İstanbul'un Avrupa ve Anadolu yakasındaki mobilya
merkezleri Masko ve Modoko, krizden çıkışın
ilacını reklamda buldu. Ulusal televizyon kanallarından, havayolu şirketi
dergilerine kadar her kanaldan mobilya merkezlerinin tanıtımını yapan
mobilyacılar, krizde yüzde 70'leri bulan ciro kaybını telafi etmeye başladı.
Reklam sayesinde satışlar ise yüzde 30 artış gösterdi.
Avrupa yakasında 550 mağazanın bulunduğu açık hava mobilyacılar sitesi
Masko, 2009 yılının ilk aylarında ciddi bir daralma ile karşı
karşıya kaldı. Masko esnafı, hızla biraraya gelerek projeler oluşturdu. Bu
projelerin başında ise reklam ve tanıtım geldi. "Reklamın gücü bizi yanıltmadı"
diyen Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, krize rağmen
satışlarını yüzde 35 oranında artırmayı başardıklarını
söyledi. Bütçenin yarısını birkaç ayda
harcadık
Karcı reklam ve tanıtım için 1 milyon TL'lik yıllık reklam bütçesinin
yarısını birkaç ayda harcadıklarını belirterek "Harcadığımız her kuruşun çok
ciddi geri dönüşü oldu. Satışlarımız KDV indirimi ve mevsimselliğin de yarattığı
rüzgar ile yükselişe girdi" diye konuştu. Hasan Karcı şunları söyledi: "Reklam
konusunda ilk olarak dergilerle başladık. Havayolu şirketlerinden ev ve
dekorasyon dergilerine kadar pek çok alanda reklam verdik. En önemli mecralardan
biri de ulusal kanallar oldu. Ulusal kanallarda reklamlarımız bu ayın sonuna
kadar devam edecek. Eylül ayı itibariyle bu mecrada tekrar görüneceğiz.
Televizyona dönük bir projemiz de dizi sponsorluğu olacak. Vurdusu kırdısı
olmayan bir aile dizisine sponsor olmayı düşünüyoruz."
Tanıtım çalışmalarını sürekli hale getirmek üzere aylık mobilya alışveriş
dergisi çıkarmaya hazırlandıklarını da belirten Karcı, derginin sonbaharda yayın
hayatına başlamasını hedeflediklerini söyledi. Masko'da kriz nedeniyle kepenek
indiren ya da iflas eden mağaza bulunmadığını belirten Karcı, "Masko'nun mağaza
sayısı 778. 550 adedinde mağaza var diğerleri boş. Ancak boş dükkanların krizle
ilgisi yok" diye konuştu. İhracat
pazarlarına yönelik özel çalışma var
Kriz nedeniyle ihracatta yüzde 35'lik daralma ile karşı karşıya olan sektör
için yurtdışı pazarların da öneminin arttığını söyleyen Karcı, Masko'nun geçen
yıla ait 1 milyar 300 bin dolarlık mobilya ihracatının yüzde 15'ine imza
attığını dile getirdi. İhracat konusunda da projeler hazırladıklarını anlatan
Karcı, mobilya kenti Masko'nun web sitesine İngilizce ve Rusça'nın ekleneceğini
söyledi. Bir diğer proje ise esnafın özellikle yurtdışı pazarlardaki fuarlarda
Masko markası ile tanıtımını yapmak. Masko markasını sadece tanıtım stratejisi
olarak değerlendireceklerinin altını çizen Karcı, "Bunun için teknik alt yapı
çalışmalarımız var. Masko bir yapı kooperatifi olduğu için bu konularda hareket
şansı biraz zayıf. Bu nedenle Masko markasıyla bir dernek ya da şirket
kurulabilir" dedi.
350 mağazanın bulunduğu İstanbul Anadolu yakasındaki Modoko da reklamın
büyüsüne kapıldı. Modoko Yönetim Kurulu Başkanı İ. Etem
Özçelik, Modoko'nun kriz sürecinde çok küçük bir bütçeyle ancak ama
getirisi yüksek reklam kampanyaları ile krizi az hasarla atlatmayı başardığını
söyledi. Reklam bütçesinin bin dolarlarla ifade edilecek kadar az olmasına
rağmen büyük fedekarlıklar yaptıklarını belirten Ethem Çelik, "Modoko krizde
reklam sürecini çok iyi değerlendirdi. Bir kuşa değil birkaç kuşa aynı anda
vuruş yapacak reklamları tercih ettik. Çünkü buna bütçe olarak zaten gücümüz
yoktu. Kriz öncesinde zaten kampanyalarımız başlamıştı. Krizle birlikte ulusal
kanallarda Modoko cıngıllarıyla görünür olduk. Radyo ve internet mecralarını
ihmal etmedik. Tüm bunlar sonucunhda satışlarımızı yüzde 35'lere kadar çıkarmayı
başardık" diye konuştu.
Bu konuda yeni projelerle yola devam edeceklerini belirten Çelik, özellikle
ulusal kanallarda ve yazılı basında reklam vermeye devam edeceklerini
söyledi.
|