Ulaştırma Bakanlığı’nın başkentte yarım kalan metro
hatlarını tamamlamak için çalışmaya başlayabilmesi için
Bakanlar Kurulu’nun imzaya açılan kararının çıkması bekleniyor.
Bakanlık, kararın çıkmasının ardından Metro inşaatlarını Anakent
Belediyesi’nden teslim alacak.
Anakent Belediyesi’nin Melih Gökçek döneminde başladığı
hiçbir metroyu bitirememesi, inşaatların yarım kalması hükümeti yerel yönetime
destek verme noktasına getirmişti. Yerel seçimler öncesinde başkent metrolarının
Ulaştırma Bakanlığı’nca tamamlanacağı yönündeki söylem, geçtiğimiz haziran
ayında somutlaşmıştı. TBMM’de kabul edilen Karayolları
Yasası’na eklenen bir madde ile Ulaştırma Bakanlığı’na kent içindeki
metorların inşaatlarını yapma yetkisi verilmişti.
Karar imzaya açıldı
Yasa’nın yürürlüğe girmesinin ardından, Ulaştırma Bakanlığı’nın Metro
inşaatını devralabilmesi için Bakanlar Kurulu’ndan karar çıkması bekleniyor.
Ulaştırma Bakanlığı’ndan edinilen bilgiye göre Ankara metrolarının bakanlıkça
tamamlanması için Bakanlar Kurulu kararı imzaya açıldı, ancak imzalar henüz
tamamlanmadı.
Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, karardaki imzaların tamamlanmak üzere
olduğunu, kısa sürede çıkacak kararın ardından diğer işlemlere geçilebileceğini
dile getirdi. Kaynaklar, şu anda Metro inşaatlarına ilişkin ellerinde henüz
resmi bir bilgi olmadığını, projelerin durumunu bilmediklerini dile getirdi.
Yasal sürecin tamamlanmasının ardından inşaatların inceleneceğini ve Anakent
Belediyesi’nden teslim alınacağını anlatan Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, şu
değerlendirmeyi yaptı:
“Şu anda metro inşaatları ne durumda bilmiyoruz. Elimizde hiçbir resmi bilgi
yok. Bunlar elimizde olmadan da bir çalışma planı yapmamız mümkün değil. Kararın
çıkmasının ardından işlemleri tamamlayıp devralacağız. Daha sonra bakanlığımızın
nasıl bir süreç izleyeceği belirlenecek, planlar yapılacak. Ancak şu anda
kararın çıkmasını bekliyoruz.”
Maliyet 1.2 milyar dolar
Gökçek yönetimince tamamlayamadığı çok sayıda metro inşaatı bulunuyor. Bu
kapsamda Kızılay-Batıkent arasındaki metronun Sincan ve daha sonra Yenikent’e
kadar uzatılması planlanıyor. Batıkent-Sincan hattı inşaatı yüzde 71 oranında
tamamlandı. Keçiören ile Tandoğan arasında yapılması düşünülen hattın
gerçekleşme oranı şu anda yüzde 45 civarında. AŞTİ-Çayyolu güzergâhının tünel
inşaatı şu anda yüzde 100 tamamlanmış durumda. Ankara’nın Güney Batı yönüne
giden ikinci güzergâh olan Kızılay-Çayyolu metro hattının inşaatı ise şu anda
yüzde 75 oranında tamamlanmış .
Gökçek döneminde inşaatı başlayan ve tamamlanamayan hatların önce
inşaatlarının bitirilmesi gerekiyor. Ardından Metro sistemlerinin en önemli
kısmı olan elektromekânik ve sinyalisazyon sistemlerinin kurulması aşamasına
geçilebilecek. Ankara metrolarının tamamlanabilmesi için toplam 1.2 milyar
dolarlık bir bütçenin ayrılması gerektiği tahmini yapılıyor.
Çalışır duruma getirilmesinin ardından Metro inşaatlarının yine Anakent
Belediyesi ya da, belediyenin bir kurumuna devredilmesi
bekleniyor.
|