ürkiye’nin en büyük projelerinden Marmaray’da, denizin altına tüp tünellerin batırılması işlemi başlıyor. İlk tüp tünel, Boğaz’daki akıntı ve hava şartlarına göre önümüzdeki 10 gün içinde denizin 60 metre altına yerleştirilecek.
Asya ile Avrupa’yı denizin altından birleştirecek “yüzyılın projesi” Marmaray’da dev bir adım daha atılıyor. Yapım tekniği yönünden tüm dünyanın ilgisini toplayan projede, ilk tüp tünel, Boğaz’daki akıntı ve hava durumu dikkate alınarak 10 gün içinde denizin 60 metre altına yerleştirilecek.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, “İlk tüpün yerleştirilmesi, köstebek olarak ifade edilen TBM makinelerinin denizin altında tünel açmasından sonraki en önemli aşama” dedi. Yıldırım, ABD’deki 41 metre derinlikteki Bart Tüneli’nin dünyadaki en derin tüp tünel olarak bilindiğini, Marmaray’da ise tüp ise tünellerin 60 metre derinliğe konulacağını belirtti.
Hem tüplerin yerleştirildiği derinlik hem de Boğaz’daki çift yönlü akıntının geçtiği noktaya tüplerin yerleştirilmesi nedeniyle projenin tüm dünyasının ilgisini çektiğini anlatan Yıldırım, tünellerin depreme karşı güvenliğinin sağlanması amacıyla 460 metrelik mesafede 2770 noktadan kazık çakılarak beton enjekte edildiğini, depreme karşı zeminin güvenli hale getirildiğini kaydetti.
Batırma tüp tünellerin 15.3 metre genişliğinde ve 8.5 metre yüksekliğinde olacağını anımsatan Yıldırım, tüplerin batırılacağı 1384 metre uzunluğunda ve taban genişliği 20 metre, yüksekliği ise 10-18 metre arasında değişen hendek kazılması işinin son aşamaya geldiğini, bu iş için yaklaşık 1 milyon 200 bin metreküp kum çıkarılarak kanal açıldığını belirtti.
Batırma işlemi 11 numaralı tüp tünelle başlıyor
Yıldırım, kanala, boyları 98,5-135 metre arasında değişen 11 adet tüp tünel yerleştirileceğini, Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün (DLH) makine ikmal tesislerindeki 2 havuzda imalatı devam eden 6 tüp tünelden ilkinin yapımının tamamlandığını ifade etti.
Üsküdar tarafından delme tünelle birleşecek 11 numaralı tüp tünelin Büyükada açıklarında hazır halde bekletildiğini belirten Yıldırım, “Boğaz’daki akıntı durumuna ve hava şartlarına göre bu ilk tüp tünelin önümüzdeki 10 içinde denizin altına yerleştirilmesi hedefleniyor. Akıntı ve hava şartlarına göre bu sürede küçük sapma da olabilir” diye konuştu.
İlk tüp tünelin batırılacağı zemine malzeme serilmesine devam edildiğini de ifade eden Yıldırım, “Ortalama 1,5-2 aylık periyotlarla diğer tüplerin yerleştirilecek. İlk tüpün yerleştirilmesi, köstebek olarak ifade edilen TBN makinelerinin denizin altında tünel açmasından sonraki en önemli aşama” dedi.
Batırma sırasında boğaz trafiği kesilecek
Bakan Yıldırım, bütün şartlar uygun olduğunda ilk tüpün yerleştirilmesi işleminin akşam saatlerinde başlayıp, ertesi gün öğle saatlerinde tamamlanacağını, operasyonun başlangıcında 6 saat, sonraki gündeki batırma aşamasında 2 saat Boğaz’da gemi trafiğinin durdurulacağını bildirdi.
Yıldırım, 3 milyar dolarlık projenin, 14 kilometrelik delme ve batırma tünelleriyle 3 adet yer altı istasyon inşaatlarının İstanbul’un kültürel değerlerine azami özen gösterilerek sürdürüldüğünü de belirtti.
|