yle bir otomobil düşünün ki, bir şeritte iki tanesi yan yana gidebilsin;
bir park yerine üç tanesi sığabilsin... Fiberglastan, geri dönüştürülmüş plastik
şişelerle çelik borulardan ve geleneksel anlamda otomobil üretiminde harcananın
beşte biri malzemeyle yapılmış olsun...
2020 yılına gelindiğinde tüm
dünyada trafiğe çıkan otomobil sayısının 2,5 milyarı bulacağı hesaba
katıldığında böyle bir araç, trafik sıkışıklıklarını önlemede bir seçenek
olabilir.
Aynı zamanda milyonlarca insanın su, enerji ya da çelik gibi
kaynakları fazla tüketmeden otomobil sahibi olma hayaline ulaşmasını
sağlayabilir. BBC ekonomi muhabiri Jorn Madslien'ın haberine göre, işte bu
otomobil sonunda üretildi. Üç kişilik, 575 kilogram ağırlığında ve saatte en
fazla 100 kilometre hız yapabilen bu otomobilin, 9 bin ABD dolarına satılması
bekleniyor.
Efsane otomobiller
Tasarımın ardında
ise hız düşkünlerinin kahramanı, Profesör Gordon Murray bulunuyor. Murray, bu
şöhretini 70'li ve 80'li yıllarda Formula 1 yarış arabalarının tasarımını
yapmasına borçlu.
Tasarladığı otomobiller, şimdiye dek sayısız Grand
Prix'nin şampiyonu oldu. Ama Murray altı yıl önce Formula 1'den elini eteğini
çekip bugüne kadarki otomobil üretim anlayışını bütünüyle değiştirebilecek bir
hayalin peşine düştü.
Formula 1
anlayışı
Profesör Murray'nin hayali, Londra'nın güneyinde bir
sanayi sitesindeki mütevazı bir binada hayat buldu. Murray ve McLaren'deyken
beraber çalıştığı ekibi, T25 adını verdikleri kent içi trafiğe uygun, küçük bir
otomobil üretti.
T25'in kapısı yok, bunun yerine ön panel ileri doğru
açılıyor ve şoförle yolcular buradan araca binebiliyor. Şoför ortada, yolcular
da iki yanında seyahat ediyor.
Formula 1'de olduğu gibi sadece kompozit
malzeme kullanılarak üretiliyor, ancak bu araçta kullanılanlar Formula
1'dekilere kıyasla çok daha ucuz. iStream adını verdikleri üretim metodu ise
şaşırtıcı bir esnekliğe sahip.
Profesör Murray'e göre bu otomobil,
sadece iki değil, beş, hatta sekiz yolcu taşıyacak şekilde de üretilebilir ya da
kullanılan yöntem, otobüs üretimine de uyarlanabilir.
Murray ileride
otomobil fabrikalarının da aynı bu araç gibi daha küçük olacağını, daha ucuza
üretimin yapıldığı ve hava kirliliğinin de daha az olduğu yerlere dönüşeceğini
düşünüyor.
Bir otomotiv devrimi başlatmayı isteyen Murray ve ekibi,
'iStream'in lisansını tüm dünyada mümkün olduğunca çok insana satmaktan ve
mümkün olduğunca farklı aracın üretiminde kullanılmasından
yana.'
|