İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin kendi öz
kaynakları ile hayata geçirmeyi hedeflediği, yapımı Bozoğlu
İnşaat tarafından üstlenilen Üçyol-Üçkuyular Metro
Hattı'nın 15 gündür tamamen duran inşaatı hayalet şantiyeye döndü.
Açılan tünelin betonlama çalışmalarını durduran Bozoğlu İnşaat,
Hıfzıssıhha Kavşağı'ndaki merkez şantiyedekiler de dahil
personelin neredeyse tamamına yakınının işine son verdi.
Daha öne inşaatın durduğunu kabul etmeyen ve Büyükşehir Belediyesi'ne
verdikleri projelerin onaylanmasını bekledikleri için çalışmaları "rölantiye"
aldıkları iddiasında bulunan firma yetkilileri, tünelden de ekipman ve iş
makinelerinin büyük bölümünü "bakım" gerekçesiyle çıkardı. Personelin tamamına
yakınının işten çıkarılması üzerine Bozoğlu İnşaat firmasının İnönü
Caddesi üzerinde açılan şaftlarda kurduğu şantiyeler de sessizliğe
büründü. Girişinde hiçbir güvenlik önleminin bulunmadığı tünel inşaatına,
başında tek bir kişinin bile beklemediği Poligon'daki şaftından giren Yeni Asır
ekibi, İzmirlilerin tamamlanmasını büyük bir ümitle beklediği inşaattaki içler
acısı manzarayı tüm çıplaklığıyla görüntüledi. Görüştüğümüz Büyükşehir
Belediyesi yetkilileri de, makinelerin büyük kısmını tünelden çıkaran firmanın
kendilerinde sanki inşaatı bırakıp gidiyor izlenimi uyandırdığını, firmaya ikaz
yazıları gönderdiklerini ifade etti.
Tünele girdik
Bozoğlu İnşaat'ın Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nda inşaatı
durdurmasının ardından İnönü Caddesi üzerindeki şaftlar yani metro tünel
girişleri başı boş kaldı. Yeni Asır Gazetesi ekibi de inşaat sahasında yaşanan
güvenlik zafiyetini gözler önüne sermek ve tüneldeki son durumu İzmirlilere
aktarmak amacıyla Poligon'da terk edilmiş izlenimi veren
şantiyeden merdivenleri kullanarak yerin 30 metre aşağısındaki tünel inşaatına
indi.
Tünele inerken şantiye girişinden itibaren hiçbir güvenlik görevlisi ya da
firma yetkilisi ile karşılaşılmadı. Ancak, Yeni Asır ekibi aşağıda tüyler
ürperten görüntülerle karşılaştı. Üçyol'dan Fahrettin Altay yönüne doğru
tüneldeki kalıcı beton atma çalışmalarının Poligon'da durduğu ve yarım kaldığı
görüldü. Yaklaşık 2 kilometreye yakın tünel içinde yürüyen Yeni Asır ekibi,
içeride iş makinesi olarak sadece bir beton mikseriyle karşılaştı. Poligon'dan
Üçyol yönüne gidişte kalıcı tünel betonlarının atıldığı bölümde bir sıkıntı
gözlemlenmezken Poligon'dan Üçkuyular yönüne doğru ilerlendiğinde manzara daha
da kötüleşti.
Dere gibi akıyor
Kalıcı tünel betonları atılmadığı için metro inşaatının tavanından ve yan
duvarlarından sızan yeraltı sularının Güzelyalı Tansaş'a doğru giderek artan bir
şekilde adeta bir dere gibi aktığı ve tünel içinde biriktiği görüldü.
Görüştüğümüz Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin tünelde biriken suyun pompalar
kanalıyla dışarıya tahliye edildiğini belirtmelerine rağmen yaklaşık 300
metrelik güzergah boyunca bırakın çalışanı, herhangi bir su pompasına
rastlanılmadı. Ekibimiz tünelde ilerlerken su seviyesinin giderek arttığını
görünce geri dönmek zorunda kaldı. Ekibimizin çektiği fotoğraflar, daha önce
Güzelyalı Tansaş ile Üçkuyular arasında tünel
açma çalışmaları sırasında zeminin kötü olması nedeniyle iki kez göçük meydana
geldiği düşünüldüğünde, giderek göle dönen tünelin bölgede yaşayanların nasıl
bir can ve mal güvenliği riski altında olduğunu ortaya koydu.
"Sanki bırakıp gidiyorlar"
Bozoğlu İnşaat firmasının inşaatını sürdürdüğü bir diğer proje olan
Ege Üniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez Metro Hattı için
zamanında bitirilmediği gerekçesiyle sözleşme fesih sürecini başlatan Büyükşehir
Belediyesi'nde Üçyol-Üçkuyular Hattı inşaatında ortaya çıkan bu sorun moralleri
bozdu. Firmanın iş makinelerini tünelden çıkarıp götürmesi İzmir Büyükşehir
Belediyesi tarafından da tutanak tutulup tespit edildi. Büyükşehir Belediyesi
yetkilileri kendilerinin bilgisi ve izni olmadan şantiyeden bir çivinin dahi
çıkarılamayacağını ifade ederek, "Yapım İşleri Genel Şartnamesi'ne göre inşaat
sahasından idarenin izni olmadan iş makinelerinin kesinlikle
uzaklaştırılmaması gerekiyor. Ancak, firma iş makinelerini tünelden çıkarıp
şantiyeden uzaklaştırıyor. Sanki inşaatı bırakıp gidiyorlar izlenimi
uyandırıyorlar" dedi. Tünelde biriken suyun da pompalar aracılığı ile tahliye
edildiğini ifade eden yetkililer, "Metro inşaatında her türlü sorumluluk Bozoğlu
İnşaat firmasında. İş durdurduğu için firmaya ikaz yazıları gönderildi"
dedi.
İşten çıkarılanlar eylem yaptı
Bu arada, 15 Temmuz itibariyle şirketle ilişikleri kesilen ve içlerinde
inşaat mühendisleri ile tüneldeki deformasyonu ölçen jeoloji mühendislerinin de
bulunduğu 40'a yakın teknik personel geçtiğimiz günlerde Hıfzıssıhha
Kavşağı'ndaki merkez şantiyede eylem yaptı. Firmadan alacaklarını tahsil
edemediklerini iddia eden eylemciler, Bozoğlu İnşaat'ın geçtiğimiz hafta sonu
yeraltında çalışan ve kalıcı beton atmada kullanılan tüm ekipmanları tünelden
çıkarıp başka bir yere naklettiğini söyledi. Eylemciler, su tahliye pompalarının
yetersiz kalması nedeniyle tünelde yer yer su yüksekliğinin 60 santimetreyi
bulduğunu da öne sürdü. Suyun tünelin mukavemetini düşürdüğünü kemer ve kalıcı
betonların zamanında atılmaması durumunda tünelde göçük tehlikesinin ortaya
çıkabileceğini iddia eden personel, firmadan alacaklarını tahsil edemedikleri
iddiasında da bulundu.
2 sözleşmesi iptal edilmişti
Büyükşehir Belediyesi geçtiğimiz aylarda Aliağa-Menderes Hızlı Tren
Projesi'nde de Bozoğlu İnşaat'ın yapımını üstlendiği 2 projeyle ilgili
sözleşmeleri yasal süresi içinde tamamlanmadıkları gerekçesiyle fesh etmişti.
Sözleşme fesihlerinin ilki Hızlı Tren Projesi kapsamında Bayındır İnşaat'ın
yarım bıraktığı 6 adet istasyonla 1 yaya üst geçidi inşaatında yaşanmıştı.
Bozoğlu İnşaat yasal süresi içinde bu istasyon imalatlarını tamamlayamayınca
Büyükşehir, Mayıs ayı içinde tek taraflı olarak sözleşmeyi feshetti. Yaşanan bu
şok gelişmenin ardından ikinci fesih işlemi ise yine Hızlı Tren Projesi
kapsamındaki Çiğli'de yapılan tren depolama ve bakım ünitesi inşaatında
yaşanmıştı. Bozoğlu İnşaat, diğer işte olduğu gibi yasal süresi içinde işi
tamamlayamayınca Büyükşehir Belediyesi bu firmayla yaptığı sözleşmeyi de
feshetmişti.
Bornova hattında
Bozoğlu İnşaat'ın Büyükşehir Belediyesi'nden aldığı 4 işten üçüncüsü olan 3.4
kilometre uzunluğundaki Ege Üniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez Metro Hattı
inşaatında da geçtiğimiz haftalarda fesih süreci başlatılmıştı. Yasal süresi 12
Ocak'ta dolan iş için Büyükşehir Belediyesi yüklenici firmaya 11 Temmuz 2009
tarihine kadar ek süre tanımış firma bu süreçtede işi tamamlayamayınca firmanın
yaklaşık 3 milyon TL'lik avans teminat mektubu nakte çevirilip belediyeye gelir
kaydedilmişti.
Büyükşehir Belediyesi yüklenici firmanın 7 aylık ek süre talebine karşın
geçtiğimiz haftalarda yazı yazarak 20 gün cezalı ek süre vermiş, bu süreçte de
eksik kalan işleri tamamlamasını istemişti. Yine aynı yazıda işlerin verilen
sürede bitirilememesi durumunda sözleşmenin feshedileceği kaydedilmişti. Yaşanan
bu sorunların ardından Üçyol-Üçkuyular hattında da yaşananlar belediyede
moralleri bozdu.
|