DSİ tarafından startı verilen Melen Suyu
Projesi’nde her geçen gün sona yaklaşılıyor. Projeyle beraber
İstanbul'un karşı karşıya kaldığı su soruna son verilmesi
amaçlanıyor. Sakarya'dan, İstanbul Kağıthane'ye 187
kilometre yol kat ederek gelmesi planlanan Melen Suyu, 2007
yılında 105 kilometre kat ederek Ağva'ya oradan da 1600 metrelik ishale hattıyla
Yeşilçay Regülatörü'ne ulaştıktan sonra Ömerli Barajı ile
buluştu. Devlet Su İşleri (DSİ) 14. Bölge Müdürü Cüneyt
Gerek, Melen Projesi'nde sona gelindiğini ifade ederek ''Projenin en
önemli safhalarından biri olan 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tünelinde
günlük 3 milyon metreküp suyun geçeceği özel çelik borular döşendi''
dedi.
Gerek, yaptığı açıklamada, yaklaşık 2 ay içerisinde bitirilmesi planlanan
projeyle İstanbul'un şu andaki su ihtiyacının 1,5 katı suyun Anadolu Yakası'ndan
Avrupa Yakası'na taşınabileceğini ve boğazın 135 metre altından iki yakayı su
ile bağlayan Melen Projesi'nde bir de müze sürprizi olduğunu bildirdi. Melen
Suyu projesinde artık son rötuşların yapıldığını belirten Gerek, şunları
kaydetti:
''İstanbul Boğazı'nın 135 metre altından geçen ve projenin en önemli
safhalarından biri olan 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli'nde günlük 3 milyon
metre küp suyun geçeceği çelik borular döşendi. Projeye özel olarak üretilen
çelik boruların tünele montajı tamamlandı. Montaj işlemi içinde lastikleri yatay
olarak hem sağa hem de sola yatabilen özel bir tır'ın da imal edildiği projede,
içinden su geçecek boruların boyama işlemi büyük oranda bitirildi. Solvent
içermeyen özel bir boyanın kullanıldığı bu işlemde, borulardan geçecek suyun
kirlenmesi engellendi. Boyama işleminde yaklaşık 200 ton boya kullanıldı.''
Boruların zaman içerisinde paslanmasını önlemek için de bir dizi işlem
gerçekleştirildiğini belirten Gerek, boruların yerleştirildiği tünellerin
içindeki zeminlerin elektriksel ölçümlerini yapan mühendislerin 'Katotik Koruma'
adı verilen bir sistemi de oluşturduklarını kaydetti.
Gerek, ''Dünyada boru hatlarının korunmasında kullanılan bu sistemde
magnezyum torbaları kullanılarak çelik boruların paslanmasının önüne geçiliyor.
Kazıldığı zaman genişliği 6 Metre 15 santim olan tünel çapı, içine yerleştirilen
beton korumalar ve çelik borular ile 4 metreye düştü. Tünel için açılan 140
metre derinliğe sahip Beykoz şaftı ise kapatıldı. Ancak tünelin ileri ki
yıllardaki bakımında kullanılmak üzere iki boru bu noktadan yüzeye çıkartıldı.
Bakım zamanlarında Beykoz ve Sarıyer'deki vanaları kapatılmasının ardından
tüneldeki borularda kalan su bu borular kullanılarak Beykoz'dan Boğaz'a deşarj
edilecek'' dedi.
DSİ 14. Bölge Müdürü Gerek, tüneldeki kazı sırasında çıkan jeolojik örnekler
ve projenin aşamalarını gösteren müzenin, projenin devreye girmesinden sonra
açılacağını da bildirdi.
|