Pamukova’da meydana gelen ve 41 kişinin
yaşamını yitirdiği kaza sonrasında açılan kamu davası, 7.5 yıllık zaman
aşımının dolması nedeniyle yarın görülecek duruşmada düşecek. Sadece
iki makinistin küçük cezalar aldığı davada, bilirkişinin yarı yarıya kusurlu
bulduğu raylarla ilgili sorumluların soruşturulmasına izin verilmedi.
Pamukova’da 22 Teammuz 2004’te meydana gelen “hızlandırılmış” tren katasında
41 kişi yaşamını yitirirken 100’e yakın kişi de yaralanmıştı. Vatan
Gazetesi'nden Meltem
Günay'ın haberine göre, bilirkişi raporlarıyla facianın ardında
eski raylarla yapılan hızlı tren denemesinin olduğu ortaya çıktı. Kazayla ilgili
Sakarya 2’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde kamu davası açıldı.
Bilirkişi raporunda, birinci makinist 8’de 3, ikinci makinist 8’de 1 ve
demiryolu 8’de 4 kusurlu bulundu. Tüm fatura makinistlere kesilirken, baş
makinist Fikret Karabalut 5 ay, ikinci makinist Recep
Sönmez ise 3 ay tutuklu kaldı. Ancak asıl kusurlunun kim olduğu bir
türlü tespit edilemedi. Kazada yaşamını yitirenlerin avukatları kusurlu bulunan
rayların yapımında ve kullanımında katkısı olan asıl suçluların bulunması için
suç duyurusunda bulundu. Verilen soruşturma emri Danıştay tarafından iptal
edildi. İkinci girişimde de mahkeme, Danıştay’ı örnek göstererek yeniden bir
soruşturma yapılmasına izin vermedi.
Yargıtay 2 kez bozdu
Sakarya 2. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülen davada ilk olarak 1 Şubat 2008’de
1. makinist Fikret Karabalut 2 yıl 6 ay hapis cezasına çarptırıldı. İkinci
makinist Recep Sönmez’e ise 1 yıl 3 ay hapis cezası verildi. Tren şefi Köksal
Coşkun ise beraat etti. Dosya Yargıtay’a taşındı. Yargıtay 2. Ceza Dairesi
dosyadaki tebligat eksiklikleri nedeniyle kararı bozdu. Yerel mahkeme eksikleri
giderdi ve yine aynı cezalar verildi. Yargıtay kararı tekrar bozdu.
Kaçarak kurtuldular
Yavaş işleyen adaletin sonuca götüremediği ‘hızlandırılmış’ tren kazası
davasında 7.5 yıl geçti. Son duruşma 2 Aralık 2011’deydi. Duruşmaya TCDD avukatı
katılmadı. 5 kişinin talimatla alınması gereken ifadelerinin de alınmaması
nedeniyle dava 7 Şubat 2012’ye ertelendi. Bu tarih davanın zaman aşımı süresinin
dolmasından tam iki hafta sonraydı. Kanunlara göre “taksirle ölüme sebebiyet
verme” suçunun zamanaşımı karşılığı 7.5 yıl. Davadaki zaman aşımı Ocak ayının
son haftasında bittiği için, davanın bu duruşmasında sanık avukatları davanın
zamanaşımından düşürülmesini talep edecek. Mahkeme de bu talebe uymak zorunda
kalacak.
Suçun yarısının sahibi yok
Kazada yaşamını yitirenlerin avukatları ise duruma tepkili. Avukat
Engin Baltacı şöyle konuştu: “Kusurlu kimdi? “Demiryolu”
deniliyor ama raylar mı bunları denetlemeyenler mi bakımını yapmayanlar mı ya da
kim? Bu belli değil. Bunun ortaya çıkmasını istedik. Sadece makinistler ceza
aldı, kalan suçlular ise belirlenemedi . Ceza hukukunda mukadderat olmaz.
Kusurun yarısı ortada kaldı. Bugün, Ulaştırma Bakanlığı ‘ben yazılı emir
veriyorum soruşturma açıyorum’ dese bile dava zaman aşımına uğrayacak. En önemli
nokta bu kazanın suçunun yarısı kimde bulunamadı. Demiryolları diye bir kusurlu
ceza hukukunda olmaz. Bu şekilde bitecek. Adı konulamadı. Bence bu dosyanın en
vahim tarafı da budur. Suçun yarısının sahibi yoktur.”
Zaman aşımı 15 yıl oldu ama 11 ayla kurtuldular
2005 yılında yürürlüğe giren yeni TCK’nın 66’ıncı maddesinde zaman aşımı
kavramına da yenilik getirdi. Ölümle sonuçlanan kazalarda zamanaşımı süresi 15
yıla kadar çıkartıldı. Ancak kaza yeni yasanın yürürlüğe girmesinden önce
gerçekleştiği için, eski yasadaki 7.5 yıl maddesi uygulandı.
|