Los Angeles - 1949
1940'lardan yaklaşık 1960'a kadar Los Angeles'in tasarım kültürü, sınırsız olan duygusunu ve 'Amerikan Yüzyılı' olarak bilinen dönemin doruğunda ulusal kültürün yenileşme özelliğinin kucaklanmasını ortaya sermekteydi. 1949'dan 1955'e Güney California'nın nüfusu 5.5 milyondan 11 milyona çıkmıştı. Los Angeles'in yüzyıl ortasında bir yaratım merkezi olarak serpilmesi yolundaki temel, İkinci Dünya Savaşı'ndan onlarca yıl önce atılmıştı. 1920'lerden itibaren sinema endüstrisi, tıpkı uzay gemisi endüstrisinin ilk adımları gibi burada kök salmaya başladı. 1930'ların sonları ve 1940'lı yıllarda, aralarında Theodor Adarno, Bertolt Brecht, Aldous Huxley, Thomas Mann, Arnold Schoenberg ve Igor Stravinsky'nin de bulunduğu entelektüeller ve sanatçılar, Avrupa'daki savaş tehlikesinden kaçıp Los Angeles'i mesken tuttular. Frank Lloyd Wright, R.M. Schindler, Richard Neutra gibi mimarlar 1920'lerden beri Los Angeles'te çalışıyorlardı.
Schindler ve Neutra'nın çalışmalarında, Japon mimarisinden tutun da bu mimarların ilk modern seleflerinden Viyana'daki hocalarına varıncaya kadar çeşitli kaynaklardan gelen etkiler, onların mimariye yaklaşımlarına bir dayanak oluşturdu. California'da gerçekleştirdikleri binalar, hem bölgenin arazi ve ikliminin etkisine, hem de öbür bölgesel geleneklere güçlü bir yanıt niteliğindeydi. İkinci Dünya Savaşı, California'ya yeni bir rol yükledi, endüstriyel kapasitesini hareketlendirdi ve savaş dönemi üretimine geçirdi. Çelik, lastik, uçak ve başka unsurların üretimi tırmandı. Bu durum, teknolojideki ilerlemeleri hızlandırdı ve üretim yaklaşımlarını çabuklaştırdı. Aşağı yukarı aynı dönemde, yaratıcı kişilerden oluşan küçük bir grup meydana geldi. Bu grup Los Angeles'in yüzyıl ortasındaki tasarım kültüründeki seçkin rolü için son derece büyük önem taşıyacaktı. Mimar Charles Eames ile ortağı olan eşi ressam Ray Kaiser Eames, 1941'de Orta Amerika'dan Los Angeles'e yeni gelmişlerdi. Burada tasarım meraklısı olan Art & Architecture dergisinin editörü John Entenza'yla tanıştılar. Bir dizi işbirliğine giriştiler ve aralarında uzun sürecek bir dostluk başladı. Bu işbirliği ve dostluk, tasarımın geleceği için sadece bölgede değil, hem ulusal hem de uluslararası çapta önemli sonuçlar doğuracaktı.
|