Melen Projesi'nin en önemli
ayaklarından biri olan ve Melen nehrinden yılda 1 milyar 77 milyon metre küp
suyu İstanbul'a taşıyacak olan İstanbul Boğazı'nın altındaki
su borusu geçişi tamamlandı. DSİ Bölge Müdürü Yalçın
Çamoğlu, İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir'in de
katılımıyla düzenlenen bilgilendirme gezisinde İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanı Kadir Topbaş, yerin 135 metre altında Asya ve Avrupa
kıtalarının birleştiği noktada projenin detaylarını anlattı.
"İki kıtayı birleştiren bu su tüneli
dünyada bir ilktir. Altı metre çapında açılan, ancak kaplamalar yapıldıktan
sonra 4 metre çapına inen tünel, saniyede 32,5 metreküp su geçirebilme
kapasitesine sahip" diyen Başkan Topbaş, "Bu sistem devreye girdiğinde, birleşik
kaplar gibi Melen'den gelen su, diğer barajlarımızla birlikte Asya ve Avrupa
yakasında İstanbul'un su ihtiyacını karşılayacak. 2050'ler, 2060'lar, 2070'lerde
İstanbul'da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak. Temmuz ayında hayata
geçirmeyi planladığımız Melen Projesi ile İstanbul'un su problemi kalmayacak”
diye konuştu.
Sarıyer, Derbent- Beykoz, Ortaçeşme arasında İstanbul Boğazı'nın 135 metre
altından geçen dev boru, Melen nehrinden yılda 1 milyar 77 milyon metre küp suyu
İstanbul’a taşıyacak. 3 bin 145 metrelik boru geçişi, 14 atmosferlik basınca
karşı dayanıklı ve zemin koşullarına uygun, EPB (Eart Pressure Balance- Zemin
Basıncı Dengeleyici) ve Hard Rock tipi son teknoloji ürünü bir tünel delme
Makinesi ile açıldı. Çalışma, günde ortalama 8 metre kazılarak bin 756 günde ve
programlanan süreden bir buçuk ay erken tamamlandı. İstanbul'un şu
andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz Tüneli
tamamlandığında, günde yaklaşık 3 milyon metreküp su Avrupa yakasına taşınacak.
|