İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin 2005 yılında
temelini atarak 2007 yılının ilk aylarında tamamlamayı hedeflediği Üçyol
Üçkuyular metro inşaatı, 2 yüklenici firmayla yapılan sözleşmenin de
feshedilmesinin ardından üçüncü şirketin çalışmalarını tamamlamasını
bekliyor.
2004 yılının Aralık ayında İzmir Büyükşehir Belediyesi,
Üçyol-Üçkuyular arasında 5,5 kilometrelik metro hattı yapılacağını
bildirdi.
Fahrettin Altay, Güzelyalı, Poligon, Göztepe, Hatay ve
Bahçelievler olmak üzere 6 istasyondan oluşacak metro inşaatı için yapılan
ihaleyi Bayındır İnşaat AŞ 90 milyon 898 bin 248 lira bedelle aldı ve inşaatın
temeli 3 Haziran 2005 tarihinde CHP Genel Başkanı Deniz Baykal tarafından
atıldı.
İnşaatın 22 ayda tamamlanmasını planlayan İzmir Büyükşehir
Belediyesi, yüklenici firma Bayındır İnşaat'tan kaynaklanan sorunlar
bulunduğunu, firmanın yükümlülüklerini yerine getirmediğini belirterek,
sözleşmeyi 2006 yılının Kasım ayında iptal ettiğini duyurdu.
Belediye, 2007 yılının Mart ayında Bornova ve Üçkuyular arasını
27 dakikaya indirecek hattın ihalesini yeniden yaptı ve 136 milyon 493 bin
lirayla en düşük teklifi veren Bozoğlu İnşaat çalışmalarını sürdürmeye
başladı.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, inşaat
çalışmalarını 2009 yılı yılbaşı kutlamasına yetiştirmeyi hedeflediklerini ifade
ederek, "Hedefimiz 2009 yılbaşı kutlamasında Bornova Meydanı'ndan metroya
binerek Üçkuyular'da inmek ve yılbaşı kutlamasını İnciraltı Meydanı'nda yapmak"
şeklinde açıklamada bulundu.
Sözleşme takvimine uymayan ve mali krizde olduğu iddia edilen
Bozoğlu İnşaat'ın taşeronları Temmuz 2009'da araçlarını inşaattan çekti ve
inşaat yeniden durdu.
Bozoğlu İnşaat ile de sözleşmeyi feshettiğini duyuran İzmir
Büyükşehir Belediyesi, hattın ilk ikmal ihalesini Ekim ayında gerçekleştirdi,
iki aşamalı yapılan ihaleyi Öztaş İnşaat kazandı. Yüklenici firmaya geçen hafta
yer teslimi yapılırken, Göztepe, Poligon ve Fahrettin Altay istasyonlarının
yapımı için de Aralık ayında ihaleye çıkılacağı bildirildi.
Aliağa Menderes hafif raylı
sistem projesi
Aliağa Menderes arasındaki 80 kilometrelik güzergahta konforlu
ve hızlı ulaşımın sağlanması amacıyla oluşturulan ve İzmir Büyükşehir Belediyesi
ile TCDD ortaklığında oluşturulan proje kapsamında 2004 yılında çalışmalara
başlandı. Hattı 2008 yılında hizmete açmayı planlayan İzmir Büyükşehir
Belediyesi, ilk ihaleyi 2004 yılında gerçekleştirdi, 2. etapta 49 milyon lira
bedelle Karşıyaka tüneli imalat çalışmalarını, 3. etapta 16.5 milyon lira
bedelle Şirinyer tüneli inşaatlarının ihalelerini gerçekleştirerek, yüklenici
firmaya yer teslimi yaptı.
Proje kapsamında ilerleyen etaplarda çeşitli alt geçitler
hizmete açıldı, İzmir Büyükşehir Belediyesi proje kapsamında Çiğli'de inşa
edilecek depo ve bakım atölyesi tesislerinin ihalesini de 2007 yılının Haziran
ayında yaptı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD'nin ortaklığında kurulan
İZBAN Şirketi aracılığıyla yürütülen çalışmalar kapsamında, TCDD sorumluluğunda
olan sinyalizasyon ve elektrifikasyon işlemlerini tamamladı. İstasyon, tünel,
geçit ve depo tesisleri çalışmalarını sürdüren belediye, teknik nedenlerden
ötürü işin uzadığını belirterek, TCDD'den ek süre istedi ve 2009 yılının Ocak
ayında projeyi tamamlayacağını bildirdi.
2009 yılının Ocak ayında İzmir Büyükşehir Belediyesinden yapılan
yazılı açıklamada, güney hattı çalışmalarının tamamlandığı ifade edildi. Projede
226,5 milyon liralık harcamayla 10'u yer üstü, 1'i de yer altı olmak üzere
toplam 11 istasyon, 2 kilometre uzunluğundaki Şirinyer Tüneli ve 9 kara yolu
alt-üst geçidinin yapımının tamamlandığı, Alsancak-Cumaova arasındaki 22
kilometrelik ray döşeme çalışmalarının da bittiği açıklandı. Ocak ayında ise
belediye, Sarnıç, ESBAŞ, Gaziemir Garajı, Koşu, Salhane ve Turan istasyonlarının
yapımı ihalesini alan Bozoğlu İnşaat ile ''sözleşme takvimine uyulmadığı
gerekçesiyle sözleşmeyi feshetti.
Belediye, Ağustos ayında 1. etap işleri arasında olan Salhane ve
Turan İstasyonları, Sarnıç ve ESBAŞ İstasyonları, Koşu ve Semt Garajı
istasyonları ikmal inşaatları yapım işiyle 8. etap işleri arasında bulunan 1.
Kısım Çiğli Depo ve Atölye Tesisleri ikmal inşaatı yapım işi ihalesini, Ekim
ayında ise itirazlar nedeniyle iptal edilen haberleşme ve sinyalizasyon
ihalelerini yaptı.
Bornova'daki metro çalışmaları
Haziran 2007'de temeli atılan Ege Üniversitesi Hastanesi ile
Bornova merkez arasındaki metro hattının yaklaşık 800 metrelik bölümünü
oluşturan Evka 3 ile Bornova merkez arasındaki bölüm 2008 yılının Ocak ayında
durdu.
İzmir Hafif Raylı Sistemi 3. Aşama 1. Kısım adı altında
sürdürülen çalışmalar kapsamında açık kazı yapılmış, 50 metre tünel kazısı
gerçekleştirilmiş, inşaat bölgesindeki bazı binalarda yaşayan vatandaşlar,
evlerinde çatlaklar oluşması nedeniyle Asliye Ticaret Mahkemesine tespit davası
açmıştı.
Mahkemenin atadığı bilirkişi heyeti binalardaki çatlakların
tünel inşaatından kaynaklanmadığı, ancak yine de binaların güçlendirilmesi
gerektiği yönünde rapor hazırlamış, Orta Doğu Teknik Üniversitesinden (ODTÜ)
gelen uzmanlar ve Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) yetkilileriyse hat yakınındaki
binalarda yaşayanların taşınması önerisinde bulunmuştu.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, yüklenici Bozoğlu İnşaat'ın
taahhüdünü yerine getirmemesi nedeniyle sözleşmesini feshettiği Ege
Üniversitesi-Bornova metro hattı inşaatı için de ikmal ihalesini Ekim ayında
gerçekleştirdi. İhale kapsamında 1.947 metrelik aç kapa tüneli ile Ege
Üniversitesi ve Evka 3 istasyonları tamamlanacak.
İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, Üçyol-Üçkuyular
hattında tünel nihai betonlarının atılması ve İzmirspor ile Hatay
istasyonlarının bir an önce devreye alınması için ihale yaptıklarını belirterek,
son betonları biten bu iki istasyonun ihale süresinin tamamlanmasından önce
açmayı planladıklarını bildirdi.
|