enerji ihtiyacının karşılanmasının mümkün olduğunu
belirterek, şöyle konuştu:
''Türkiye'nin 2010 yılı enerji üretim miktarı 208 milyar kilovat saattir.
Enerji verimliliği sağlayacak söz konusu projemiz kapsamında atıklardan elde
edilmesi planlanan enerjinin basit bir yaklaşımla ülkemizin elektrik tüketiminin
yaklaşık yüzde 2'sini karşılamasının mümkün olduğu görülmektedir.''
Gürkan, kampanyanın, cari açığın kapatılması için sadece üretim değil
tasarrufun da önemli olduğuna da dikkati çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Yeşil ekonomiyi teşvik için bir rapor hazırladık. Kamuoyu gündemine farklı
çözümler getirmeye başlayacağız. Bunun ilk adımını atık toplama konusundaki bu
kampanyayla atıyoruz. Bu iş ulusal refleks gerektiren ve herkesin taraf olmasını
gerektiren bir iş. Enerji kaynaklarını ithal eden bir ülke cari açığını kapatmak
istiyorsa bu iş, ferdin hayatında alacağı tedbirlerle tasarrufu artırmasıyla
mümkün olur.''
Çevreye duyarlı, bilinçli tüketen bir jenerasyon
yaratmak
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve ENVERDER Başkan Vekili Ali Koç, 21.
yüzyılın problemlerine 20. yüzyıl yöntemleriyle çözüm bulunamayacağının artık
anlaşılmaya başlandığını, dünyada hızla artan tüketimin enerji ihtiyacını
artırdığını, petrole dayalı ürünlerin çeşitli çevre problemleri doğurmaya devam
edeceğini söyledi.
Bu konuda devletler ve sivil toplum kuruluşlarının çabalarının yetersiz
olduğuna, artık bireylerin de elini taşın altına koyması gerektiğine dikkati
çeken Koç, şöyle konuştu:
''Bu kampanya bir farkındalık yaratacak. Çevreye duyarlı, tüketime duyarlı,
bilinçli tüketen bir jenerasyon yaratırsak gelecek açıdan daha aydınlık bir
tablo bırakmış oluruz.
Plastiğin bu kadar çevreci bir madde olduğunu tahmin etmiyorduk. Ne yalan
söyleyeyim ben de aksini düşünüyordum. Bu kampanyayla şimdiden plastiğin ne
kadar faydalı olabileceğine ilişkin farkındalık yaratıldı. Bu kampanyanın
başarısını çok önemsiyorum, çok daha bilinçli bir jenerasyon yaratacak. Ulusal
hedeflerimizin az olduğu şu tarihlerde, plastik atıklardan enerji üretimini
ulusal hedef haline getirip dünyada bu işi en iyi yapan ülkelerden birisi de
olabiliriz. Neden olmasın?''
Koç, kampanya kapsamında Türkiye'de plastik ambalajlarla 1,5 milyon kişinin
yıllık enerji ihtiyacının karşılanabileceğinin ifade edildiğini, bunun yüzde
10'unun, yani 150 bin kişinin enerji ihtiyacının karşılanmasının dahi büyük
başarı olacağını sözlerine ekledi.
SOCAR&TURCAS Grup Şirketleri Başkanı Kenan Yavuz da, sanayiye ve üretime,
çevrenin düşmanı gözüyle bakılmasını yanlış bulduğunu, artık sanayicilerin de
çevreyi minimum kirleten durumunda olması gerektiğini söyledi.
Plastik hakkında önyargılar
Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Yönetim Kurulu Başkan Vekili Erdoğan Çiçekçi,
EBSO Çevre Yarışması'nda bu yıl ana temanın ''Geri Dönüşüm'' olarak
belirlendiğini, Petkim'in bu temaya uygun bir kampanyaya başladığını ifade
etti.
Çiçekçi, bazı çevreci örgütler ve belediye başkanlarının, plastiğe ilişkin
bilimsel dayanağı olmayan iddialarda bulunduğunu, çevre kanunlarıyla atık
toplama işinin belediyelere verilmesine rağmen bazı belediye başkanlarının bunu
önemsemediğini ve plastiği kötülemeyi tercih ettiğini öne sürdü.
Petkim Genel Müdürü Hayati Öztürk, dünyada plastik kullanımının giderek
arttığını, ancak plastiklerin kullanıldıktan sonra atılacak değersiz maddeler
olmadığını belirterek, ''Türkiye 110 milyon ton petrol ithal ediyor. Petrolde 10
dolarlık artış 4 milyar dolar ilave maliyet getiriyor. Enerji verimliliği ve
sürdürülebilir kalkınma açısından bu kampanyanın başarısı çok önemlidir''
dedi.
Kampanya karakteri: Paji
Petkim ana sponsorluğunda ve ''Plastik Atık Geleceğimizi Aydınlatıyor''
sloganıyla başlatılan kampanyanın karakteri ise ''Peji'' olarak belirlendi.
Kampanya kapsamında ilk etapta televizyon reklamları yoluyla bilinçlendirmenin
yapılması, gelecek dönemde Peji karakterinin elektrik faturaları üzerinde de
mesajlar vermesi hedefleniyor.
Kampanya kapsamında yapılan bilgilendirmede, 1 milyon adet 1 litrelik bulaşık
deterjanı şişesiyle 120 kişinin 1 yıllık; 1 milyon adet çamaşır suyu şişesiyle
654 kişinin 1 yıllık elektrik ihtiyacını karşılayacak enerji sağlanabiliyor.
Tören sonrasında katılımcılar ve çocuklar, kampanya karakteri Peji ile
birlikte plastik ambalajları, toplama tankına attı.
|