Geçen yıl 3 bin 545 geminin yanaştığı Nemrut Koyu ve Aliağa, Alsancak
limanının alternatifi oldu. Beş dev rotayı Nemrut’a çevirdi, firmalar yatırımda
vites büyütüyor.
İzmir Limanı’nda özelleştirme tartışmaları sürüp, 300 milyon dolarlık devlet
yatırımı beklenirken, Nemrut Koyu ve Aliağa, dünya devlerinin rotasını bu
bölgeye çevirmesiyle konteyner limancılığında da iddialı olmaya başladı. Bölgede
Nemport Limanı ve Ege Gübre’nin iskelesi konteyner gemilerine hizmet verirken,
İzmir Demir Çelik Limanı, Petkim Limanı, Batıçim’in Batılimanı da konteyner
gemilerine yönelik yatırımı gündeme aldı. Nemrut Koyu ve Aliağa’daki 11
iskeleye geçen yıl yanaşan 3 bin 545 gemi, toplam 31 milyon 909 bin dökme ve
genel kargo yükü elleçlenmesini sağladı. Konteyner limancılığında Aliağa
bölgesinin rolünün artacağını gören yatırımcılar da daha önce İzmir Limanı’na
çalışan 5 uluslararası dev şirketi bölgeye çekmeyi başardı. Bir süre önce
hizmete açılan Nemport ve Ege Gübre’nin iskelesi konteyner gemilerine hizmet
verirken, Turkon, Maersk, Borchard, Hamburg Süd, CMA-CGM, Contaz Containerships
ve MSC gemileri rotalarını Nemrut Koyu’na yönlendirdi.
NELER YAPILIYOR
? Nemrut Koyu’nda konteyner elleçlemesini ilk olarak Akdeniz Kimya’nın
kurduğu Nemport Limanı gerçekleştirdi. ? Ege Gübre’nin iskelesi resmi açılışı
olmamasına rağmen konteyner gemilerine hizmet vermeyi sürdürüyor.
? Batıçim’e ait Batıliman, konteyner gemilerine hizmet verecek şekilde
genişletme çalışmaları yapıyor. ? Petkim Limanı konteyner terminali
oluşturmak üzere uluslararası danışmanlık firması Hamburg Port Consulting
firmasına fizibilite çalışması yaptırdı. ? İzmir Demir Çelik, rıhtımın
boyunu 62.5, enini de 10 metre arttırarak yıllık elleçleme kapasitesini 5 milyon
tona çıkarmak amacıyla 5 milyon dolara yakın yatırım yaptı.
İŞTAH KABARTTI
Nemport ve Ege Gübre’nin sağladığı başarı, bölgede liman işleten diğer
firmalara da öncülük etti. Petkim, Batılimanı ve İzmir Demir Çelik Limanı
konteyner gemilerine hizmet vermeye yönelik çalışmalara başladı. Başlangıçta
bölgedeki fabrikalar için inşa edilen iskeleler, üçüncü şahıslara da hizmee
başlayıp, Aliağa’yı Ege’nin önemli liman merkezlerinden biri haline getirdi.
Aliağa‘da Habaş, İDÇ, Batıçim, Ege Çelik, Ege Gübre, Petrol Ofisi, Petkim,
Total, Egegaz ve Tüpraş’a ait toplam 11 iskele İzmir Limanı’ndaki sıkışıklığa
alternatif olma umudunu büyüttü.
|