Konut kredisi kullanmak isteyen müşterilerine hayat sigortasını şart koşan
bankalar haksız bulundu. İstanbul Bahçelievler'de Tüketici Sorunları Hakem
Heyeti, konut kredisi aldığı banka tarafından yüksek primle hayat sigortası
yaptırılmasını şikâyet eden Edip Gülüm'ün lehinde karar verdi.
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya, kararın tüketiciler açısından
emsal olduğunu ve aynı durumdan şikâyetçi olanların haklarını arayabileceklerini
söyledi. Kredi alırken hayat sigortası şartının hiçbir haklılığının olmadığını
vurgulayan uzmanlar, tüketicilerin bankalar tarafından yeterince
bilgilendirilmediklerine dikkat çekti. Karara sevinen Edip Gülüm, "Bankanın
benden istediği prim çok yüksek olduğu için itiraz ettim, şimdi çok daha ucuza
başka bir sigorta şirketinden hayat sigortası yaptırabilirim." dedi.
Emekli bankacı Edip Gülüm, geçen yıl özel bir bankadan konut kredisi aldı. 64
bin TL'lik kredi sözleşmesine imza atarken banka tarafından hayat sigortası
poliçesi yapmasının zorunlu olduğu söylendi. Bankadan hem konut kredisi hem de
hayat sigortası alan Edip Gülüm, sigorta poliçesi gereği ilk yıl 489 TL yatırdı.
İkinci yıl hayat sigortası primi için banka 532 TL isteyince rakamı çok yüksek
buldu. Başka bankaların hayat sigortası ücretlerini inceleyen emekli bankacı,
daha ucuza hayat sigortası yaptırabileceğini gördü. Bankasıyla bu durumu görüşüp
hayat sigortasını başka bir bankadan yaptırmak istediğini iletti, fakat banka bu
teklifi reddetti. Daha sonra konut kredisi sözleşmesini dikkatlice inceleyen
Gülüm, "Hayat sigortası yaptırılması mecburi değildir." ibaresini fark etti. Bu
açıklamaya dayanarak hayat sigortasının iptali için bankaya başvuran Gülüm'e
bankadan olumlu ya da olumsuz hiçbir cevap gelmedi. Sigorta iptal başvurusunun
kabul edildiğini düşünen Gülüm, bankaya günü gelmeden konut kredisi taksiti için
578 TL yatırdı. Fakat banka yatırılan bu meblağdan 532 TL'yi sahibinin haberi
olmadan hayat sigortası prim borcu olarak aldı. Banka hesabını incelediğinde
durumun farkına varan Gülüm, olayı Bahçelievler Kaymakamlığı Tüketici Sorunları
Hakem Heyeti Başkanlığı'na taşıdı. Konuyu inceleyen heyet, hayat sigortasının
kredi sözleşmesi kapsamında değerlendirilemeyeceği gerekçesiyle tüketicinin
şikayetini haklı buldu. Hayat sigortası poliçesinin iptaline karar veren hakem
heyeti, Gülüm'ün rızası olmadan bankanın poliçe bedeli olarak aldığı 532 TL'yi
de Gülüm'e iade ettirdi. Kararda ayrıca, hayat sigortası yapılması gerekli olsa
bile tüketicinin banka şubesinin bulduğu sigorta şirketine ve çok yüksek primler
karşılığında sigorta yaptırmasının beklenemeyeceği belirtildi. 15 gün içerisinde
hakem heyeti kararını Tüketici Mahkemesi'ne taşıyıp itiraz etme hakkı bulunan
banka, bu süre zarfında itirazda bulunmadı.
Kararı değerlendiren Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya,
Bahçelievler Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'nin, tüketiciler için emsal bir
karar aldığını söyledi. Daha önce bu konuda çok şikâyet aldıklarını belirten
Kaya, "Kredi almak istediğinde aynı uygulamadan şikâyetçi olan diğer vatandaşlar
da haklarını tüketici sorunları hakem heyetlerinde arayabilir. Bankalar kredi
vermek için sigortayı şart koşamazlar." dedi.
|