Başkent’in yılan hikayesi haline gelen metro inşaatlarının Ulaştırma
Bakanlığı’na devrinin ardından merakla beklenen ihale süreci öncesinde ODTÜ Kamu
Politikaları ve Kentsel Araştırmalar Merkezi Başkanı Doç. Dr. Tarık Şengül
“Metroda tek ihale yapılmalı” dedi.
BAŞKENT’in yılan hikayesi haline gelen metro inşaatlarının, Ulaştırma
Bakanlığı’na devrinin ardından merakla beklenen ihale süreci öncesi ODTÜ Kamu
Politikaları ve Kentsel Araştırmalar Merkezi Başkanı Doç. Dr. Tarık Şengül’den
önemli bir uyarı geldi. Şengül, “Metroda tek ihale yapılmalı” dedi.
Şengül metro inşaatlarının bütüncül bir anlayışla yapılmasının önemini şöyle
anlattı:
Metro yapımının Ulaştırma Bakanlığı’na devrinden sonra, en kritik aşama
sinyalizasyon, elektrifikasyon ve araç alım ihalesi. Metro yapımında bu kalemler
en zorlu ve masraflı olanı. Bu aşamada yapılacak tercihler çok önemli.
Yanlış tercihler hem maliyeti hem de bitirme süresini olumsuz
etkileyebilir.
Sorun şu; Metrolar insanların dolaşım sistemine benzetebiliriz. Bütün
sistemin bir bütün olarak çalışması gerekir. Mevcut metro hattında kullanılmakta
bir teknoloji var. Yeni hatlarda kullanılacak teknolojinin mevcut metroda
kullanılan teknolojiyle uyumlu olması gerekir. Aksi durumda işletme aşamasında
ciddi sorunlarla karşı karşıya kalınır.
Tekel fiyatı yükseltebilir
Bu uyumluluğu sağlama konusunda Ulaştırma Bakanlığı’nın önünde iki yol var.
Birincisi şu an mevcut metro hattında (Kızılay- Batıkent hattı)
kullanılan teknoloji kullanılabilir. O zaman şöyle bir sorun var; bu teknolojiyi
bir tek Kızılay-Batıkent hattının donanımını sağlayan Kanada şirketi
Bombardier sahip. Dolayısıyla bu firmaya mecbur kalınabilir.
Firma tekel olma durumunu kullanıp, yüksek fiyatlar isteyebilir.
İkinci bir yol Kızılay-Batıkent hattının teknolojsinin yenilenmesinin ihaleye
dahil edilmesidir. Bu durumda ihaleyi alacak firma bu hattı da diğer üç hatta
kullanacağı teknolojiye göre yeniler. Bu durumda daha fazla firmanın ihaleye
girmesi sağlanır. Bu maliyeti düşürürken, teknolojisi eskimeye başlayan mevcut
hattın da yenilenmesini sağlayabilir.
Uzmanlar dinlenmeli
Bu konuda Ulaştırma Bakanlığı’nın yeni üç hat için yetki almış olması, mevcut
metro hattının ihaleye dahil edilip, yenilenmesi konusunda sorun yaratabilir.
Bu konuların Ulaştırma Bakanlığı’nın eşgüdümünde detaylı olarak tartışılması
gerekiyor. Geçmişte sergilenen tutum yüzünden uzmanlar ve Ankara halkı ne olup
bittiğini anlayamadı. Bu konuda Bakanlık farklı bir tutum izleyecek mi onu da
önümüzdeki günlerde göreceğiz. Temennimiz Ulaştırma Bakanlığı’nın konunun
uzmanı meslek odalarını ve uzmanları da dinleme inceliğini göstermesi
yönünde.”
|