Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, resmi
internet sitesinde bir açıklama yayınlayarak kendisini eleştiren İstanbul
Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Kadir Topbaş’a sert çıktı.
Çağlayan, bu ayın ilk haftasında Temsa Global’in Adana’da
ürettiği Avenue marka otobüslerin Almanya ve İngiltere’ye ihracatı için
düzenlenen törende, belediye ve kamu yöneticilerinin de mutlaka Türkiye’de
üretilen otobüsleri tercih etmeleri gerektiğini söylemişti.
‘Babam gelse fark etmez’
İBB ise resmi internet sitesine 10 Aralık’ta yayınlanan cevap niteliğindeki
açıklamada, “Bir gazetede Devlet Bakanı Sayın Zafer Çağlayan’ın ‘Kamu
yöneticilerimiz, belediye başkanlarımız da Almanya’ya, İngiltere’ye giden bir
otobüsü almazlarsa, onların aklına şaşarım’ sözüne yer vererek, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi’nin son otobüs alımları eleştirilmektedir. Söz konusu
açıklama düz mantıkla doğru görünmekle birlikte konunun birçok boyutunu göz ardı
etmektedir. Sistemi bilmeden verilen hükümler olduğu değerlendirilmektedir”
yorumunda bulunmuştu.
Önceki gün Türk işadamlarıyla birlikte Hollanda’ya yaptığı gezinin dönüşünde
konuyla ilgili görüşlerini sorduğumuz Bakan Çağlayan, “Bu sözleri yine olsun,
yine söylerim. Kadir Topbaş niye muhatap oluyor anlamadım. Türkiye’de üretilen
otobüslerin kalitesi ortada. Babam dahi olsa Türk malını savunurum. O kadar
yatırım ve mühendislik çalışması yapılıyor. Öttüre öttüre Türk malını savunurum”
dedi.
Çağlayan, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın da yerli ürün tercihi konusunda bir
genelgesi olduğunu hatırlatarak, “Ben Adana’daki o sözleri zaten otobüs için
söyledim. Metrobüs için değil. Metrobüs konusunu da incelemedim. Acaba Kadir
Topbaş neden üzerine alınmış” dedi.
İBB: Yerli otobüsler küçük geliyor
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Bakan Çağlayan’a yönelik açıklamasında sık
sık arızalanmasıyla gündeme gelen metrobüs hattındaki Phileas otobüslerinden de
bahsedilerek şunlar söylenmişti:
“Metrobüs hattında Phileas (230 yolcu kapasiteli) ve Capacity (192 yolcu
kapasiteli) marka otobüsler, ulaşımı kolaylaştırmak için özel olarak
seçilmiştir. Yerli üretim Mercedes Citaro otobüsler 75 - 90 kişi kapasitelidir.
134 kişi kapasiteli körüklü otobüsler Türkiye’de üretilmemektedir. Eğer sadece
yerli üretim otobüsler kullanılsaydı 300 otobüs yerine 660 otobüs metrobüs
hattına girecek ve sistem işlemez hale gelecekti.
İBB, mal ve hizmet alımında yerli üretimi hep desteklemiştir. Son 5 yılda
yapılan ihalelerin yüzde 96.6’sının yerli, yüzde 3.4’ünün yabancı istekliler
tarafından alınmış olması bunun en çarpıcı göstergesidir. Belediyemiz, hükümet
tarafından yerli üreticiyi desteklemeye yönelik genelgenin yayınlanmasından önce
de yatırımlarını büyük oranda yerli firmalarla yapmaktaydı.”
|